Gå til innhold

Koble to nettverk sammen

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg bor i et rekkehus som er to etasjer. I øvre etasjen står modemet og routeren. Denne routeren: http://www.netgear.com/home/products/wirelessrouters/work-and-play/JNR3210.aspx

Jeg vurderer å plassere en nettverksprinter i under etasjen siden det er ikke plass oppe.

Så til problemet

Siden det er langt mellom der routeren står og nettverksprinteren står i underetasjen er det vanskelig å trekke nettverkskabel ned dit.

Jeg har også en D-Link 524 som evt kan brukes. Men er det mulig å få de to til koble sammen.

Slik at Netgear er tilkoblet nett og de andre pcene mens Dlink er bare tilkoblet til nettverksprinteren.

Jeg vil helst ikke sløse bort mye penger siden det er midlertidig løsning

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kunne ha testet med en powerline som benytter strømnettet i huset. Da er det bare å koble en kort RJ-45/Cat-5 eller Cat-5e fra modem/ruter til en powerline boks i stikkontakten for så å koble den andre powerline boksen til en stikkontakt i nærheten av printeren i etasjen under.

Veldig mange å velge mellom og relativt rimelig. Under er en link fra komplett.no:

http://www.komplett.no/k/kl.aspx?bn=10292

Lenke til kommentar

Powerline er et godt alternativ om du ikke har tid eller penger til å strekke en nettverkskabel gjennom etasjene. Er ganske rett fram når det kommer til oppkobling.

Et annet alternativ er Range Extender som utvider ditt allerede eksiterende trådløse nettverk, eksempel se link under:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=650511&cks=ASS&assoc=D17C9206-4ABF-4D73-94BE-9D52E5984D4D

Et annet alternativ er å benytte seg av roaming, men dette er igjen avhengig at du må ha en kabel fra modem/ruter til den andre ruteren. Om du har muligheten til å plassere din gamle ruter litt mer tilgjengelig fra etasjen over (for eksempel trappeoppgaven) kan dette være et alternativ og det er nok det billigste siden du allerede har en ruter til disposisjon.

Om du lurer på hva roaming er så er det at flere aksesspunkter kan settes opp på et større geografisk område med samme SSID og passord slik at en enhet (pc, tab, smarttelefon, osv) kan forflytte seg innenfor området uten at den mister forbindelsen.

Det er litt forskjellige framgangsmåter for å sette opp fler rutere med samme nett, men om dette er et alternativ du ønsker skal jeg nok kunne hjelpe deg. Du kan også for så vidt søke "how to set up access points for roaming" gjennom google.

Lenke til kommentar

Ser egentlig ikke hensikten Range Extender siden jeg har egentlig nett nede.

Kanskje jeg forklarte litt dårlig.

Jeg har nett over hele huset (trådløst) men printeren trenger nettverkskabel inn for at den skal fungere. Det var derfor jeg tenkte å koble to routere sammen.

Slik at ene routeren stod 2 etasje og er tilkoblet til internett, pcer og router 2.

Router 2 er bare koblet til skriveren. Mellom router 1 og 2 må være trådløst.

Har nok av tid til å fikse det

Lenke til kommentar

Ser egentlig ikke hensikten Range Extender siden jeg har egentlig nett nede.

Kanskje jeg forklarte litt dårlig.

Jeg har nett over hele huset (trådløst) men printeren trenger nettverkskabel inn for at den skal fungere. Det var derfor jeg tenkte å koble to routere sammen.

Slik at ene routeren stod 2 etasje og er tilkoblet til internett, pcer og router 2.

Router 2 er bare koblet til skriveren. Mellom router 1 og 2 må være trådløst.

Har nok av tid til å fikse det

Legg in Tomato på router 2 og sett opp Wireless Ethernet Bridge på router 2 :).

Da har du nett fra router 1 til router 2 trådløst og internett via lan portene på router 2.

Såklart spørrs jo hvor mye du kan fra før.

Kan jo også tenkes router 2 allerede har denne funksjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...