Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] CISG Art. 12

hvorre

Anbefalte innlegg

Heisann! Jeg sitter med eksamensforberedelser til International Commercial Law som er valgfaget mitt på BI, og jeg blir ikke klok på en av artiklene i CISG, nemlig art. 12:

"Any provision of article 11, article 29 or Part II of this Convention that allows a contract of sale or its modification or termination by agreement or any offer, acceptance or other indication of intention to be made in any form other than in writing does not apply where any party has his place of business in a Contracting State which has made a declaration under article 96 of this Convention. The parties may not derogate from or vary the effect or this article."

Er det noen som har hatt faget på UiO eller som er drevne i å lese juss på Engelsk som kan formulere dette på en enklere måte, for jeg fatter ikke hva som egentlig menes her..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

CISG artikkel 12 er gjennomført i norsk lov ved kjøpsloven pgf 92 (artikkel 11 ved 91):

§ 91. Muntlig eller skriftlig avtale.

(1) Et kjøp behøver ikke å sluttes eller bekreftes skriftlig og er ikke undergitt noe annet formkrav. Det kan bevises ved hjelp av ethvert bevismiddel, vitner medreknet.

(2) En avtale kan endres eller bringes til opphør ved at partene blir enige om det.

(3) Skriftlig avtale som bestemmer at endring eller avtale om opphør skal være skriftlig, kan ikke endres eller avtales opphørt på annen måte. Men en part kan ved sin handlemåte bli avskåret fra å gjøre en slik bestemmelse gjeldende, for så vidt som den annen part har innrettet seg i tillit til denne handlemåten.

§ 92. Fremmed lovgivning som krever skriftlig avtale.

Bestemmelsene i § 91 gjelder ikke internasjonalt kjøp hvor en part har sitt forretningssted i en konvensjonsstat hvis lovgivning ikke godtar andre avtaler enn skriftlige og som har satt fram erklæring i medhold av FN-konvensjonen 1980 om internasjonale løsørekjøp artikkel 96.

Kort oppsummert: Hvis en stat har erklært i medhold av artikkel 96 at alle avtaler, endringer, og oppsigelser skal skje skriftlig skal alle avtaler med en part med forretningssted i denne staten skje skriftlig uten hensyn til hvorvidt medkontrahentens stat praktiserer formløshet.

Endret av krikkert
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...