DustyDuck Skrevet 25. april 2013 Del Skrevet 25. april 2013 Hei, bare et helt random spørsmål jeg kom til å tenke på. Når jeg spiser mat rett får jeg legger meg og noen ganger til jeg blir helt stap mett, så hender det at jeg våkner opp helt skrubsulten. Hvorfor skjer dette? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 25. april 2013 Del Skrevet 25. april 2013 Fordi du rett og slett har forbrent maten, og er klar for nytt inntak Lenke til kommentar
rioi Skrevet 25. april 2013 Del Skrevet 25. april 2013 Tror det er fordi du vanligvis har veldig lav forbrenning rett før du legger deg. Når du derimot stapper i deg mat rett før du legger deg starter du forbrenningen noe som fører til at du blir mer sulten på morgenen enn hvis du ikke hadde spist i det heletatt. Lenke til kommentar
Kevlar Skrevet 25. april 2013 Del Skrevet 25. april 2013 Tror det er fordi du vanligvis har veldig lav forbrenning rett før du legger deg. Når du derimot stapper i deg mat rett før du legger deg starter du forbrenningen noe som fører til at du blir mer sulten på morgenen enn hvis du ikke hadde spist i det heletatt. Hvordan fluktuerer forbrenningen så mye? Får han lavere kroppstemperatur rett før han legger seg? Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 25. april 2013 Del Skrevet 25. april 2013 (endret) Ja vi har normalt lavere kroppstemperatur om natten Merk: Maten trenger ikke bli forbrent, den blir tatt opp fra tarmen og lagret som glycogen/fett i leveren. Dvs leveren går inn i en tilstand der den "tar opp blodsukker og lagrer dette". Hvis du ikke spiser før du legger deg og siste måltid var for noen timer siden er leveren derimot i en "bryter ned glycogen/fett til blodsukker" tilstand. Endret 25. april 2013 av Thorsen Lenke til kommentar
robertaksland Skrevet 25. april 2013 Del Skrevet 25. april 2013 Du har rett og slett spist for mye karbohydrater og for lite proteiner og fett. Når du spiser masse karbohydrater vil du få et oppsving i blodsukkernivået, og kroppen vil produsere insulin for å balansere blodsukkeret ved å konvertere det ut i fettlagrene dine. Etter få timer svinger blodsukkeret ned igjen, og du føler deg sulten. Når du spiser fettrik mat med lite karbohydrat vil blodsukkeret holdes stabilt mens du får masse frie fettsyrer i blodet som kroppen forbruker de neste timene. Kroppen havner da i fettforbrenningsmodus og etterfyller etterhvert blodbanen fra fettdepotene. Dermed holder du deg mett mye lenger, og blir slankere og sunnere samtidig. 1 Lenke til kommentar
xelp Skrevet 26. april 2013 Del Skrevet 26. april 2013 (endret) Du har rett og slett spist for mye karbohydrater og for lite proteiner og fett. Når du spiser masse karbohydrater vil du få et oppsving i blodsukkernivået, og kroppen vil produsere insulin for å balansere blodsukkeret ved å konvertere det ut i fettlagrene dine. Etter få timer svinger blodsukkeret ned igjen, og du føler deg sulten. Når du spiser fettrik mat med lite karbohydrat vil blodsukkeret holdes stabilt mens du får masse frie fettsyrer i blodet som kroppen forbruker de neste timene. Kroppen havner da i fettforbrenningsmodus og etterfyller etterhvert blodbanen fra fettdepotene. Dermed holder du deg mett mye lenger, og blir slankere og sunnere samtidig. Jeg spiser alltid cottage cheese, laks etc. til kveldsmat, men våkner da opp sulten uansett. Trådstarter: En natt er 7-9 timer. Hvis du ikke spiser iløpet av si 8 timer på dagen blir du også sulten. Før eller senere blir man sulten igjen, selv om man har spist (no shit, Sherlock). Endret 26. april 2013 av Rotaderp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå