Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Tips til kjøp av søylepumpe

ostenxx

Anbefalte innlegg

Hei godtfolk!

Jeg har nylig kjøpt min første landeveissykkel og har fra før en god terrengsykkel samt en elendig håndpumpe som bruker 5 min for å fylle opp ett dekk.

Da jeg kjøpte den nye sykkelen på xxl var det så mange forskjellige søylepumper å velge mellom at jeg valgte å utsette dette kjøpet.

Nå er jeg mest fristet på å kjøpe SKS Rennkompressor - en tyskprodusert pumpe som har fått gode anmeldelser rundt omkring.

Har dere noe tips til en god sykkelpumpe til rundt 500 kr (ja, kan gå litt høyere om det er nødvendig) og som vil vare mange år fremover?

EDIT: Pumpen må selvfølgelig ha manometer.

Endret av ostenxx
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil si at XXLs begrep er noe feil, da du ikke bruker føttene til å pumpe. Min erfaring er at Topeak sin Joe Blow pumpe er de som holder lengst, og bytting av ventilhode er veldig enkelt når det begynner å bli slitent. Veiledene pris på de er 449,- Hvis du går får denne ville jeg passet på å kjøpe den med dual-head og ikke smart-head. Personlig mener jeg det funker mye bedre. Selv bruker jeg en Pro Competition pumpe, men vil ikke anbefale den selv om den er mer effektiv enn topeak sin, da den ikke holder like lenge.

Lenke til kommentar

Vil si at XXLs begrep er noe feil, da du ikke bruker føttene til å pumpe. Min erfaring er at Topeak sin Joe Blow pumpe er de som holder lengst, og bytting av ventilhode er veldig enkelt når det begynner å bli slitent. Veiledene pris på de er 449,- Hvis du går får denne ville jeg passet på å kjøpe den med dual-head og ikke smart-head. Personlig mener jeg det funker mye bedre. Selv bruker jeg en Pro Competition pumpe, men vil ikke anbefale den selv om den er mer effektiv enn topeak sin, da den ikke holder like lenge.

Kjøpte meg en Bike - Tec - pumpe på gsport i dag. Kostet 400 kr. Virker som bra kvalitet. Det eneste jeg har å utsette på den er at den er tung å pumpe over 100 psi. Finnes det noen sykkelpumper som er lettere å bruke når man skal over 100 psi? Har bytterett på gsport- pumpen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Selv har jeg denne pumpen. Manometeret går til 160 psi (11 bar). Har ingen problemer med å pumpe til 8 bar.

Om stempelet i pumpen har 5 cm2 areal, så må håndtaket trykkes ned med 40 kilo for å få 8 bar lufttrykk inne i pumpen.

1 bar = 1 kilo/cm2.

Lenke til kommentar

Kjøpte meg en Bike - Tec - pumpe på gsport i dag. Kostet 400 kr. Virker som bra kvalitet. Det eneste jeg har å utsette på den er at den er tung å pumpe over 100 psi. Finnes det noen sykkelpumper som er lettere å bruke når man skal over 100 psi? Har bytterett på gsport- pumpen.

Ja og nei. Nå er det jo veldig subjektivt om man syns det er tungt å pumpe over 100 psi uavhengig av pumpe. Generell regel er (desverre) at jo dyrere, jo enklere er det å pumpe, men det er dermed ikke sagt at jeg vil anbefale de aller dyreste pumpene. Så lenge pumpen er dimensjonert til bruk på godt over 100 psi ser jeg vel egentlig ingen grunn til å bytte den. Hvorvidt den pumpen er dimensjonert for slik bruk vet jeg ikke. Det hjelper desverre ikke å se så mye på hva som står på manometere heller, da det som står på maks trykk der ofte er irrelevant for hva de faktisk er dimensjonert for.

Hadde jeg vært deg, tror jeg ikke jeg hadde byttet den, med mindre du uansett skal på gsport i et annet ærend.

Uansett ville jeg hvis jeg var deg kjøpt deg gasspatroner til bruk når du er ute på veien hvis du ikke har det. Pumpe opp til 100 psi+ med en håndpumpe er virkelig hat.

Lenke til kommentar

Ja og nei. Nå er det jo veldig subjektivt om man syns det er tungt å pumpe over 100 psi uavhengig av pumpe. Generell regel er (desverre) at jo dyrere, jo enklere er det å pumpe, men det er dermed ikke sagt at jeg vil anbefale de aller dyreste pumpene. Så lenge pumpen er dimensjonert til bruk på godt over 100 psi ser jeg vel egentlig ingen grunn til å bytte den. Hvorvidt den pumpen er dimensjonert for slik bruk vet jeg ikke. Det hjelper desverre ikke å se så mye på hva som står på manometere heller, da det som står på maks trykk der ofte er irrelevant for hva de faktisk er dimensjonert for.

Hadde jeg vært deg, tror jeg ikke jeg hadde byttet den, med mindre du uansett skal på gsport i et annet ærend.

Uansett ville jeg hvis jeg var deg kjøpt deg gasspatroner til bruk når du er ute på veien hvis du ikke har det. Pumpe opp til 100 psi+ med en håndpumpe er virkelig hat.

Det står ikke spesifisert hvor mange PSI denne håndpumpen er god for. Jeg får fylt 130 PSI på sykkeldekkene om jeg går inn for en heftig treningsøkt når det skal utføres, men det er ikke ideelt. Lurer på om jeg like greit skal vurdere en kompressor med overgang til den spesielle ventilen på dekkene.

Det står mellom kompressor + overgang (kjøpte denne da jeg var på xxl) eller en SKS Rennkompressor håndpumpe som er spesifisert for 16 bar.

Endret av ostenxx
Lenke til kommentar

Det står ikke spesifisert hvor mange PSI denne håndpumpen er god for. Jeg får fylt 130 PSI på sykkeldekkene om jeg går inn for en heftig treningsøkt når det skal utføres, men det er ikke ideelt. Lurer på om jeg like greit skal vurdere en kompressor med overgang til den spesielle ventilen på dekkene.

Det står mellom kompressor + overgang (kjøpte denne da jeg var på xxl) eller en SKS Rennkompressor håndpumpe som er spesifisert for 16 bar.

Er det en håndpumpe du har kjøpt? De er nødpumper til å ta med seg. En søylepumpe greier å pumpe opp et racerdekk til 8 bar på et blunk. Kompressor er overkill (Og fordømt bråkete) for bare den jobben.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Er det en håndpumpe du har kjøpt? De er nødpumper til å ta med seg. En søylepumpe greier å pumpe opp et racerdekk til 8 bar på et blunk. Kompressor er overkill (Og fordømt bråkete) for bare den jobben.

Hei der. Det er jeg som roter med terminologien her! Beklager det.

Jeg mener en gulvstående pumpe (det du kaller søylepumpe) med "lepper" for å sikre stabiliteten med føttene samt vertikaltgående håndtak for pumping, ikke en slik kort bedriten håndpumpe som man holder med begge armene og gjerne kan feste på rammen.

Som nevnt endte jeg opp med en Bike - Tec - søylepumpe på gsport. Den kostet 400 spenn, men jeg synes den er jævlig tung over 100 psi. Racingdekkene er spesifisert til max 130 psi. Jeg ønsker en annen søylepumpe som klarer jobben opp til la oss si 130- 150 psi uten store problemer.

EDIT: Ser nå at gsport kun tilbyr bytte av brukte varer, ikke pengene tilbake. Jeg bør derfor bytte til en annen pumpe i deres sortiment, med mindre jeg ikke bruker beløpet på noe annet. Er det noen andre gsport- pumper som duger bedre? Pris er "ingen" hindring. http://www.gmax.no/K...r1/Sykkelpumpe/

Endret av ostenxx
Lenke til kommentar

Lezyne har jeg god erfaring med. CNC floor drive burde fikse biffen. N.B. Ikke dirt floor drive. Det er en høyvolumpumpe med 70 psi maks.

Be om å få prøve den i butikken siden hva man regner som tungt kan variere en del.

P.S. Med mindre du kjører på tubulars tåler neppe felgene dine 150 psi, ikke vil det være noe behagelig heller

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Lezyne har jeg god erfaring med. CNC floor drive burde fikse biffen. N.B. Ikke dirt floor drive. Det er en høyvolumpumpe med 70 psi maks.

P.S. Med mindre du kjører på tubulars tåler neppe felgene dine 150 psi, ikke vil det være noe behagelig heller

Hehe, ingen fare for at jeg skal fylle 150 psi. Men pumpen bør klare max på racerdekkene uten å nøle. Skal høre med gsport her i byen om de har den nevnte Lezyne inne på lager, alternativt om de kan bestille den opp. Hvis ikke bytter jeg Bike - Tec'en i andre varer jeg trenger (flaskeholder og sadelveske) og kjøper meg en SKS Rennkompressor på XXL. Synes denne virker svært lovende.

Endret av ostenxx
Lenke til kommentar

Har vel egentlig ikke noe mer å tilføye annet enn å si meg enig med Sverre. Lezyne pumper har et godt rykte, så det er bare å kjøpe det, og kompressor er virkelig overkill. Jeg har det på jobb, men bruker det aldri med mindre jeg skal bygge om til slangeløst. Det er virkelig ikke noe vits ellers.

Kompressor tjener jo flere formål for min del. Blant annet hadde det vært kjekt til rens av støv fra den stasjonære pc'en i ny og ne. Med mindre det ikke er en ulempe (ja, er klar over at de bråker), så er det jo et alternativ.

Men Rennkompressor vs. Lezyne - er det store forskjeller i kvalitet?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Kompressor tjener jo flere formål for min del. Blant annet hadde det vært kjekt til rens av støv fra den stasjonære pc'en i ny og ne. Med mindre det ikke er en ulempe (ja, er klar over at de bråker), så er det jo et alternativ.

Men Rennkompressor vs. Lezyne - er det store forskjeller i kvalitet?

Nå er det ikke uten grunn til at det selges bokser med ionisert luft i for å bruke på datamaskiner. Stol på meg, noen luft fra en kompressor vil du ikke ha inni en datamaskin.

Lenke til kommentar

Hvis kompressor er noe du har "behov" for så skal ikke jeg stoppe deg fra å kjøpe det. Er bare litt overkill for bare å fylle luft i dekk. Så lenge manometeret på kompressoren funker som den skal, er det ikke noe problem å bruke kompressor for å fylle luft så lenge du er påpasselig med å fylle for mye. Har opplevd flere som ikke har vært helt ved sine fulle fem når du fyller og det har endt opp med at slangen har sprukket.

Når det gjelder kvaliteten mellom SKS og Lezyne kan jeg ikke hjelpe deg er jeg redd, har liten erfaring fra noen av merkene, men jevnt over har vel lezyne et bedre rykte uten at det nødvendigvis betyr noe.

Lenke til kommentar

Hvis kompressor er noe du har "behov" for så skal ikke jeg stoppe deg fra å kjøpe det. Er bare litt overkill for bare å fylle luft i dekk. Så lenge manometeret på kompressoren funker som den skal, er det ikke noe problem å bruke kompressor for å fylle luft så lenge du er påpasselig med å fylle for mye. Har opplevd flere som ikke har vært helt ved sine fulle fem når du fyller og det har endt opp med at slangen har sprukket.

Når det gjelder kvaliteten mellom SKS og Lezyne kan jeg ikke hjelpe deg er jeg redd, har liten erfaring fra noen av merkene, men jevnt over har vel lezyne et bedre rykte uten at det nødvendigvis betyr noe.

Da fikk jeg endelig byttet Bike - Tec - pumpen i en Lezyne CNC Floor Drive gulvpumpe. Som forventet utrolig stor forskjell både i byggekvalitet og kapasistet. Tror jeg kommer til å ha denne i mange år fremover for å si det slik...

Endret av ostenxx
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...