kradalby Skrevet 25. april 2013 Del Skrevet 25. april 2013 Hei Lurer enkelt og greit på om noen som går på Høgskolen i Sør-Trøndelag på linjen Informatikk - Drift av datasystemer? Jeg er hovedsaklig på jakt etter tidligere eksamener og litt mer detaljerte eksempler på øvinger og/eller lab oppgaver. Har hørt det meste holder seg på its learning hvor jeg ikke har tilgang og de tidligere elevene, etter hva jeg kan finne er ikke noe flinke til å legge til public. Om noen kunne hjelpet meg med noen PDFer eller lignende hadde vært supert ettersom jeg vurderer linjen . mvh kradalby Lenke til kommentar
Zodihax Skrevet 30. april 2013 Del Skrevet 30. april 2013 (endret) Jeg fullfører første året på det studiet om mindre enn en måned. Første året er mye grunnleggende og teoretisk, de siste to årene er såvidt jeg har hørt mye mer praktiske. Studiet er veldig gruppeorientert, eller teamorientert -- noe som skal forberede oss på et arbeidsliv med mye teamarbeid. Jeg mener det er et pluss. Fag første halvår: Webutvikling - helt håpløst grunnleggende fag, kun et gruppeprosjekt som gir hele karakteren -- vanskelig å få dårlig karakter her (snitt på B). Øvingene er simpel HTML og JavaScript. IT-intro (eller noe sånt) - går kun over de første ukene, tidlig eksamen (vi hadde første oktober) -- veldig grunnleggende det også, kan kanskje lære litt nytt med mindre du er veldig kunnskapsrik innen IT. Ingen øvinger tror jeg, husker ikke. Eksamen er relativt lett multiple choice (snitt på C). Databaser - lærer databasestruktur (EER-diagram) samt spørringer (SQL). Øvingene var gruppebasert og omhandlet EER-diagram og SQL-spørringer. Eksamen var todelt, en del der man skulle lage EER-diagram for en gitt problemstilling, og andre delen var en del der man skulle lage spørringer ut fra gitte ønskede resultat. Litt vanskelig fag synes jeg, men greit gjennomførbart (snitt på C). Teamarbeid - fag der man skulle opprette team som skulle brukes i alle andre fagene samt dette faget. Øvingene var å lage arbeidskontrakt og sånne ting, greie øvinger. Ble også gitt en ganske omfattende prosjektoppgave her med godkjent/ikke-godkjent karakter, som gjelder for hele faget (snitt på godkjent selvfølgelig). Programmering - programmering i VB.NET. Litt skuffet over språket som ble valgt, men dette er kanskje letteste syntaksten å lære for grunnleggende kode. Enkelt fag hvis du lett skjønner logikken og fremgangsmåten i programmering, og lette praktiske øvinger. En relativt lett eksamen som gir hele karakteren (like mange C og D, snitt på C). Informatikk 1 - de overnevnte fagene gir sammen én karakter til faget IT1 som gir 25 studiepoeng (hvert fag teller 25% der teamarbeid og alle øvinger må være godkjent). Klarer man stryke på ett fag, mister man altså nesten hele stipendet til lånekassen dette første semesteret (skjedde bare med 17%, snitt på C). Økonomisk styring - de siste fem studiepoengene går til økonomisk styring. Grunnleggende økonomi som er greit gjennomførbart (snittet ble på B, men dette deles med en annen linje som er bedre i økonomi -- tipper drift fikk et snitt på C eller kanskje B). En eksamen, og 8 øvinger eller noe sånn som alle omhandler det som ble gått gjennom i timene. Møter man i forelesingene er det som sagt enkelt gjennomførbart. Første halvår deler man alle fagene med IT-støttet bedriftsutvikling, der de gjør det bedre i økonomi og vi i alt annet. Jeg har enda ikke hatt noen eksamener andre halvår. Her deler vi kun objektorientert programmering og bedriftsøkonomi med IT-støttet bedriftsutvikling. Fag andre halvår: Bedriftsøkonomi - økonomifag på fem studiepoeng. Fortsetter fra økonomisk styring og går dypere inn i økonomi. Øvingene er som i økonomisk styring, bare gruppebasert denne gang (mye mindre arbeidsmengde). Et fag jeg har hatt problemer med å forstå, men eksamene ser veldig like ut som den vi hadde i økonomisk styring, og det var ikke så vanskelig å forstå når jeg startet å øve på eksamen. Tipper et snitt på B her også faktisk på eksamen, men kan like gjerne være C (spesielt fra drifterene). Informatikk 2 - igjen et samlefag som gir 15 studiepoeng denne gang. Omfatter alle fagene bortsett fra bedriftsøkonomi og objektorientert programmering. Har til forskjell for IT1 kun én eksamen, en samleeksamen for de tre fagene den omhandler (tipper det blir en ganske vanskelig eksamen). Eksamen teller 60% og 6 obligatoriske øvinger gir til sammen en karakter som teller 40%. Datakommunikasjon - fag som går dypt inn på kommunikasjon mellom PCer og enheter. Går ut fra OSI-modellen og alle lagene i den. Ganske vanskelig fag vil jeg si, ingen "vanlige" øvinger her -- men to av de obligatoriske gikk til dette faget. På begge øvingene får hver gruppe en egen oppgave som skal løses med ~10 sider og ~10 minutters fremføring. Datamaskinteknikk - veldig interessant fag som er todelt. Ene delen er veldig teoretisk og kanskje vanskelig, her er det heldigvis en veldig god foreleser (det er det i nesten alle andre fag også, men her er det spesielt viktig). Her gjennomgås "alt" om en PC hardwaremessig (du forstår hvordan alle delene av en PC fungerer helt ned på transistornivå). Den andre delen er en praktisk del der man bla. bygger PC, installerer OS, lager kabler, lodder, gjenoppretter slettet data manuelt osv. Øvingene fra den praktiske delen er å levere dokumentasjon på hva du gjorde, på den teoretiske delen av faget er det sentrale teoretiske oppgaver som må løses på øvingene. Dette faget har én av de obligatoriske øvingene i IT2, som igjen skal være på ~10 sider -- ingen fremføring grunnet mangel på tid. Drift av lokalnettverk - igjen todelt. En teoretisk del der man lærer grunnleggende om det vi skal lære mye mer om i praksis de neste to årene (hvordan drifte nettverk og alt tilhørende). Samme foreleser som i den teoretiske delen av datamaskinteknikk faktisk, ikke så dumt. I den praktiske delen lærer man mer om servere og lignende på et grunnleggende nivå med å selv installere servere osv. Ingen "vanlige" øvinger. Den teoretiske delen hadde én av de obligatorisk øvingene i IT2 (planlegge nettverk for en hypotetisk situasjon), på ~10 minutt og ~10 sider som vanlig. Den praktiske delen hadde to av de obligatoriske øvingene i IT2, den ene var å lage en manual på norsk for et program (VMWare Workstation tror jeg det var) -- vår ble på ca 150 sider. Den andre var å løse en hypotetisk situasjon praktisk og dokumentere underveis, ble vel en 50 sider eller noe tipper jeg og en fremføring på siste rapporten på ~15 minutt. Mye bilder på begge øvingene (screenshots), så ikke så omfattende som det høres ut som. Objektorientert programmering med systemarbeid - verdens tristeste navn. Faget gir hele 10 studiepoeng og omfatter tre deler. En objektorientert programmering i VB.NET-del, som er lik første faget (programmering første halvår) bare at dette kun går over et par forelesinger og slutter fort. Den andre delen er systemarbeid, også veldig få forelesinger. I systemarbeid lærer man hvordan man skal arbeide med et stort systemprosjekt, med diagram osv. Begge slutter veldig tidlig (før vinterferien tror jeg), fordi det er en tredje omfattende del av dette faget. Den tredje delen er et prosjekt. Det minner litt om det vi hadde i teamarbeid, bare at dette er mye mer omfattende og er karaktergivende (60%, mens eksamen teller 40%). Man skal lage et program som egentlig skal fungere som et interface opp mot en database -- gitt ut fra en hypotetisk oppgave fra en oppgavegiver. Man skal også dokumentere ganske mye (dokumentasjon teller halvparten og programmet halvparten). Her er det 150 timers minimum arbeid per person på gruppa, så prosjektet er ganske omfattende. Øvingene er arbeidskontrakt, innlevering av dokumentasjon underveis samt like programmeringsøvinger som forrige semester. Eksamen skal være todelt, 40% systemarbeid (diagram og systemarbeid) og 60% objektorientert VB.NET. Usikker på om du vil finne en bedre oversikt over første året enn dette. Dette er også første året med den nye studieplanen (fag ble lagt om, endret, nye fag kom, fag ble fjerna osv) -- så erfaringene fra folk som har tatt studiet tidligere er mer eller mindre irrelevante for deg, i alle fall i forhold til dette. Endret 30. april 2013 av Zodihax 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå