Gå til innhold

Headsett med "aktiv lydkanselering"

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Teknikken heter aktiv støykansellering (Active Noise Reduction (ANR)). Hvis jeg husker riktig så er det vel aktuelt for f.eks. lokomotivførere som er i en atmosfære med jevnt støy. Har ikke prøvd det selv og på den måten testet i hvor stor grad det virker, men teknikken finnes. Jeg vet ikke hvilket headset/hodetelefoner du sikter til, men her er litt om et headset fra Sennheiser:

Sennheiser SNG 100 Communications Headset.

Slik teknologi er nok mest beregnet for profesjonelt bruk.

Søk på "Active Noise Reduction" så får du nok mange treff og mye å lese.

Noen linker:

Lyden av stillhet

demo

aftenposten

SINTEF

Lenke til kommentar

Kjøpte et sånt i statene for en 5-6 år siden, fungerer sånn noenlunde. Er mer effektivt på enkelte typer støy enn andre, spesiellt god på lavfrekvente og forholdsvis konstante støykilder, som biltraffikken fra bykjernen, eller motorduren på et fly. Sliter mer med diskant. Den har også en bakdel med at det føles ut som du får litt "trykk" på øra når du har de på, litt irriterende. Mulig teknikken har blitt mer polert siden jeg kjøpte mine dog, men etter min erfaring er det mer en "gadget" enn et faktisk nyttig hjelpemiddel.

Lenke til kommentar

@Ever: Hva var grunnen til at du kjøpte noe sånt? Reklamerer de for sånt til privatpersjoner? Jeg skjønner ikke helt hva vanlige folk skal med et sånt produkt, men det kan jo godt hende det er bruktområder jeg ikke har tenkt på...

Mitt inntrykk er at dette er beregnet på noe helt annet enn å være en "gadget", men det er aldri godt å vite hva de prøver å skape av behov for folk. Postordrekataloger her jo sinnykt mye ting "man bare må ha" :)

Lenke til kommentar
@Ever: Hva var grunnen til at du kjøpte noe sånt? Reklamerer de for sånt til privatpersjoner? Jeg skjønner ikke helt hva vanlige folk skal med et sånt produkt,

Som jeg skrev i en post over, så har de vært annonsert på en flyplass i Danmark, og sikker på mange andre flyplasser også. Og som han du kommenterer til, så funker de bedre mot konstant støy. Så kombinasjonen "flyplass" og "støy reduserende headset"...tyder vel på at de har et marked...i og med at man tar fly fra flyplass.

De jeg fant på nette var også utelukkende for privatbruk og gav ikke noe inntrykk av å være av "industri" standard.

AKIRA

Lenke til kommentar

cluet var at du kunne bruke de "standalone" eller sammen med en diskman eller whatever. Så de hadde en reell funksjon når du skulle høre på musikk når det var en del bakgrunnstøy, men hadde trodd de var mer effektive enn de viste seg å være.

Lenke til kommentar

Visstnok er de best på å fjerne susing, slik som i fly og jevn motordur. Forsvinner ikke helt, men en klar forbedring. I tillegg er de digge å ha på. Bose sine for vanlig bruk kostet ca 2500 i usa, men hvis du vil ha vekk all lyd så har koss et sett som er hørselsvern med høyttalere i

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...