Skismøring Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 (endret) Det er deprimerende. Er så mange plasser jeg har lyst til å dra. Uten bil er man hensatt til å ta bussen, og den går ikke alle plasser. Dere er heldige som har bil! Endret 24. april 2013 av Skismøring Lenke til kommentar
aleksanderro Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 Misunner de som eier et privatfly og kan reise verden rundt! 2 Lenke til kommentar
Skismøring Skrevet 25. april 2013 Forfatter Del Skrevet 25. april 2013 Hehe ja! Man får være fornøyd med det man har! Lenke til kommentar
Distressor Skrevet 25. april 2013 Del Skrevet 25. april 2013 Bil er samtidig en forbannelse. Du husker den sydenturen du hadde spart opp til? Eller den nye TV'en? Glem det, for gasspjeldhuset til kjerra gikk nettopp til helvete. Med alt av utgifter koster det deg fort 40 lapper i året å ha en bil. Bare det å ha bilen stående stille i garasjen et helt år uten å bruke den kan du regne hvertfall 15 lapper på med veiavgift, forsikring, verditap (avhengig av merke og modell). Lenke til kommentar
JaBBe Skrevet 25. april 2013 Del Skrevet 25. april 2013 Kan kjøre mye buss, tog og taxi for 40k Lenke til kommentar
Quote Skrevet 25. april 2013 Del Skrevet 25. april 2013 Jeg er avhengig av bil for å komme meg til og fra skole, og å reise hjem fra hybelen. Kollektivtransport i Sogn og Fjordane er generelt dårlig. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 25. april 2013 Del Skrevet 25. april 2013 Med alt av utgifter koster det deg fort 40 lapper i året å ha en bil. Bare det å ha bilen stående stille i garasjen et helt år uten å bruke den kan du regne hvertfall 15 lapper på med veiavgift, forsikring, verditap (avhengig av merke og modell). 40000 var da virkelig ikke mye. Jeg regner med at min bil koster meg minst 100000,- i året.. Og det før jeg begynner å kjøre. Lenke til kommentar
flyverten.no Skrevet 25. april 2013 Del Skrevet 25. april 2013 Hadde ikke klart meg uten bil, til tross for at jeg bor midt i Oslo! Men ja, det er sjukt mye kostnader. Ikke minst for parkering :-) Tipper den lille kjerra koster meg rundt 60.000 i året i parkering, bensin, bompengeregninger og vedlikehold. Hvis ikke mer.... Lenke til kommentar
Distressor Skrevet 25. april 2013 Del Skrevet 25. april 2013 40000 var da virkelig ikke mye. Jeg regner med at min bil koster meg minst 100000,- i året.. Og det før jeg begynner å kjøre. Nå kjører jeg en traust 2001-modell V70, så verditapet er ikke allverden. Jeg regner veiavgift på omtrent 2900, 6000 i forsikring, 2000 i bensin i måneden, eu-kontroll annenhvert år pluss omtrent ti lapper i verkstedregninger i året. Så 40-50k er nok realistisk for min del. Lenke til kommentar
Actibus Skrevet 25. april 2013 Del Skrevet 25. april 2013 Kunne aldri tenkt meg å ikke ha bil, var uten en periode etter nyttår mens jeg ventet på deler til bilen, samtidig som vi pusset opp hus i nabobyen. Gikk fra leilighet til jobb (10 min), så bort til togstasjonen etter jobb (20 min), vente der i 20 min på toget, 45 min på toget, 10 min fra togstasjon til huset. Skulle jeg kjørt tog til og fra jobb hadde det tatt meg over 1 time lenger enn med bil.. En fordel å kunne fikse det meste på egen bil selv, verksteder er sykt overpriset!! Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 25. april 2013 Del Skrevet 25. april 2013 Det var rett og slett billig.. Men bompenger kan du vel legge på. Jeg må ta hensyn til følgende: -Årsavgift -Kapitalkostnad -Verditap -Bompenger -Drivstoff -Service og vedlikehold Snaut 3000 er vel årsavgifta. Kapitalkostnaden av ca 400k er vel rundt regnet 15000,- i året Verditapet tenker jeg kan fastsettes til rundt 40000,- i året Drivstoff utgjør vel ca 20,- pr. mil i snitt, rundt 16000,- i året Service og vedlikehold utgjør vel rundt 30000,- i året om jeg ikke regner med dekk. Dekkutrustning regner jeg 4 dekk i året, anslått ca 2000,- pr. dekk. Forsikring utgjør ca 8000,- i året. Da ender jeg opp på 120000,- i året inkludert 8000km kjøring Lenke til kommentar
Distressor Skrevet 25. april 2013 Del Skrevet 25. april 2013 Ja, bompenger glemte jeg. Men jeg bruker nok litt mindre bensin enn jeg stipulerte. Tallet vil nok fortsatt være mellom 40 og 50k. Det er jo kanskje verditapet på en ny, forholdsvis dyr bil som utgjør den største utgiften. Jeg kjøpte min for tre år siden for 100 lapper, og om Finn.no er noe å dømme etter, burde det være mulig å kvitte seg med den for 60-70k i dag. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9 Skrevet 25. april 2013 Del Skrevet 25. april 2013 Hvordan klarer dere bruke 10.000 i året på verksted? Regreimsbytte på S60 2.5T: 8500. Gjøre det selv: 2000. Spart: 6500. Det gjelder ALT bortsett fra sletting av feilkoder, EU-kontroll, og diagnose om man er skikkelig lost. Og det skal selvfølgelig ikke skje en gang i året. Med en Haynes-manual kan man fikse så og si alt i motorrommet uten verksted, selv uten erfaring. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 25. april 2013 Del Skrevet 25. april 2013 bil er dyrt, men på en annen side, man blir veldig fri av og ha en bil, har man ikke bil sitter man gjerne der med begrensede muligheter, litt som i et fengsel. Lenke til kommentar
Distressor Skrevet 25. april 2013 Del Skrevet 25. april 2013 Jeg er ikke særlig nevenyttig, og regreim er definitivt ikke noe jeg tør å prøve å fikse selv. Om jeg strekker meg langt, så kanskje jeg klarer å bytte et hjullager, men det blir mye banning og sannsynligheten for at jeg ødelegger noe og gjør det enda dyrere er stor. Derfor. Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 25. april 2013 Del Skrevet 25. april 2013 Hvordan klarer dere bruke 10.000 i året på verksted? Regreimsbytte på S60 2.5T: 8500. Gjøre det selv: 2000. Spart: 6500. Det gjelder ALT bortsett fra sletting av feilkoder, EU-kontroll, og diagnose om man er skikkelig lost. Og det skal selvfølgelig ikke skje en gang i året. Med en Haynes-manual kan man fikse så og si alt i motorrommet uten verksted, selv uten erfaring. Tja, tenkt tanken at det ikke kun er gamle biler på veien? At folk i dag har bedre ting å bruke tiden sin på? For å si det sånn, hadde jeg hatt valget mellom to identiske bruktbiler, der en har hatt service på merkeverksted og den andre har hatt service av en ufaglært som har en bok å lese seg opp på, gjett hvilken jeg hadde valgt 10 av 10 ganger. Lenke til kommentar
Actibus Skrevet 25. april 2013 Del Skrevet 25. april 2013 Jeg ville valgt bilen til han som har skrudd selv, har hatt så mange dårlige erfaringer med merkeverksteder på firmabil og bekjente som har fått utført dårlig og også feil arbeid på verkstedet at jeg stoler mer på en nevenyttig person som har interesse i å ha en fungerende bil enn et verksted som kun har interesse i å tjene mest mulig penger. Men nå har jeg alltid hatt biler man ikke trenger ingeniør utdanning for å fylle spylevæske på, virker som verkstedfolkene driter i bilen siden den er "gammel" Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 25. april 2013 Del Skrevet 25. april 2013 (endret) Men nå har jeg alltid hatt biler man ikke trenger ingeniør utdanning for å fylle spylevæske på, virker som verkstedfolkene driter i bilen siden den er "gammel" Nettopp. Er du opptatt av annenhåndsverdi på en relativt ny bil utfører du ikke registerreimskifte og større reparasjoner selv. Det lønner seg når du skal selge igjen uansett. For å utdype litt: På en bil til 50.000 er folk mer opptatt av OM registerreimen er skiftet i stedet for hvem som har skiftet den; på en 5 år gammel bil er det helt annerledes. Å stille seg uforstående til i dette eksempelet at folk velger å skifte reim på verksted er ignorant. Endret 25. april 2013 av Kent Touch This Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 25. april 2013 Del Skrevet 25. april 2013 Hvordan klarer dere bruke 10.000 i året på verksted? Regreimsbytte på S60 2.5T: 8500. Gjøre det selv: 2000. Spart: 6500. Det gjelder ALT bortsett fra sletting av feilkoder, EU-kontroll, og diagnose om man er skikkelig lost. Og det skal selvfølgelig ikke skje en gang i året. Med en Haynes-manual kan man fikse så og si alt i motorrommet uten verksted, selv uten erfaring. Det er ikke alle biler som er like enkle som en halvgammel Volvo. På en bil av litt verdi velger jeg å ta service på verksted.. Dessuten er det noen typiske problemer med bilen som jeg kan regne med at kommer i løpet av de neste 2-3 årene, en av de koster 35000,- å fikse her i Norge (i underkant av halvparten i Tyskland) Et par andre småfeil som gjerne oppstår må jeg vel også regne med, da snakker vi om feil som koster minst 20k å fikse. Billigere i tyskland, men da må bilen fraktes ned dit for rep.. Og jada, jeg tar altså service på merkeverksted selv om jeg har tilgang på (originalt) diagnoseapparat for bilen. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 25. april 2013 Del Skrevet 25. april 2013 Det er derfor man har kompiser som jobber på verksted, tar jobben svart og til 1/4 av prisen. Jeg hadde aldri klart meg uten bil, særlig ikke her på Vestlandet. Skjer ikke, koste hva det koste vil. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå