Gå til innhold

Hva gjør man når nettleseren LÅSER seg?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan bruke kill kommandoen.

Skriv i søkefeltet øverst til høyre, skriv terminal.

I terminal vinduet skriver du top eller top -u (viser alle programmer som kjøres der og da).

Se under feltet PID (Process ID) og merk deg det nummeret som tilhører det programmet du vil avslutte.

Exit med å skrive q/quit eller åpne et nytt terminal vindu.

skriv så: kill "PID"

eller

sudo kill -9 "PID"

Lenke til kommentar
Skrevet i dag, 02:10

alt+cmd+esc

+

0

-Their vanity is greater than their misery.

tumblr

Litt av poenget til personen som postet tråden var jo at han ikke klarte å lukke programmet på normal måte. alt + cmd + esc er en normal måte.

Skrevet i dag, 00:59

Ingen enkel variant som gode gamle "ctrl+alt+del" - prosesser og "avslutt oppgave" ? (Windows)

Litt usikker på om det var alt/option eller control, men du kan holde inne en av de og trykke på ikonet nede på oppgavelinjen din, da skal du få alternativet "force quit" som skal utføre denne kill kommandoen. Men det kan hende at programmet ikke lukkes selv om denne skal utføre kill kommandoen. Derfor er det bedre å bare utføre kill kommandoen selv via terminal.

Er ikke så vanskelig, skriv terminal i søkefeltet oppe til høyre og åpne programmet. Skriv top og trykk enter. I listen vil du finne nettleseren din mot toppen. Kopier PID nummeret og åpne et nytt terminal vindu og skriv kill "PID".

Lenke til kommentar

Litt av poenget til personen som postet tråden var jo at han ikke klarte å lukke programmet på normal måte. alt + cmd + esc er en normal måte.

Alt + cmd + esc er ingen normal måte. Du kan enkelt «drepe» programmer som har hengt seg, det er ingen grunn til å bruke terminalen.

Et lite tips: Hvis du holder inne alt + shift + cmd + esc i tre sekunder lukkes det aktive programmet.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvordan du vet det - jeg fikk bare vite at programmet henger seg og han får snurrebassen/badeballen. Når jeg får den bruker jeg alt + cmd + esc. Den force quitter jo programmet.

Lenke til kommentar

Er ikke så vanskelig, skriv terminal i søkefeltet oppe til høyre og åpne programmet. Skriv top og trykk enter. I listen vil du finne nettleseren din mot toppen. Kopier PID nummeret og åpne et nytt terminal vindu og skriv kill "PID".

Raskere/bedre/enklere med ps -A | grep «nettleser».app. :)

Lenke til kommentar
Skrevet i dag, 12:39

Vis innleggcronbach alpha skrev 25. april 2013 - 12:30:

Jeg vet ikke hvordan du vet det - jeg fikk bare vite at programmet henger seg og han får snurrebassen/badeballen. Når jeg får den bruker jeg alt + cmd + esc. Den force quitter jo programmet.

Vet det fra innlegget personen postet i starten

og da kan man jo ikke gjøre noen ting, kan jo ikke en gang lukke ned fanen eller programmet.

Skrevet i dag, 12:38

Vis innleggcronbach alpha skrev 25. april 2013 - 12:30:

Alt + cmd + esc er ingen normal måte. Du kan enkelt «drepe» programmer som har hengt seg, det er ingen grunn til å bruke terminalen.

Et lite tips: Hvis du holder inne alt + shift + cmd + esc i tre sekunder lukkes det aktive programmet.

Kommer litt an på hva du ser på som normalt, du har shortkeys til å utføre kommandoer som normalt sett ville tatt lenger tid å gjennomføre om du skulle gjort det selv, dermed "shortkeys". Da er det normalt å benytte seg av en shortkey som alt + cmd + esc. Selv om du benytter shortkeys er det ikke nødvendigvis at dette hjelper, ergo kan man gjøre det gjennom terminalen, der det gjennomføres raskt, enkelt og gjennomfører som oftest jobben.

Raskere/bedre/enklere med ps -A | grep «nettleser».app. :)

Blir mer en smakssak. Flere ord og tekniske terminologier som skal gjennomføres, noe som kan gjøre den tregere, dårligere og vanskeligere.

Lenke til kommentar

Selv om du benytter shortkeys er det ikke nødvendigvis at dette hjelper, ergo kan man gjøre det gjennom terminalen, der det gjennomføres raskt, enkelt og gjennomfører som oftest jobben.

Smakssak, som du sier. Jeg ville uansett ikke anbefalt en nybegynner som trådstarter å først finne ID-en til et program, via top, for så å drepe programmet med kill. Det er mye enklere og mer brukervennlig, for nybegynnere, å bruke cmd + alt + esc, finne programmet, og trykke på «Tving avslutning».

Lenke til kommentar

`kill -9 [pid] ` kverker det meste. Noen som vet hvilket signal cmd-alt-esc-app'en sender?

Jeg prøvde å finne det ut, men fant ingenting. Det var heller ikke så lett å formulere spørsmålet. Si ifra hvis du finner noe!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...