Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Besøksforbud - advokat?

Anbefalte innlegg

Har fått besøksforbud fra ei som har avgitt falsk årsak til politiet. Tenkte å bringe dette inn for retten, og lurer derfor på om jeg trenger advokat?

Saken er jo såpass enkel - hun sa til politiet at jeg hadde oppholdt meg utenfor huset der hun leier. Forvridd sannhet, da jeg bare var der for å kjøpe noe fra henne (og det gikk helt greit).

Så kan jeg klare disse greiene i retten på egen hånd, eller...? Har null erfaring med sånt fra før, vet ikke helt hva opplegget er. Er jo ikke snakk om en straffesak heller, men å få overprøvd politiets beslutning. Anonym poster: 1172e40b53f2697ac29728f602f357a7

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja ikke vet jeg, det var det svaret jeg fikk fra politiadvokaten. Har ikke gjort noe annet mot henne, bortsett fra at jeg kjente henne igjen fra et sykehusbesøk. Hun var smilende og blid da jeg kjøpte og betalte varen, møtet i døra var ganske kort. Så merkelig... dør av nysgjerrighet.

Men er usikker på om jeg trenger advokat eller ikke. Blir jo litt smådyrt... Anonym poster: 1172e40b53f2697ac29728f602f357a7

Lenke til kommentar

Du høres for meg ut som en stalker. Du oppsøkte vedkommende bevisst fordi du så henne på et sykehus? Eller var det en tilfeldighet at du kjøpte noe av vedkommende og kjente henne igjen? Om siste tilfellet ser jeg ikke hvorfor du skulle bry deg.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Mener å tro at man ikke får besøksforbud før personen oppfører seg truende.. og du får ikke det helt uten videre kun basert på dine ord heller. Sikker på at det ikke er noe mer du ikke forteller TS?

Hvis du faktisk ikke har gjort noe annet enn å være utenfor huset hennes (noe som i seg selv er creepy hvis du ikke kjenner henne og dette ikke er i oslo sentrum) for å kjøpe noe av henne (via finn.no, eller??) så ville jeg uansett holdt meg laaaaaaangt unna henne hvis jeg var deg.

Endret av BuffyAnneSummers
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er hun som sier hva han skal eventuelt ha gjort, og det er det de baserer det på.

Er ikke nødvendigvis med rot i virkeligheten.

Men da må man komme med noen sinnsyke anklagninger, som innholder vold av en eller annen type. Da burde han ihvertfall holde seg så langt unna henne som mulig, i tilfelle hun er en crazy kjerring som kan finne på å lyve om alt mellom himmel og jord.

Lenke til kommentar

Hadde ikke brydd meg nevneverdig selv, men besøksforbud er vel registret på rullebladet?

Akkurat den biten er kipt.

Jeg ville ha fått problemer med min jobb.

Finnes nok av damer som anmelder folk for histen og pisten uten å ha en logisk grunn eller rot i virkeligheten.

Vært i mye i media i det siste.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Det må vel foreliggende en forbrytelse og påfølgende dom for at noe skal bli registrert på rullebladet?

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Ja, men ikke på rullebladet. Hvorfor skulle det bli registrert på rullebladet når han ikke har gjort noe straffbart? Det er jo rimelig sprøtt

Lenke til kommentar

Paranoide jenter er paranoide, og kan lett tolke ting helt feil.

Jeg og mange av mine venner går ofte på fisketur på et nes, en kilometer langs veien der hvor en eks-kollega bor.

Vi fisket der i mange år før jeg begynte å jobbe sammen med denne jenta.

Jeg kommenterte på et tidspunkt skogen utenfor huset til vedkommende, uten å egentlig vite om det er skog der eller ikke -- fordi det er på landet og skog og busker over alt mellom husene, og fordi det var en rasjonell antagelse at hun bodde midt i skogen.

Da slo paranoiaen hennes inn, og jeg fikk en advarsel fra sjefen fordi jeg skremte jenta mens hun var på jobb.

(Hun hadde sagt at jeg stalket huset hennes fra skogen, og spurte om sjefen kunne få meg til å holde meg unna -- også mens jeg var på jobb).

Det er en av grunnene til at jeg i dag hater mennesklige relasjoner:

Enkelte mennesker har personlige sfærer på flere kilometer, som du bare får lov til å oppholde deg i på deres premisser.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Saken er jo såpass enkel - hun sa til politiet at jeg hadde oppholdt meg utenfor huset der hun leier. Forvridd sannhet, da jeg bare var der for å kjøpe noe fra henne (og det gikk helt greit).

Du var der i noen minutter for å kjøpe noe, og det ble nedlagt besøksforbud? Her er det et hull på størrelse med Argentina i historien. Noe må jo ha skjedd for å få denne kvinnen til å kontakte politiet, politiet til å opprette sak og en beslutning om besøksforbud til å bli fattet.

Så kan jeg klare disse greiene i retten på egen hånd, eller...? Har null erfaring med sånt fra før, vet ikke helt hva opplegget er. Er jo ikke snakk om en straffesak heller, men å få overprøvd politiets beslutning. Anonym poster: 1172e40b53f2697ac29728f602f357a7

Om du er helt sikker i din sak så kan du jo forsøke deg på egen hånd, men en advokat er nok å foretrekke. Advokaten kan også bedre enn du selv vurdere hvorvidt grunnen for besøksforbudet, som jo tross alt er oppgitt i papirene du fikk forkynnet, er god nok eller ikke.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Har vært i retten uten advokat, og besøksforbudet har blitt opphevet.

Under høringen kom det frem info om fler hendelser enn det jeg har opplyst om her hittil, ting som jeg ikke kunne fatte og begripe at hun visste om - derfor tok jeg det ikke med her. Det kom også frem løgner og overdrivelser fra hennes side.

Om jeg treffer henne på gata tilfeldig en gang, er jeg spent på reaksjonen hennes. Har blokket henne på fb, og det vet hun om. Lurer på hva som skjer om jeg tar vekk blokkeringa...? :)

Tror at besøksforbud kommer på den utvidede politiattesten. Usikker på detaljer om evt. varighet og hva det har å si for fremtidige jobber.

Anonym poster: 1172e40b53f2697ac29728f602f357a7

Lenke til kommentar

Under høringen kom det frem info om fler hendelser enn det jeg har opplyst om her hittil, ting som jeg ikke kunne fatte og begripe at hun visste om - derfor tok jeg det ikke med her.

Så du visste godt om mer enn du fortalte om ja.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det finnes en del paranoide mennesker. Da jeg jobbet i butikk kom det blant annet inn en fyr en gang som spurte et spørsmål, og da han hadde fått svar sa han at han måtte forte seg videre for han ble forfulgt av romvesener...

En del mennesker klagde også over at de ble overvåket av myndighetene, politiet, FBI, julenissen og det som verre var. En dame hadde hatt telefonen sin på service, og var helt overbevist om at verkstedet hadde plantet avlyttingsutstyr i telefonen på oppdrag fra regjeringen. Da jeg spurte hvorfor hun trodde det, om det var noe spesielt hun holdt på med som regjeringen ville vite noe om, så kunne hun ikke svare.

Poenget med historien er, at om man får for seg at man blir forfulgt eller overvåket av noen, og man tilfeldigvis ser en person et sted man ikke har noen grunn til å forvente at den personen skulle være, så kobler man det med den irrasjonelle frykten for at man blir forfulgt og forkaster alle andre mer sannsynlige forklaringer.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...