corwera Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 (endret) hei godtfolk. jeg har en selvbygd pc (specsa står nederst på tråden), som jeg fra tid til annen har sliti endel med. ca fire eller tre ganger siden jeg kjøpte den november 2011 har jeg hatt problemer med RAMen, som gjør at jeg ikke får skjermbilde til tross for at den booter og jeg får post (ett kort pip). første gangen den starter opp etter at jeg har skrudd av strømmen bak så vil alltid "Dram memOK" lyse rødt (minnefeil) og intet post. holder så mk nede i 6 sekunder for å skru den av, så skrur på igjen. da lyser vanligvis ikke "Dram memok"-lyset rødt, og pcn vil poste. likevel har jeg intet skjermbilde (selv om jeg venter i mange timer). noen ganger lyser også "boot device led"-lampa rødt. det gir seg vanligvis når jeg starter på nytt for tredje gang. jeg har pleid å kjøre RAM-tester manuelt, hvor jeg prøver RAM-brikke 1 i port 1, 2, 3 og 4. for hver gang starter jeg pcn et par ganger på nytt for å være sikker på at jeg ikke går glipp av noe. som regel pleier problemet å gi seg når jeg er ca halvveis (etter ca 70 til 100 tester). men ikke denne gangen. noen tips? * lest om andre som har hatt feilen, og de har blitt bedt om å resette BIOS (CMOS). noen kommentarer til dette? * leste på internetten om noen andre som hadde liknende feil. der hadde det vært SATAIII-porten det var noe galt med når den var koblet til HDDen, og GPUen dekket over lyset som skulle indikere dette. noen kommentarer? (kilde: http://forums.guru3d...ad.php?t=355346 det må scrolles en del) specs: windows 7 pro Intel Core? i7 Quad Processor i7-2600K Corsair Vengeance? DDR3 1600MHz 4GB CL9 x4, tilsammen 16 gb minne ASUS P8P67 PRO, Socket-1155 Crucial RealSSD C300 2,5" 64GB Corsair SSD Force Series F120A, 120GB NZXT HALE 90 Series 1000W PSU XFX Radeon HD 6950 2GB GDDR5 HIS Radeon HD 6950 2GB GDDR5 NZXT Phantom Big Tower Hvit Endret 24. april 2013 av corwera Lenke til kommentar
madammim Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 Skjer dette med bare 1 RAM-brikke i? Er det rett spenning på brikkene (1.5V)? Det skader sikkert ikke å teste litt høyere spenning. Lenke til kommentar
corwera Skrevet 24. april 2013 Forfatter Del Skrevet 24. april 2013 Skjer dette med bare 1 RAM-brikke i? Er det rett spenning på brikkene (1.5V)? Det skader sikkert ikke å teste litt høyere spenning. takk for raskt svar ja. det skjer med alle RAM-brikkene, selv når jeg bruker en av gangen. får jeg gjort det når jeg ikke har skjermbilde? man må vel inn på BIOS for å tukle med det? tenkte kanskje det ville hjelpe å resette bios? Lenke til kommentar
madammim Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 Ja, du kan prøve å resette bios. Skal ikke gjøre noen skade, men hvis du har forandret noe der må du etterpå inn og forandre tilbake. Sjekk også om du har siste versjon. Hvis ikke det nytter ville jeg ha tatt bort alt som ikke kreves for å boote og testet. Bruk 1 HDD, 1 RAM, 1 skjermkort (eventuelt benytte internt hvis du har). Det kan være også PSU som tuller. Lenke til kommentar
corwera Skrevet 24. april 2013 Forfatter Del Skrevet 24. april 2013 hva er det jeg finner ut av om jeg tester med det mest basice for å til en boot? hvordan finner jeg ut av det? ny psu er ganske dyrt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå