Gibos Skrevet 17. oktober 2001 Del Skrevet 17. oktober 2001 Finner 2 store skjulte filer i winXp, man kan ikke se dem selv om man har på vis skjulte filer og mapper. Filene heter: pagefile.sys å er ca 805MB hiberfil.sys å er ca 536MB Disse ligger på rota til c: WinXp mappa er på 1,1GB Jeg synes at det er drøyt at WinXP og office2000 pakken skal ta 4GB. Nå har jeg riktig nok noen andre små programmer installert på c men det er max 3-400MB Så da er spørsmålet, er dette normalt med WinXP ? Gibos Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 17. oktober 2001 Del Skrevet 17. oktober 2001 Quote: On 2001-10-17 21:00, Gibos skrev:Finner 2 store skjulte filer i winXp, man kan ikke se dem selv om man har på vis skjulte filer og mapper.Filene heter: pagefile.sys å er ca 805MB hiberfil.sys å er ca 536MBDisse ligger på rota til c:WinXp mappa er på 1,1GBJeg synes at det er drøyt at WinXP og office2000 pakken skal ta 4GB. Nå har jeg riktig nok noen andre små programmer installert på c men det er max 3-400MBSå da er spørsmålet, er dette normalt med WinXP ?Gibos pagefile.sys er swap fila til winNT-baserte OS. Du kan selv velge hvor stor den er, siden du har en pagefile på ca. 800 MB har du mao. rundt 550Mb RAM (hvis du ikke har endra størrelsen før)og da holder det LENGE til normalt bruk så du kan sette den KRAFTIG ned. CrZy_T Lenke til kommentar
M4cr0s Skrevet 17. oktober 2001 Del Skrevet 17. oktober 2001 Hei! De to filene er helt normale...hiberfile.sys skal være lik størelsen på minnet ditt sånn ca. Hørt om hibernation? Dvs, er en option under strømsparingsmenysaken i Windows. Du kan "hibernate" den og da vil den lagre alt den har i minnet og slå seg mer eller mindre helt av. Når du powrer den opp så er alt av progz etc. du måtte ha oppe i Windows frem. pagefile.sys er swap-fila til Windows. Instillingene for denne finner du under "My computer", "advanced" "performance options". Her kan du regulere størelsen på den osv. Det vanlige å anbefale er 1 1/2 gang minnestørelsen og å la den være "fast", dvs, ikke la Windows øke og senke størelsen den som det vil. Lenke til kommentar
Gibos Skrevet 18. oktober 2001 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2001 Takker så mye for hjelpen, var godt å få den fil litt mindre :smile: Gibos Lenke til kommentar
Cicero111 Skrevet 18. oktober 2001 Del Skrevet 18. oktober 2001 Hibernation funksjonen trenger du strengt tatt ikke. Systemet har bare godt av å bootes på nytt en gang i blandt. Du kan slå av funksjonen under strømstyring eller no slikt. Da forsvinner hibernatefila - mer ledig plass.... Lenke til kommentar
HagEnuK Skrevet 19. oktober 2001 Del Skrevet 19. oktober 2001 Synes ikke det er drøyt med 4 GB i dag, når man får HDD med 160GB Lenke til kommentar
Gibos Skrevet 19. oktober 2001 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2001 Quote: On 2001-10-19 11:03, HagEnuK skrev:Synes ikke det er drøyt med 4 GB i dag, når man får HDD med 160GB Er ikke det som var poenget, har nesten 100GB totalt på maskinen. Det som er at jeg har delt opp HDn til flere partisjoner, hvor C: disken fikk ca 4,5GB...noe som i utgangspunktet burde holde til et operativsystem. Så da er jo et annet spørsmål om man skal akseptere (les kjøpe og bruke det) et OS som bruker 3-4GB selv om diskene blir større, personlig synes jeg det er en uakseptabel utvikling (win95 bruker vel ca 60mb og 98 2-300mb). Vurder å gjøre som mange andre har gjort, gå over til linux. Det eneste som er synd (slik jeg ser det)er at opplærings terskelen er såpass høy før man får noe ordentlig nytte av linux. mvh Gibos Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå