Gå til innhold

IBM T40p i hus! :)

Equinox

Anbefalte innlegg

Da var min kjære nye T40p i hus. Den har faktisk vært det i flere dager, jeg har bare ikke fått somlet meg til å skrive noe om det.

Foreløpig virker maskinen flott på alle områder. Har ikke fått installert noen spill etc, men er jo uansett ikke det primære behovet mitt.

Elsker styreløsningen. Selv om jeg er en innbitt hater av trackpad/touchpads så er denne faktisk bra. Fortsatt ikke bedre enn styrepinne, men bra. Til styrepinnen er det med 3 forskjellige "tupper", slik at du kan velge den du liker best, men standarden er mest behagelig.

Tykkelse og vekt på maskinen er helt genial. Tynn og behagelig, omtrent 1.5cm tykk eller noe i tastaturhøyde. Tastaturet har forøvrig full størrelse enter og backspace, noe som er viktig.

IBM's oppsettsoftware gjør alle mulige innstillinger enkelt å nå, eller enkelt forklart via wizards for de som ønsker det.

Batteriet er nesten for bra - jeg hadde tenkt å lade det helt ut før jeg ladet det opp, og endte opp med å legge meg rundt 0200 enda jeg hadde brukt laptoppen i flere timer hos en kamerat før jeg kom hjem rundt 2200. Siste 1.5 timene kjørte jeg hd test mens jeg spilte av dvd film, for å bruke mest mulig batteri.

For de som i tidligere tråder har diskutert hvorvidt det er bruk for funksjoner som "thinklight" kan jeg bekrefte at denne er helt genial. Den har imponert alle jeg har vist den til, selv de som er noe skeptiske til IBM.

En ting som irriterte en del var det at skjermen min kom med en GRØNN pixel noe til vestre for midten. Etter en samtale til ibm support, der jeg registrerte en sak, ble jeg ringt opp igjen av en tekniker innen 10 minutter. Vi pratet kort og jeg fortalte hva som var galt, og han sa jeg måtte levere inn maskinen, så skulle de bytte skjermen for meg. Jeg ble positivt overrasket over hvor lett dette var, ettersom døde pixler o.l. ofte ikke gir bytte før du har 5 pixler på hele skjermen eller 3 i et sentrert område.

Ettersom jeg skal til england på søndag, og blir der en stund, er det fullt mulig for meg å gjøre byttet der. 3 års internasjonal garanti. Herlig.

Mvh,

Kim Stenslie

Ps: Har ikke hørt maskinen enda, med vanlig bakgrunnsstøy i en "vanlig" leilighet. Stillegående sak dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gratulere med ny maskin, jeg kan også bekrefte at IBM har den beste supporten jeg har vært borti noen gang. WTG IBM !

En av strømforsyningene til den ene T23 røyk etter en stund. Etter å ha ringt support sa de bare *ikke noe problem*. Dagen etter kom det en ny med bud :)

Har også hørt om andre som har fått ny skjerm med bare en død pixel, så ditt tilfelle er heldivis ikke enestående.

Med slik support betaler jeg med glede litt ekstra for en Thinkpad.

Lenke til kommentar
Husk bare å legge noe mellom skjermen og tastaturet når du slår den sammen. Blir merker i skjermen... Irriterer meg noe grenseløst.

Ellers er det en kongemaskin.

Venter min T40p i disse dager! Kan du presisere litt mer med disse merkene i skjermen?

Lenke til kommentar
Antar at han mener det samme problemet som man kan finne med 15" Powerbook.

Når lokket er igjenn så kommer tastaturet i kontakt med kjermen. På det tastaturet er det en del fett fra fingrene dine som kan lage merker i skjermen. Det problemet har jeg ikke på T23 og T30 men T40 er vel endel tynnere.

Det problemet er ikke på noen powerbook'ene.

Det problemet ble fikset for lenge siden.

Den forrgie 1ghz Ti modellen hadde ikke det problemet, og den nye 15" Al 1,25ghz har heller ikke det problemet.

Vet ikke hvordan det er med de før det igjen.

Lenke til kommentar

Sitter her og skriver innlegget på min nye T40p, jeg kan ikke si noe annet enn at jeg er veldig imponert over ytelsen. Jeg merker ingen forskjell mellom min stasjonære og laptoppen. Laptoppen booter faktisk betydelig raskere, bruker omtrent 15 sek på å være inne i WinXP. Stasjonære er en P4 2.66, 512MB RAM, Ti4200 og 7200 rpm disk.

Skjermen er veldig god, og jeg har ikke opplevd noen ghosting. Har dog kun testet i "hverdagsbruk" og filmavspilling. Av spilling blir det nok bare Championship Manager sånn i første omgang. Har kun brukt maskinen en snau uke, men har ikke merket noen flekker på skjermen.

Tastaturet er veldig godt, standard størrelse på knottene som nevnt. God layout, så man venner seg for til det fra vanlige pc105/102 tastatur. Det er ikke masse ekstra knapper heller. I tillegg til "vanlige" knapper er; "Access IBM" (komme inn i BIOS + IBM software, lyd ned, lyd opp, lyd av, på/av.

Holder man Fn nede har man tilgang til: skru av LCDen, sett i standby, wlan/blåtann av/på, ekstern skjerm på/av, sett i hibernation, LCD lysstyrke opp og ned, thinklight og desktop magnify.

Wlan kortet har fungert knirkefritt for min del. Det er dessverre kun 802.11a og .11b, skulle gjerne hatt .11g, men IBM kommer "snart" med en oppgraderingssak. Nettverkskortet er levert fra Cisco, ihvertfall slik jeg har forstått det fra driverene.

Minuser:

kun 2 USB2 porter

ingen firewire

ikke 802.11g

Pluss:

802.11a/b

gigabit LAN, Intel 1000Pro

7200rpm 60GB disk

14,1" SXGA+ skjerm

Thinklight

DVD/CD-RW, som er utrolig tynn, litt mindre enn et CD cover.

P-M 1.6

FireGL R9000 64MB

Lenke til kommentar
Husk bare å legge noe mellom skjermen og tastaturet når du slår den sammen. Blir merker i skjermen... Irriterer meg noe grenseløst.

Ellers er det en kongemaskin.

Venter min T40p i disse dager! Kan du presisere litt mer med disse merkene i skjermen?

Når man har maskinen i en sekk med masse bøker blir det fort press på skjermen og fettmerkene fra kantene på tastene vil lage avtrykk på skjermen.

Konstruksjonen er riktignok noe av det beste man får, men har man nok trykk på lokket vil det synes avtrykk.

mvh

Thor-Egil

Lenke til kommentar

Kan ikke si jeg har slitt med andre fettmerker på skjermen enn de jeg selv har laget. ;) Men så har ikke jeg prøvd å sette meg på skjermen for å skape trykk heller.

Disken min er i hvertfall 60GB, eller 52GB til benyttelse slik den kom fra fabrikk.

Oppstart tar noe sånn som 34 sekunder inn i xp. 15 sek må være fra hibernation eller noe. Maskinen bruker vel omtrent 4 sek fra sånn .. huskerikkehvadetkalles men den er vel i en slags dvale.

Eneste som virkelig har irritert meg litt er at jeg må hente ned noe bluetooth saker fra ibm sine sider. Ingen vanskelig sak, men hvorfor ikke inkludere det på en maskin de leverer med bluetooth?

Mvh, Kim

Lenke til kommentar
Kan ikke si jeg har slitt med andre fettmerker på skjermen enn de jeg selv har laget. ;) Men så har ikke jeg prøvd å sette meg på skjermen for å skape trykk heller.

Disken min er i hvertfall 60GB, eller 52GB til benyttelse slik den kom fra fabrikk.

Disken min er på 60GB, men ca 53GB tilgjengelig pga. IBM legger et image på disken som man kan kjøre en system restore fra. Forsatt litt usikker på hva jeg føler om dette :)

Oppstart tar noe sånn som 34 sekunder inn i xp. 15 sek må være fra hibernation eller noe. Maskinen bruker vel omtrent 4 sek fra sånn .. huskerikkehvadetkalles men den er vel i en slags dvale.

Maskinen min bruker ca 15 sek på oppstart... Jeg har reinstallert hele lappisen, så det er ikke så mye IBM ting som skal lastes ;) Bruker ca 15 sek fra hibernation også, men ut fra standby er det kun noen få sekunder. Forskjellen på hibernation og standby er:

Hibernation: skriver hele minnet til disk, leser det inn igjen under oppstart

Standby: skrur av all hardware, men holder spenning på RAMen

Eneste som virkelig har irritert meg litt er at jeg må hente ned noe bluetooth saker fra ibm sine sider. Ingen vanskelig sak, men hvorfor ikke inkludere det på en maskin de leverer med bluetooth?

Blåtann programvare var installert da jeg fikk min, kanskje du var litt uheldig med det imaget de hadde forhåndsinstallert.

Lenke til kommentar

Da er IBM T40P kommet i hus her og! Er foreløpig meget imponert av maskinen. Den er så tynn, lager ingen viftelyd og Thinklight er et kapittel for seg selv.

Men jeg har hatt litt problemer med internett og tilgang til websider. Bruker utrolig lang tid på f.eks. innlogging på Barbara, og sider som Hotmail, IBM.com, og sider som er funnet gjennom søkemotorer. Men sider som Vg, Dinside går svært fort.

Har 2 mb linje fra NextGenTel så det er ikke farten som er problemet. Kjører også på 11mb trådløst. Andre maskiner i samme nettverk opplever ikke dette problemet.

Noen som kan hjelpe meg? Hva skal jeg gjøre?

Lenke til kommentar

Da er IBM T40P kommet i hus her og! Er foreløpig meget imponert av maskinen. Den er så tynn, lager ingen viftelyd og Thinklight er et kapittel for seg selv.

Men jeg har hatt litt problemer med internett og tilgang til websider. Bruker utrolig lang tid på f.eks. innlogging på Barbara, og sider som Hotmail, IBM.com, og sider som er funnet gjennom søkemotorer. Men sider som Vg, Dinside går svært fort.

Har 2 mb linje fra NextGenTel så det er ikke farten som er problemet. Kjører også på 11mb trådløst. Andre maskiner i samme nettverk opplever ikke dette problemet.

Lenke til kommentar
hce
7200rpm 60GB disk

Når du sier 60 gb hd..

Jeg kjøpte t40p med 60 gb hd, men det står at min er på 71,6... Ikke for å klage, men... :)

Er din på akkurat 60 GB?

Jeg tipper du har fått feil maskin. Sjekk med pc mark diskytelse. Tipper du har fått den med 80 gb og 5400 disk.

Lenke til kommentar

Jeg har også fått problemer etter at jeg fikk t40p på min nextgentel linje. Men det har ikke noe med maskinen, men med routeren fra 3COM tipper jeg siden har samme problemet på alle 3 maskinene mine. Mulig det er bare noe feil med linja. Har hatt det en uke og kom iallfall samtidg som maskinen og routeren. Bor også i Trondheim.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...