Gå til innhold

Er det lov å filme inne i butikker? Å publisere det?

Anbefalte innlegg

Butikker er privat eiendom, så de samme reglene gjelder som når du står å filmer inn naboens hus.

Hva så med et kjøpesenter som Magasinet i Drammen? Der er noen av fellesarealene offentlig vei som er bygget inn med tak der det er lagt spisesteder. Er det i gråsonen, eller er det klare regler der også?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

...

La oss ta noe enklere, jeg veit det er strengt forbudt å filme på f.eks. McDonalds, men jeg velger å trosse det for å filme en gjeng med pene jenter også vise det nye interirøret til McDonalds.

Jeg blir ikke oppdaget, kutter ut pene jenter fra filmen og publiserer en liten 2-3min klipp om det nye interiøret til McDonalds.

Så er spørsmålet mitt, kan McDonalds saksøke meg?..

Lenke til kommentar

Hva så med et kjøpesenter som Magasinet i Drammen? Der er noen av fellesarealene offentlig vei som er bygget inn med tak der det er lagt spisesteder. Er det i gråsonen, eller er det klare regler der også?

Da er egentlig spørsmålet om det er regnet som offentlig vei eller privat.

Er det offentlig vei, så kan du fint stå på veien og ta bilder. Men du kan ikke nødvendigvis gjøre det samme fra ett av spisestedene, da du har beveget deg inn på privat grunn.

Lenke til kommentar

La oss ta noe enklere, jeg veit det er strengt forbudt å filme på f.eks. McDonalds, men jeg velger å trosse det for å filme en gjeng med pene jenter også vise det nye interirøret til McDonalds.

Jeg blir ikke oppdaget, kutter ut pene jenter fra filmen og publiserer en liten 2-3min klipp om det nye interiøret til McDonalds.

Klart de kan saksøke deg, men i følge norsk lov, ikke sine egne regler.

Det skal mye til at du blir dømt i noen norsk rettssal for et slikt lovbrudd.

Lenke til kommentar

Du har vel egentlig svart på det selv tror jeg.

Sitert: jeg veit det er strengt forbudt å filme på f.eks. McDonalds, men jeg velger å trosse det for å filme en gjeng med pene jenter også vise det nye interirøret til McDonalds

De kan nok, med om det skjer i praksis, ikke vet jeg.McDonalds ønsker sannsynligvis selv og styre hvordan det nye interiøret deres blir profilert, og ikke av andre.

Ref. tidligere link fra OSL og deres retningslinjer for hvordan OSL ønsker å styre hvordan film/bilder blir benyttet.

Lenke til kommentar
...
...

Det er ingen tvil i at jeg veit at det jeg gjør er feil/ulovlig/osv. Men det jeg vil frem til i denne diskusjon er hva straffen min vil være?..

F.eks. det er folk som velger å gå med kniven overalt og aksepterer at de kan bli bøttelagt i form av 5000,- om de blir tatt. På lik linje her så ønsker jeg bare å vite hva er det jeg kan se for meg om jeg blir tatt.

Lenke til kommentar

Det er ingen tvil i at jeg veit at det jeg gjør er feil/ulovlig/osv. ...

Hvorfor er det da så viktig for deg å gjøre det?

Jeg gidder ikke ta stilling til hvilken straff du kunne fått. Antagelig ville det ikke blitt noe, Politiet og rettsvesenet er vel alt for opptatt av andre tullinger...

Lenke til kommentar

Eieren av nevnte private butikk kan ikke gjøre noe annet en og bortvise deg fra plassen og politianmelde deg, selvjustis er ikke lov i Norge så eier/vekter kan ikke frata deg kamerautstyr ei forlange at du sletter bildemateriale, om de har lov til og holde deg tilbake til eventuell politi ankommer vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Da er egentlig spørsmålet om det er regnet som offentlig vei eller privat.

Er det offentlig vei, så kan du fint stå på veien og ta bilder. Men du kan ikke nødvendigvis gjøre det samme fra ett av spisestedene, da du har beveget deg inn på privat grunn.

Med andre ord kan en stå på offentlig sted og fotografere det meste en ser derfra, mens når en befinner seg på privat eiendom blir avgjørelsen tatt av eierne av stedet en står på... tenker jeg? Har opplevd at mange er litt rund i kantene i sentre, kafeer og butikker mm, og ikke bryr seg om naturlig daglidags snapshots av venner en er med, ut av vinduer osv. Hvis en bruker kameraet mot andre ting kan det stille seg annerledes. Kommer litt an på anledning også, mange står gjerne oppi etasjene på restauranter ol. og fotograferer ut på 17. mai.

Lenke til kommentar

Med andre ord kan en stå på offentlig sted og fotografere det meste en ser derfra, mens når en befinner seg på privat eiendom blir avgjørelsen tatt av eierne av stedet en står på... tenker jeg? Har opplevd at mange er litt rund i kantene i sentre, kafeer og butikker mm, og ikke bryr seg om naturlig daglidags snapshots av venner en er med, ut av vinduer osv. Hvis en bruker kameraet mot andre ting kan det stille seg annerledes. Kommer litt an på anledning også, mange står gjerne oppi etasjene på restauranter ol. og fotograferer ut på 17. mai.

Ja, det er slik det fungerer, per definisjon. Når det er sagt, det er f.eks. fryktelig upopulært å stå på andre siden av gaten fra den amerikanske ambassaden med en tele-linse. Om det stiller seg annerledes fordi det er en ambassade er jeg usikker på, men såvidt jeg vet så er det strengt tatt lov - selv om det ikke blir tatt godt imot.

Som du sier er det mange som er runde i kantene angående dette, og vi er heldigvis ikke helt kommet dit hit til lands at det er krise med en gang noen tar opp ett kamera for å ta bilder.

Lenke til kommentar

OSL's retningslinjer sier at de generelt ikke ønsker foto/filming. Det gjelder for redaksjonelle formål. Står ingenting om privatpersoner og til eget formål.

Det er ikke forbudt å fotografere med mindre det er spesielt opplyst om det.

Det er egentlig det store spørsmålet, må "grunneier" spesifikt opplyse om et fotoforbud og må det i så fall være slått opp på en synlig måte slik at publikum lett blir klar over forbudet? Det mest vanlige er vel et kamera i et forbudsskilt. Eller er det slik at det er publikums ansvar å sjekke opp lovligheten av fotografering på "privat" grunn?

På privat eiendom, uavhengig av om den er allment tilgjengelig eller ei, er det grunneier som bestemmer om fotografering er tillatt -- men grunneiers rett til å håndheve forbudet er selvfølgelig begrenset.

Om retten til å håndheve forbudet er begrenset, er jeg ikke sikker på. Men straffemessig så kommer nok ikke grunneier langt med sin sak, så lenge det ikke forekommer "ulovlig" publisering.

Men er det lov å publisere det man får filmet?.. (dvs man filmer uten tillatelse, blir kastet ut - men har filmen).

Et godt spørsmål. Min "tolkning" er at hvis fotoforbud er klart merket, så står grunneier relativt sterkt "privatrettslig" overfor en fotograf. Hvis ikke så er jeg mer usikker.

Kanskje denne artikkelen kan gi noen vinklinger på denne problemstillingen...:

https://foto.no/cgi-...articleId=45426

En god artikkel som gir mye informasjon når det gjelder personvern, men svært lite når det gjelder "generell" fotografering på privat grunn.

-------

Det virker som at det er få som vet noe sikkert både blant "vanlig folk", amatørfotografer, profesjonelle, grunneiere, vektere o.s.v. når det gjelder regler og lover vedrørende dette emnet. Jeg har en relativ god forståelse av hva jeg kan og ikke kan når det gjelder det "offentlige" rom og også personvern generelt, men når det gjelder private/"halvprivate" områder så er jeg temmelig blank.

Lenke til kommentar

Etter hva jeg har lest og hørt tidligere så er det litt spesielle regler for statlige bygninger og installasjoner som bla. ambassader, og infrastruktur som kraftverk, flyplasser mm.

Sistnevnte er forøvrig selvopplevd, da jeg i god trainspotter/planespotter-tradisjon for noen år siden satte meg ned utenfor gjerdet ved en flyplass og ville fange noen flotte lysstriper fra fly under take off i skumringen. Det ble *nesten* arrest gitt, men jeg fikk både film og bilder tilbake noen uker senere etter at de selv hadde fremkalt og undersøkt rullen.

Lenke til kommentar

Gisle Hannemyr kan mye om dettet. Det kan du lese her:

http://hannemyr.com/...egal_dm07.shtml

Slik jeg tolker Gisle Hannemyrs ord så er det i utgangspunktet få begrensinger vedrørende fotografering på privat grunn, med unntak av de områder der det tydelig er opplyst om at fotografering ikke er tillatt. Regler for privatlivets fred er selvsagt også noe som begrenser slike muligheter.

Publisering av slike bilder er selvsagt en helt annen sak.

Sunn fornuft og respekt er vel kanskje to greie stikkord når det gjelder slik fotografering

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...