Gå til innhold

Lumina920, et par spørsmål + generell diskusjon

Anbefalte innlegg

God morgen!!

1) Jeg har tvilling-sim og bruker fremdeles min gode gamle android.

"Problemet" med den nye windows-telefonen er at jeg må opprette en Live-account når jeg gjør startup på telefonen. den integrerte kalenderen og One-Note appen synker så med min Live-konto - ikke med Gmail-kontoen slik androidtelefonen gjør.

Dette gjør at når jeg setter opp en avtale på 920, vil jeg ikke få dette syncet til hverken den andre telefonens kalender eller til Gmail-kontoen (PC`n)

(Kalenderen er bare et eksempel på hva som skal synces, jeg ønsker egentlig ingen live-konto i det hele tatt)

Er der en eller annen måte å deaktivere hele live****en, og en gmail-app som lager en rød tråd mellom de 3 enhetene?

2) Telefonen slår seg automatisk av og ender opp i "sim-code" et par ganger om dagen...leser at det kan hjelpe å re-sette hele ****....men vil nødig gjøre det nå...Har heller ikke lyst til å sende den inn til "reperasjon" for så å få det samme problemet på nytt..

noen som har erfaringer?

3) Er det skadelig for batteriet å ligge til trådløs ladning hele dagen? jeg mener da at man fjerner den fra platen i korte øyeblikk for å svare på meldinger osv, for så å legge den tilbake med en gang.?

Bortsett fra dette - det er mye som har skapt frustrasjon så langt med denne telefonen og andre innspill er velkomne.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan også legge inn en Gmail etterpå, Live kontoen brukes for windows tjenestene. Og om du ikke ønsker å bruke det så tvinges du ikke til det. Selv har jeg både Live og Gmail på min og det fungerer ganske greit.

Lager du ny kontakt velger du hvor du vil lagre den, samme med kontakter :p men for office må de vær en live konto. :) enklest å gjør er jo bare å registrere gmailen på live, og da får du jo bare disse ekstra funksjonene attpåtil .:)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Og om du ikke ønsker å bruke det så tvinges du ikke til det.

det er det jeg har følelsen av da..at jeg bir tvunget..

både 920 kalenderen og One-Note appen syncer med Live-kontoen...eller faktisk Hotmail som det også står....og jeg har aldri opprettet en Hotmail, kun Live-konto ved oppstart..

Siden jeg ikke finner en Gmail-kalender/notatblokk i windows app markedet slik at jeg i det minste kan fjerne 920-kalenderen osv fra startskjermen, vet du hvordan jeg kan få denne til å synke med android telefonen?

*****forklaring: Jeg sette opp en huskelapp på kalenderen/One-Note på 920`n og får påminnelsen på Androiden når jeg bruker den..

Lenke til kommentar

1. Se her http://www.windowsphone.com/en-US/how-to/wp8/sync-wizard

Forøvrig ligger det meste av hva du trenger å vite på www.windowsphone.com

Hvorfor satt du opp live konto? Hvorfor ikke Outlook? Du kan forøvrig bruke Outlook som din primære mailkonto og få Gmail inn der. Har du forsøkt å synkronisere din Androidtelefon mot livekontoen? Da får du jo faktisk opp avtaler begge steder.

2. Erfaringene er at noen har vært uheldig og opplever dette til stadighet. Om du har Telenor anbefaler jeg deg å forsøke å slå av 4G. Du kan også sjekke om skuffen du setter simkortet (inkl. holderen) sitter ordentlig fast. Har du sjekket at du har oppdatert telefonen? Jeg har bare hatt ett par slike frys siden desember, spesielt da jeg brukte blåtann, men det har vært fullstendig fraværende etter den nest siste oppdateringen (har ikke Telenor og 4G).

3. Nei, det er ikke skadelig for hverken telefon eller batteri. Den trådløse laderen lader telefonen til den er full, også slår den seg av. Å ta den av og på laderen så mye du orker spiller liten eller ingen rolle for dagens batterier.

• Liker 2
Lenke til kommentar

1. Hvis du går inn i innstillinger under epost + kontoer kan du legge inn en Google konto. WP kan pr i dag synce epost, kalender og kontakter mot Google. Men Google holder på å gjøre Gmail så utilgjengelig de klarer for andre systemer ved å gå over til egne synce standarder. Så om det vil fungere for alltid er usikkert.

Da får du kontakter og kalender inn i standard programmene i Windows Phone. Du får også en egen Gmail inboks for epost.

Microsoft Office, som notat programmet OneNote er en del av, synker mot SkyDrive.

2. Jeg har det problemet når jeg har slått på 4G. Ser ut til at 4G skaper problemer. Ser når jeg kjører til og fra jobb at den driver konstant å hopper mellom 4G og 3G og at den mister dekning lenge når den driver å hopper mellom 3G og 4G. Jeg har bare slått av hele 4G. Under innstillinger/mobilnettverk kan du sette høyeste forbindelseshastighet til 3G.

Jeg har ikke hørt om dette problemet i utlandet, bare i Norge, så jeg antar at det er all byttingen mellom 3G og 4G som er problemet, pga lite utbygd 4G nettverk. Men det er bare min personlige spekulasjon.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor satt du opp live konto? Hvorfor ikke Outlook?

På daværende tidspunkt fikk jeg beskjed om at jeg Måtte ha en Live-konto for å kunne benytte meg av windoestjenestene. Jeg leser og leser for å lære meg mer om det greiene her, og har etterhvert fått en forståelse av at Outlook også inngår i denne "Live-greia"?

Hva er galt med en Live-konto kontra Outlook?

Du kan forøvrig bruke Outlook som din primære mailkonto og få Gmail inn der. Har du forsøkt å synkronisere din Androidtelefon mot livekontoen? Da får du jo faktisk opp avtaler begge steder.

Det er her jeg sliter som værst...Jeg klarer ikke synke windows telefonen med Androiden...

Avtaler jeg oppretter i Android synker med Gmail-kalenderen og 920`n synker med Live-kalenderen...

På Androiden prøver jeg å opprette en "Microsoft Exchange ActiveSynch", men det stopper opp ved der jeg skal sette inn Domain. Hva setter jeg her? har prøvd det meste..

2. Erfaringene er at noen har vært uheldig og opplever dette til stadighet. Om du har Telenor anbefaler jeg deg å forsøke å slå av 4G.

Prøver det, slår også av blåtann...bruker den bare når jeg sitter i bilen likevel.

Lenke til kommentar

1. Hvis du går inn i innstillinger under epost + kontoer kan du legge inn en Google konto. WP kan pr i dag synce epost, kalender og kontakter mot Google.

Gmailen syncher så fint som bare det, men det er også det eneste som syncher...

Da får du kontakter og kalender inn i standard programmene i Windows Phone.

Det er her jeg har trodd at jeg har surra...at jeg ikke kan synche den intergrerte W-kalenderen med Androidtelefonen, men heller laste ned en egen G-kalender på W-telefonen.

men du mener at dette skal gå?

HAR DU SETT PÅ MAKAN! mens jeg sitter her å frustrerer meg over synching...så sjekket jeg nettopp kalenderen på Androiden...og der lå plutselig alle avtalene jeg har lagt inn på w-telefonen tidligere idag..

Aner ikke hvordan jeg har fått det til, men har tross alt sittet og knota siden morran idag, så noe riktig har jeg tydeligvis gjort :w00t:

HAR DU SETT PÅ MAKAN!

nesten for sprøtt til å være sant!

Lenke til kommentar

Min Lumia 920 er inne til reklamasjonsrep. for 2.gang nå pga at den re-booter flere ganger pr. dag. Nokia Care klarte ikke første gangen å fikse problemet. Tror de jobber i blinde, og ikke helt vet hva denne feilen er. De byttet batterikontakter, usb-kontakt, tok en re-brush av software og re-satte alt.

Da jeg fikk den tilbake, hadde jeg en re-boot allerede samme kvelden! Lot det bero, og håpet det var en engangshendelse. Men, nei. Den hadde mange til etter det. Så nå er den inne igjen.

Å si at man skal slå av 4G er for meg totalt uaktuelt. At iPhone 5 IKKE hadde 4G da den kom, og 920 hadde 4G; var faktsik en av hovedgrunnene til at jeg kjøpte Nokia og ikke iPhone. Da er det for meg ikke aktuelt at jeg skal slå av en funksjon som er såpass viktig.

Så å re-sette telefonen til opprinnelig, kommer garantert bare til å fungere en viss periode. Så starter den igjen. Min kones 920 driver også å re-booter.

Får jeg den tilbake, og problemet ikke er løst, så har Elkjøp allerede sagt at kjøpet heves. Så får jeg se hva slags mobil det da blir. Selv om jeg synes Lumia 920 er knall, skuffet stabiliteten og et skuffende kamera.

• Liker 2
Lenke til kommentar

at man skal slå av 4G er for meg totalt uaktuelt.

Har du 4G nett tilgjengelig hele tiden?

Det har ihvertfall ikke jeg, og etter å ha blitt tipsa om nettopp dette, la jeg merke til at telefonen virka litt små-bresen..

Problemet ble ihvertfall fiksa for min del og det er vel verdt et forsøk, ihvertfall om 4G ikke er tilgjengelig.

Jeg har hatt telefonen i en drøy uke nå og har vært mye frustrert, ikke fått til de helt basicè innstillingene...men har skjønt at en WP er noe annet enn Android, endelig, og blir bare mer og mer fornøyd nå.

Lenke til kommentar

Jeg har forøvrig tviholdt på å fortsette å bruke Gmail. Men etter å ha åpnet Skydrive på PC`n igår (kom da automatisk inn i Outlook når jeg logget på) ble jeg veldig betatt av oversikten og helheten der inne..

Der hadde jeg plutselig alle kontaktene mine og alle bilder++ som er blitt tatt med 920`n siden jeg fikk den..

såå...nå vet jeg ikke helt lenger hva jeg skal bruke..men har en følelse av at Outlook/Live eller hva det nå er , er mer logisk å bruke nå som jeg har en WP?

Lenke til kommentar

Har du 4G nett tilgjengelig hele tiden?

Det har ihvertfall ikke jeg, og etter å ha blitt tipsa om nettopp dette, la jeg merke til at telefonen virka litt små-bresen..

Problemet ble ihvertfall fiksa for min del og det er vel verdt et forsøk, ihvertfall om 4G ikke er tilgjengelig.

Jeg har hatt telefonen i en drøy uke nå og har vært mye frustrert, ikke fått til de helt basicè innstillingene...men har skjønt at en WP er noe annet enn Android, endelig, og blir bare mer og mer fornøyd nå.

Nei, så klart har jeg ikke 4G til enhver tid. Jeg bor i Fredrikstad og jobber i Sarpsborg, og begge byene har 4G. Så stort sett hele tiden, ja, men det hender at det slår om til H+ også. Argumentet mitt er bare at 4G var en vesentlig del av grunnen til at akkurat 920 ble valgt. Samtidig bygges 4G mer og mer ut, og hastigheten skal da bli bedre og ikke dårligere med ny telefon. Lumia 920 var også en av de første mobilene på markedet med 4G, og så veldig mange andre var det ikke å velge i rundt november 2012 da jeg forhåndsbestilte min...

Men, nå har jeg og prøvd å ha den på 3G, og den re-booter uansett. Ikke samme dag, kanskje, men når det har gått litt tid så starter det igjen.

Jeg , med flere, trodde og det kunne ha noe med SIM trayet å gjøre også. Så jeg tok ut sim-kortet, dro ut selve brettet som sitter fast i mobilen og så selve sim-holderen. Flere sa at dette funket og at re-boots forsvant. Hos meg også...I ca 14 dager. Så var det tilbake igjen. Så dette var nok heller tilfeldig.

Men, jeg er enig i at WP8 er knall på mange måter. Nyskapende og intuitivt. MEN, for dem som mener at iOS og iPhone er "lukket", så er i hvertfall Windows Phone 8 lukket. Mange utviklere rapporterer om at de ønsker å gjøre slik-og-slik med apper, men på grunn av begrensninger i WP8 så tillates det ikke. Det er enkle ting som er mulig både på iOS og Android, men som Windows ikke tillater!? Det er også hovedgrunnen, har jeg lest, at nye apps ikke kommer så fort som man skulle tro. Det er store begrensninger som Windows legger for utviklerere! Og det lover IKKE godt, spør du meg. Når utviklere forsvinner, og når kundegrunnlaget til Windows Phone er såpass lite i utgangspunktet, kan eventyret være over før det begynte for Windows. Vi ser også hvordan Windows nå sliter ellers utenfor mobil OS...

Jeg tror dessverre at WP8 mobiler kommer til å dabbe av. Jeg tror produsentene mister interessen når det står utfordringer i kø; både for utviklere og for oss sluttbrukere som ikke får mobiler som er driftsikre nok.

Jeg og ønsket at det skulle gå, men nå har jeg mistet trua. Siste store oppdatering som ble sluppet forrige måned skulle fikse en masse ting i WP8 og 920. Etter at kunder i USA lastet ned denne, fikk de enda mer trøbbel med WP8. Så mange tusen rapporterte om dette, at oppdateringen ble trukket tilbake!

Så det er åpenbart at noe fundamentalt galt med WP8. I tillegg til at man må vente i flere uker og mnd på forrige oppdatering etter at USA fikk sin, er heller ikke kundevenlig! Når Apple slipper sine oppdateringer, så er det en nyhet og en gode som er tilgjengelig for alle deres kunder...

Blir mye klaging nå, men nå har jeg prøvd såpass lenge å tenke"ja-ja, de fikser det vel". Men Windows og Nokia gjør ikke det. Det blir heller verre!!!

• Liker 2
Lenke til kommentar

Nå er det mulig jeg er helt på jordet, men det kan virke som at de aller første leveransene med Lumia 920 sliter veldig, mens de senere leveransene klarer seg utmerket (iallefall uten 4G). Telenor hadde vel alle de første leverte telefonene her til lands (bortsett fra de importerte).

Jeg kjenner per dags dato 6 stk. med Lumia 920, ingen av disse sliter med at den slår seg av eller henger.

Personlig har jeg kun opplevd det ca. 3 ganger, og da når den koblet seg av bluetooth i bilen. Etter den siste oppdateringen fungerer også det perfekt, samt at batteriet har blitt helt supert. Jeg synes det er utrolig trist at mange sliter med sine telefoner, og iblant har jeg vanskelig for å sette meg inn i problemer jeg ikke selv har.

Min anbefaling er å levere den til reparasjon 2 ganger om problemet vedvarer, for så å bruke retten til ny telefon den 3 gangen (eller selvsagt å få tilbake pengene om det er det man ønsker). Da får man en telefon som er produsert senere enn hva problemtelefonene er, og mye bør være løst. 4G vil muligens fortsatt krangle, så om man er såpass avhengig av 4G i sitt daglige bruk bør man rett og slett gå for noe annet.

Jeg tror personlig ikke at Windows Phone 8 kommer til å dabbe av, føler flere og flere utviklere tenker på Windows Phone, men at det fortsatt er et stykke igjen å nå helt opp, det er utvilsomt. Jeg kommer enn så lenge til å gå for Windows Phone, i og med at jeg ikke har noen dårlige erfaringer så langt og har alt jeg trenger og vel så det.

Integreringen med Skydrive, mail privat og jobb, integrering med firmaet mitt som telefonlister, Lync, kalender, Office, kamera, trødløs lading, bra Navigasjon, alle applikasjoner jeg bruker, kundeservicen og dedikeringen til Nokia ovenfor WP og bra hardware gjør at jeg iallefall satser på Nokia og Windows Phone. Mine venner likeså. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

...det er bare det at kona sin Lumia 920 kjøpte hun fra Djuice for 2 mnd siden. Den re-booter akkurat like ofte. Og den er nok en senere produksjon enn min fra november i fjor. Og ser man på forum fra utlandet om problemet, så er det et ikke uvesentlig antall som sliter med dette. Synd. Men for meg var også stabilitet hovedgrunnen til at jeg kvittet meg med Windows PCer i huset. Alt av data er fra Apple Mac i dag, og det bare funker hver dag. Så for meg, kommer driftsikkerhet først :)

Lenke til kommentar

Noen som kan hjelpe meg med den her da, gjelder synching:

Er som sagt blitt litt betatt av Outlook, Skydrive er integrert både her og på 920, etter å ha vært trofast i Gmail i mange år.

Har nå fått kalenderen på 920 til å synche til kalenderen på Androiden min som er koblet opp mot google, og alt jeg gjør av avtaler dukker opp både på 920, Android og PC`n.

Alle mailer jeg nå får til Outlook/Live-kontoen blir også videresendt til Gmail, men jeg får det ikke til andre veien...Jeg vil ha mailene fra Gmail synchet til Live...

Im almost there, men det mangler nok en liten justering til før jeg får det til..

Det jeg ikke helt forstår er når jeg på 920 går inn i email+account - her dukker det nå opp 2stk Live.com kontoer, men de har forskjellige ikoner foran seg.

Den ene, med et ikon jeg tror står for Microsoft, gir meg kun muligheten til å enable/disable synch av mail og jeg vil egentlig ha denne kontoen fjernet fra telefonen - men det går visst ikke..

Den andre, som jeg tror har et Outlook ikon foran seg, gir meg muligheter til å synche kalender, kontakter, mail og "tasks"..

på 920`n har jeg nå linket disse 2 inboxene, men når jeg går inn her og sender en mail blir avsender-adressen googles, ikke Live. Jeg vil at Live skal være sjefen blant disse inboxene, men vil ikke kvitte meg helt med google riktig ennå.

Lenke til kommentar

http://www.pcworld.com/article/2011519/how-to-move-from-gmail-to-outlook-com.html

Det er nok fordi du logget deg inn første gangen på telefonen med den kontoen du ikke får fjernet. Skal du ha den vekk og kun benytte den "nye" må du resette telefonen og logge inn med din primære Windows konto :)

Du bruker vel outlook.com når du logger deg inn på mailen via pc?

Har selv 4 mailer i Outlook, 1 av de er gmailen min. Fungerer smertefritt :)

Dubkan vel forøvrig også "gjøre om" din live konto til Outlook, men det samme gjelder som nevnt over at du må resette for å endre hovedkonto på telefonen. Er egentlig ikke så komplisert, men det kan fort bli surr, på samme måte som at du har gmail kontoen på en Android telefon.

• Liker 1
Lenke til kommentar

http://www.pcworld.c...utlook-com.html

Det er nok fordi du logget deg inn første gangen på telefonen med den kontoen du ikke får fjernet. Skal du ha den vekk og kun benytte den "nye" må du resette telefonen og logge inn med din primære Windows konto :)

ja sannsynligvis gjorde jeg det..men jeg kan erindre at de krevde at jeg først opprettet en Nokia konto, deretter en Microsoft konto (Live)

Når jeg studerer kontoene jeg nå surrer litt med, ser jeg at begge har den samme adressen...men likevel har de forskjellige options vedrørende synchingen

Problemet mitt! lol....er at jeg ikke helt forstår hva en Live konto er...jeg forstår ikke forskjellen på Microsoft konto, Live konto og Hotmail...Outlook...Jeg får jo den samme Emailadressen samme hva jeg åpner på PC`n...

Du bruker vel outlook.com når du logger deg inn på mailen via pc?

Jau..

Har selv 4 mailer i Outlook, 1 av de er gmailen min. Fungerer smertefritt :)

Det er dette jeg er ute etter..

Nå er jeg muligens på vei ut av tråden men..

Jeg vil åpne Outlook, sende en mail derfra enten fra Gmail eller Outlook...

Kontoene er allerede linket på 920`n, så den er grei med tanke på mottaging av mail når jeg er på farta.

Dubkan vel forøvrig også "gjøre om" din live konto til Outlook, men det samme gjelder som nevnt over at du må resette for å endre hovedkonto på telefonen. Er egentlig ikke så komplisert, men det kan fort bli surr, på samme måte som at du har gmail kontoen på en Android telefon.

Jepp, sannsynligvis ikke så komplisert, men surr blir det..

skal prøve å sette meg bedre inn i hva en Live konto er tror jeg..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...