Gjest medlem-83883 Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 Jeg har så smått begynt å se meg om etter en ny bil. Denne gangen skal jeg ha noe slitesterkt med høy bakkeklaring og 4X4. Gjerne noe uten alt for mye elektroniske greier som kan svikte. De bilene jeg har sett på foreløpig er: Isuzu D-MAX, den nye utgaven. Denne har jeg prøvd og likte den godt. Et solid redskap som var overraskende god å kjøre. Mitsubishi Pajero fra 2010 med 200HK. Jeep Wrangler fra 2009. Liker utseende på denne, men har ikke prøvd bilen enda. Toyota Landcruiser fra 2008-ish. Hva ville dere valgt? Jeg kan strekke meg til rundt 400k. For de penga vil jeg minst ha automatgir og skinn. KM-stand helst under 100k. D-MAX frister veldig, men jeg er usikker på hvordan det er å leve med en så pass stor pick-up i det daglige. Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 (endret) D-max, som andre pickuper egnet for det Norske markedet, er vel en relativt liten pickup. Hva med Ford Ranger eller Toyota Hilux? Kjører selv '09 Ranger i det daglige og for min del er det helt ypperlig. Nå har jo jeg hevet min og satt på en smule større dekk så jeg har ikke lenger den samme komforten i bilen som før, men fortsatt god å kjøre. Endret 24. april 2013 av Hansien Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 (endret) Jeg har kun kjørt D-MAX av de du nevner. Jeg syns ikke den er for stor og jeg har kjørt den med brøyteskjær og saltkar (altså blir den betydelig lengre), det jeg imidlertid ikke liker med den er motor/automatkasse. På papiret burde den være temmelig grei med 3 liter og 163 hk, men jeg syns Navaraen vi har trekker minst like godt (2,5 liter, 133 hk, manuell). Endret 24. april 2013 av Phileas Fogg Lenke til kommentar
Gjest medlem-83883 Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 Hansien, jeg har sett på både Ranger og Hilux. Nye Ranger blir rett og slett for lang for garasjen. D-MAX får plass med et nødskrik. Hiluxen ble jeg ikke helt kompis med. Den jeg prøvde virket rett og slett litt gammeldags sammenlignet med D-MAX. Phileas Fogg, jeg synes den nye D-MAXen var kvikk nok. Den nye har en 2,5 liter på 163 HK. Automatkassen tror jeg er helt ny i forhold til den gamle utgaven. Den var litt seig å få i gang fra stillestående, men det er en vanesak. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 Vet ikke helt når det kom en ny utgave, men mener at den jeg har kjørt er en 2011-modell, kanskje tidlig 2012. Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 Hva med modellen av Rangeren før den som ble lansert nå i 2012? Den har, de ytterst få gangene jeg har stått parkert ved siden av en D-max, ikke vært nevnerdig lenger eller kortere. Men nå har jeg heller ikke sett så ekstremt nøye på akkurat dette. Jeg tenker på denne utgaven: Lenke til kommentar
BaronSlask Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 Her har jeg ingen erfaring, men har hørt mye bra om VW Amarok. Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 Nuvel. Vi har 3 stykk amaroker på jobben, hvor ingen har passert 20.000km enda. Og samtlige har vært inne på verksted av ulike årsaker. Ene var problemer med vannpumpa, den andre lyste motorlampa og bilen gikk i nødmodus (Om jeg skjønte det rett) og den siste har jeg ikke fått med meg hva som var feil. Lenke til kommentar
Gjest medlem-83883 Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 Den gamle Rangeren var oppe til vurdering, men den er nok desverre utelukket. Det har vært et lite generasjonsskifte blandt pickupene hvor de mer moderne bilene som er lansert de siste årene er klart bedre enn de gamle. Jeg tenker da på Ranger, D-MAX og Amarok. Det jeg har klart å lese meg fram til, er at disse nye modellene presenterer et langt steg fremover for bilklassen når det gjelder kjørekomfort og bruksegenskaper for de som ikke bare skal kjøre rundt på en byggeplass. Amarok var jeg fristet av en stund, men jeg er ikke helt overbevist når det gjelder kvaliteten. Har lest om en del trøbbel med bakakslingen og DSG-kassen, men kan ikke si med sikkerhet hvor alvorlige disse problemene er. Det store ankepunktet mitt mot Amarok, er forhandleren her i Tromsø. Da jeg var innom hos Sulland for å se nærmere på Amarok, og evt. prøvekjøre, var det ikke en kjeft som orket å bruke tiden sin på meg. Både hos RSA som selger D-MAX og Bil i Nord som har Ranger, var det utsøkt service fra det øyeblikket jeg satte foten innfor døra. Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 Kjørekomforten i Rangeren er det ingenting å utsette på. Og skal jeg tro de jeg kjenner som har prøvd den nye kunne de ikke si at dette var et tungveiende argument for å velge den nye foran den gamle. Ellers er jeg enig i at sikkerheten i disse bilene er langt i fra det beste, men nå har vel det først i nyere tider vært lagt et litt mer fokus på sikkerhet i slike biler. Og flott er det. Bruksegenskaper(alt etter hva du legger i dette) og kjørekomfort er vel ikke akkurat et langt steg foran. Hos Rangeren er det vel i hovedsak bare sikkerhet og det at de igjen er/var de eneste bilene på markedet med såpass til nyttelast som de har. Lenke til kommentar
M.H Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 Jeg kjørte en litt eldre Ranger (05 modell) i fem år, og det er den mest stabile bilen jeg har hatt. Ikke ett eneste feilslag i løpet av de fem årene og over 100 000 km. Nå er kanskje ikke det så relevant her siden du skal ha en nyere bil, men bare nevner det. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 25. april 2013 Del Skrevet 25. april 2013 Jeg ville helt klart sett på Amarok. De problemene Hansien har vært borti har jeg ikke hørt noe om, og de jeg kjenner med bilen er alle som en svært fornøyd. Lenke til kommentar
Gjest medlem-83883 Skrevet 25. april 2013 Del Skrevet 25. april 2013 Ikke lett dette. Wrangler står fortsatt høyt på lista sammen med D-MAX, men jeg tror jeg må gi Sulland en ny sjanse så jeg får prøvd en Amarok. Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 26. april 2013 Del Skrevet 26. april 2013 (endret) Jeg ville helt klart sett på Amarok. De problemene Hansien har vært borti har jeg ikke hørt noe om, og de jeg kjenner med bilen er alle som en svært fornøyd. Det betyr vel bare at du ikke er kontaktpersonen til min arbeidsgiver hos møller. Jeg vet flere er fornøyd med sine Amarok'er, og skal ikke legge skjul på at jeg ville klart å funnet meg hjemme i en selv. Men i og med vi har hatt småtull med samtlige vi har der jeg jobber så er det en varsellampe som har begynt å lyse for min del som gjør meg skeptisk til disse bilene. Det og at vag ikke er de som topper statistikken over merker med færrest feil: Kilde: http://www.tv2.no/un...er-3989050.html Skulle jeg tatt valget mellom Wrangler og D-Max'en for deg så ville jeg valgt Wrangleren uten tvil. Endret 26. april 2013 av Hansien Lenke til kommentar
Gjest medlem-83883 Skrevet 24. juli 2013 Del Skrevet 24. juli 2013 Siden det dukket opp en 2009 Jeep Commander med meget lav km hos en forhandler her i byen tenkte jeg at det kunne være greit å få testet denne. Jeg må si at jeg ble positivt overrasket over denne bilen. Mercedes motor og girkasse som bare var helt nydelig. Masse moment og godt drag i bilen. Jeg har aldri kjørt en Jeep før, og må si at inntrykket er meget bra. Litt vag på styringen, men ellers fast og fin. Etter en del justering fant jeg også en behagelig sittestilling på tross av en en lasteromsvegg som stjeler en del plass for fører og passasjer. Alltid hyggelig å bli positivt overrasket når man prøver bil. Lenke til kommentar
Henrikenn Skrevet 28. juli 2013 Del Skrevet 28. juli 2013 Gå for Land Cruiser! Kanonbra biler, slitesterke, god 4x4 og behagelige ellers! Lenke til kommentar
Gjest medlem-83883 Skrevet 12. september 2013 Del Skrevet 12. september 2013 Tenkte jeg måtte følge opp denne tråden siden jeg startet den. Har kjøpt meg 4x4, men ingen av de jeg opprinnelig vurderte. Jeg endte opp med en 2011 BMW 320xD M-sport med skarve 32500 km på telleren. Helt nydelig bil! Det kan nevnes at D-Max var med helt til finalen. Overlevering i morgen, så da blir det nok litt kjøring i helga. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå