Gå til innhold

3d program

unwill

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte jeg kanskje skulle lære meg et "3d program" der jeg kan lage 3d modeller av ting og tang. Noen som har noen å anbefale for en nybegynner?

Har hørt om:

3d Max, Poser, Lightwave, Cinema 4d, og Soft Image.

Noen som har prøvd de?

Prisen på programmet bør ikke overstige 5000,-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg tenkte jeg kanskje skulle lære meg et "3d program" der jeg kan lage 3d modeller av ting og tang. Noen som har noen å anbefale for en nybegynner?

Har hørt om:

3d Max, Poser, Lightwave, Cinema 4d, og Soft Image.

Noen som har prøvd de?

Har brukt/testet alle programmene enten i demo eller fullversjon. Poser er jo et spesialprogram for å lage mennesker (ikke alle liker slike programmer siden det er litt "juks" :-) ), men resten av programmene du nevnte er jo alle general purpose 3D programmer.

Cinema4d er trolig enklest å sette seg inn i for en nybegynner, og det har et veldig oversiktlig og greit brukergrensesnitt. I tillegg er det i senere versjoner blitt rimelig kraftig.

Lightwave er veldig imponerende når det gjelder features, spesielt i sin prisklasse. Mange funksjoner som krever ekstra plugins i 3dsmax følger allerede med i Lightwave. Men det er litt spesielt lagt opp, i med at programmet er delt i to: layout og modeler. Jeg er ikke særlig begeistret for en slik todeling, og foretrekker de integrerte grensesnittene man finner i de andre programmene. Men smaken er jo som baken.

3dsmax og Softimage XSI er begge dyre og veldig "highend". Det er ikke noe man bruker for å lage "spinning 3d tekst logo" for å si det sånn :) Av de to vil jeg nok personlig si at 3dsmax er enklest å sette seg inn i, selv om Softimage også fikk et kraftig løft når det gjaldt brukervennlighet ved introduksjonen av XSI. Forgjengeren, Softimage|3D 3.x hadde et noe særere brukergrensesnitt. Alias Maya er også nogenlunde i klasse med Softimage.

Personlig begynte jeg som smått å lære 3d vha 3dsmax 1.2 (begynner å bli noen år siden, og nyeste som kommer nå er v6.0. Systemkravene har også økt ganske kraftig siden den gang. Husker v1.2 gikk rimelig greit på min Pentium 133 :lol: ). Moralen er vel egentlig at man kan forsåvidt starte med et hvilket som helst program så lenge man er villig til ofre litt innsats.

Prisen på programmet bør ikke overstige 5000,-

Det billigste alternativet er vel egentlig Blender (www.blender.org). Firma som lagde det gikk vel mer eller mindre i dass, men det har heldigvis overlevt i form av et opensource-prosjekt. Dette programmet har også et sært brukergrensesnitt, men er også veldig kraftig. Når det i tillegg er gratis og fins til en haug med OS kan det være et fornuftig valg. I tillegg krever det lite maskinressurser. Husker at jeg selv brukte det med godt resultat på en skikkelig daff linux-pc på skolen.

Av de kommersielle programmene er det dessverre få brukbare programmer til den prisen, men hvis du er student tilbyr de aller fleste gode rabatter. Cinema4d finnes vel i flere versjoner, så den kan nok fåes til under 5 lapper.

Lenke til kommentar

Takker for seriøse gode svar, tror jeg kanskje skal se om jeg finner demo versjonene til noen av programmene, og se om jeg liker dem først.

Hvis de er brae kan jeg alltid bruke litt ekstra penger...

Sjekket prisen, 3d studio kostet over 30k? Tror det er litt out of my league...

Nok en gang, tusen takk.

Lenke til kommentar

Maya har jo forøvrig kommet med en gratis fullversjon til hjemmebruk så vidt jeg vet. Maya Personal Learning Edition var det det var.

Jøss... De har tatt ned downloaden av en eller annen grunn. Jeg husker jeg lasta den ned når det kom. Du kan jo uansett bestille det på en cd til 20 daler, og det er jo vel innenfor budsjettet ditt. :)

Bæsj... det er jo også sånn watermark på bildene. Krøll.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...