Gå til innhold

Kraftig/langdistanse trådløst nett

Anbefalte innlegg

Jeg jobber på et oppdrettsanlegg og skal montere en trådløs router som gir tilgang til internett over hele lokaliteten. Jeg styrer i dag anlegget via mobilen men mobildata koster og dekningen her er mildt sagt ustabil, og ofte er det ingen dekning for mobildata i det hele tatt noe som er et problem.

Det er per i dag ingen trådløst nett her og jeg lurer på hva som kreves for å kunne gi dekning for WiFi opptil 500 meter unna over åpent hav. Selve kontoret her jeg sitter er cirka 2-3 meter over havflaten, men fôrflåta har ei mast (direkte over kontoret) som er mellom 8 og 10 meter over havflaten, her oppe kan man kanskje montere ei antenne for routeren dersom det lar seg gjøre? Jeg vet at noen antenner har avtakbare antenner så jeg tenker å montere en antenne i masta, strekke signalkabel ned til routeren og koble routeren på nett.

Forslag? Budsjett opererer jeg foreløpig ikke med... :)

For øvrig er jeg også ute etter en ny router hjemme og tar imot anbefalinger på dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

har selv vært med på å linke forflåter og slikt. Vi benytter oss enten av ComPartner som har slike antenner, evnt kan du bestille en ubiqity eller tilsvarende antenne på MPX/Dustinhome etc.

Disse antenne må du da kjøpe to av, den ene settes opp som access punkt/master og den andre som client/slave.

Disse går ofte på PoE (Power over Ethernet) som betyr att du trekker bare en nettverkskabel (bruk en som er beregnet for å ligge ute!). Denne nettverkskabel kobles til en injector som setter strøm i kabelen til antennen(e).

Dette fungerer bra og opp mot flere mil ved fri sikt! :)

Ang ruter hjemme kan jeg selv anbefale Asus RT-N66U som jeg synes er en meget god ruter med god rekkevidde.

Endret av burger1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei,

har selv vært med på å linke forflåter og slikt. Vi benytter oss enten av ComPartner

Hehe. Hos oss har også ComPartner linket fôrflåtene sammen med hverandre og land. Vurderte selv å ringe dem igjen for å spørre om de hadde en løsning for trådløst nett men jeg hadde rett og slett veldig lyst å montere dette selv.. :)

Lenke til kommentar

Ser den, er litt greit å få litt forståelse for hvordan det fungerer og settes opp om det skulle ryke. Slik att dere slipper å vente på tekniker for å fikse dette.

Men 500 meter til sender på land?

Eller tenker du for å kunne styre selve foringa/kamera?

Er det på en arbeidsbåt du ønsker dette eller ønsker du wifi som du kan koble mobilen til for å få direkte tilgang til nettverket bare?

Endret av burger1
Lenke til kommentar

Har internett på flåta, men trenger WiFi ute i båt og på merdene slik at jeg har internett også der. Det er ikke engang WiFi inne på kontoret (på flåta), noe som er dumt siden nesten alle på jobben bruker smarttelefonen flittig.

Lenke til kommentar

Løsning for wifi ut til båt er 2 delt, du kan enten

a)

for wifi ute

bruke en 2,4GHz sektor antenne/pisk antenne på en kraftig sender, ubiquiti rocket m5 f.eks er en.

b)

for wifi på flåte

5 GHz sektor antenne på flåte

5 GHz pisk antenne på båt

dette fungerer så som en link, dette har jeg selv satt opp en gang og fikk sendt 4 kamera bilder uten problem over denne linken rundt hele flåten (men her kan støy fra omgivelser svekke hastigheten!)

koble på en enkel wifi ruter som access punkt og dere får da en ganske stabil og god link mot flåte :)

Lenke til kommentar

Hm, la oss se om jeg har forstått dette riktig da.

Jeg monterer en trådløs router inne på flåta. Denne er selvsagt koblet til internett. Da har man WiFi innendørs. En helt lik router monteres også på kontoret hjemme...

Fra routeren strekker jeg en vanlig 10 meters antennekabel opp gjennom taket og opp i masta.

Og oppe i masta kobler jeg på en heftig 120 graders sektorantenne slik at jeg kan bruke WiFi ute på anlegget.

Blir det rett? Trenger antenna mer enn bare antennekabel?

...

burger1, var det tilfeldigvis AKVA-kameraer? Vet du om de kan brukes via lokalnettet eller må det via internett? Vi har per i dag bare et dom-kamera (også ComPartner som har levert) koblet mot internett, men som også kan brukes over lokalnettet, men satser jo på at vi skal få undervannskameraene opp og gå flere steder enn bare inne på fôrflåta (det er jo rimelig kjedelig å sitte der).

Endret av Sencured
Lenke til kommentar

Antennen kobles til med en coax til et av antenneuttakene på routeren.

Hvis du skal bruke 5GHz, så vær i såfall sikker på at alle brukerne har telefoner som støtter frekvensområdet. Standardfrekvens for wifi er jo 2,4GHz og det er ikke alt utstyr som støtter 5GHz.

Det er ikke noe lurt å montere antenne for høyt. Signalene stråler kraftigst rett ut fra antenna, så en 2-4 meters høyde er kanskje bedre enn helt i toppen?

Bruk så kort antennekabel som mulig og velg en lavtapskabel som f.eks LMR400. Den taper ca 3,5dB pr 10m lengde på 5,8GHz.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Antennen kobles til med en coax til et av antenneuttakene på routeren.

Hvis du skal bruke 5GHz, så vær i såfall sikker på at alle brukerne har telefoner som støtter frekvensområdet. Standardfrekvens for wifi er jo 2,4GHz og det er ikke alt utstyr som støtter 5GHz.

Det er ikke noe lurt å montere antenne for høyt. Signalene stråler kraftigst rett ut fra antenna, så en 2-4 meters høyde er kanskje bedre enn helt i toppen?

Bruk så kort antennekabel som mulig og velg en lavtapskabel som f.eks LMR400. Den taper ca 3,5dB pr 10m lengde på 5,8GHz.

Det er feil, disse antenne er beregnet for å henge ute, og er IP sertifisert og fungerer som en ruter/bridge/access point.

Ang høyden så er det jo forsåvidt sant, men antennen har litt muligheter for å stilles i alle retninger, så her er det mer prøving å feiling enn noe annet.

Hm, la oss se om jeg har forstått dette riktig da.

Jeg monterer en trådløs router inne på flåta. Denne er selvsagt koblet til internett. Da har man WiFi innendørs. En helt lik router monteres også på kontoret hjemme...

Fra routeren strekker jeg en vanlig 10 meters antennekabel opp gjennom taket og opp i masta.

Ikke antennekabel, men en nettverkskabel. Nå ser jeg att dustinhome bare har i 305 meters trommel, så ebay er kanskje mer behjelpelige her.

Cat 6 Outdoor - hos dustinhome

Og oppe i masta kobler jeg på en heftig 120 graders sektorantenne slik at jeg kan bruke WiFi ute på anlegget.

Disse antenne er med access punkt funksjonalitet, samt denne antennen er for 5.8 GHz hvilket betyr att de enhetene du skal bruke på den må støtte 5.15 - 5.85 GHz området, hvilket er veldig få enheter.

Så se etter en 2.4 GHz isåfall om det ikke er linking mot annen antenne du ønsker. :)

Knotete forklart :\ Beklager dette.

burger1, var det tilfeldigvis AKVA-kameraer? Vet du om de kan brukes via lokalnettet eller må det via internett? Vi har per i dag bare et dom-kamera (også ComPartner som har levert) koblet mot internett, men som også kan brukes over lokalnettet, men satser jo på at vi skal få undervannskameraene opp og gå flere steder enn bare inne på fôrflåta (det er jo rimelig kjedelig å sitte der).

Var Orbit kamera dette. Vet ikke helt hvordan det er med Akva kamera og slikt. Men nyere orbit systemer brukes på nettverket og kan kobles mot nett for å fjernstyre fra andre steder.

Lenke til kommentar

Det er feil, disse antenne er beregnet for å henge ute, og er IP sertifisert og fungerer som en ruter/bridge/access point.

Jeg finner ingenting som tilsier at dette er noe annet enn en ren antenne med rp-sma-tilkobling.

Ubiuiqi har riktignok endel andre produkter der de kombinerer aksesspunkt og antenne i ett, men jeg tviler på at denne gjør det.

Lenke til kommentar

Det har du rett i, det glemte jeg. Etter å ha sjekket specs på mobiltelefoner og slikt ser jeg at det er veldig mange modeller som ikke har 5GHz, men jeg fant ingen 2,4GHz 120 graders sektorantenner? Det eneste jeg finner er rundtstrålende antenner (som f. eks) men da havner signalet også inn mot et hytteområde og det vil jeg helst unngå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...