AfterGlow Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 Endelig kan vi få «ekte» vann.Se hvor realistisk vann kan se ut i fremtidige PC-spill Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 Artig, synes dog luftboblene forsvant unaturlig raskt, men har ikke tenkt helt på hvordan dette skjer i virkeligheten. AtW Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 Hva er egentlig nytt her? Bruse-effekten? Mer prosessor- og minnegjerrig? Fluids har da vært en del av PhysX siden alltid? 2 Lenke til kommentar
rekekjeks Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 Endelig noen som klarer å få til viskositeten og hastigheten vannet har i bevegelse! 3 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 Det som imponerer meg her er ytelsen. Jeg har drevet med FEM fluidmekanikkberegninger selv og det gikk definitivt ikke i sanntid. Disse beregningene basert på "kuler" ser temmelig detaljerte ut (flere kuler enn celler jeg brukte i mine beregninger) men de bærer også preg av forenklet fysikk. Det vil si at detaljer som dråper og kilekanter mellom væske og luft ikke ser særlig realistisk ut. Jeg regner med de har gjort forenklinger som at luft = vakuum, væske = inkompressibelt, newtonsk viskositet (eller ingen viskositet), interpolert/glattet overflate, binært materiale (væske/ikkevæske), hardkodet for vann ved STP (ikke mulig å regne på olje eller andre væsker) med mer. Men for all del, det er ytterst imponerende å få til i sanntid. 3 Lenke til kommentar
bOMS Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 Likte det jeg ser. Håper de (og andre) fortsetter å jobbe med slikt i en løsning som er billig nok til at den blir brukt i spill Lenke til kommentar
Mala Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 (endret) Vannet er noe jeg bestandig har bitt meg i merke i når jeg spiller, dette her såg imponerende ut ihvertfall Endret 24. april 2013 av Mala Lenke til kommentar
dbass Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 Først tenkte jeg "Woah, helt utrolig!", men så viste dem at "vannet" var bygd opp av kuler. Så la jeg merke til at disse kulene ikke var "magnetiske", når dem la seg utover gulvet. Hadde man fått inn at dem var en smule magnetiske, at dem satt seg fast i hverandre litt mer, og at ting som ikke er vann er enda mer magnetiske enn vannkule mot vannkule tror jeg dette blir seende ut svært likt som vann Jeg har faktisk aldri tenkt over hvordan man programmerer vann før Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 Vannet er noe jeg betandig har bitt meg i merke i når jeg spiller Ild er også noe som er generelt skuffende i spill. Fluids som dette kan kanskje brukes til å forbedre det også. Lenke til kommentar
Mayaman Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 vært fint om vi kunne sett FPS på den simuleringen der da. har den klart 30-40fps på detta der med et 580gtx kort... da er jeg ikke så veeeeldig overbevist at det er noe vi finner i spill i nærmeste fremtid Lenke til kommentar
Psykonaut Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 Imponerende. De som spikker fliser her ser vel at dette er væskesimulering kun for visuelle formål? Det skal se fett ut, det er alt som teller i denne sammenhengen. Da kan det tilogmed hende de beveger seg bort fra realisme for å få det til å se enda bedre ut. Hvor stilig blir en hollywoodfilm om de skal ha med realistisk fysikk? Det er ikke snakk om korrekt fysikkberegning slik man finner i f.eks programmer for å beregne væskestrøm gjennom CAD-modeller. 1 Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 Imponerende. De som spikker fliser her ser vel at dette er væskesimulering kun for visuelle formål? Det skal se fett ut, det er alt som teller i denne sammenhengen. Da kan det tilogmed hende de beveger seg bort fra realisme for å få det til å se enda bedre ut. Hvor stilig blir en hollywoodfilm om de skal ha med realistisk fysikk?Det er ikke snakk om korrekt fysikkberegning slik man finner i f.eks programmer for å beregne væskestrøm gjennom CAD-modeller. Spillgrafikk skal se overbevisende ut. Det trenger ikke være, og er ikke, nøyaktig eller perfekt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+214asdf125 Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 Er nok en stund før vi får se slikt i spill, at det kjører godt i en tech demo uten alt annet som inngår i et spill sier ikke mye i den forstand. Når det er sagt syns jeg disse demoene var skikkelig stilige. En annen demo jeg har sansen for er Brigade-motoren som benytter ray tracing for å tegne omgivelsene slik at man får realistisk depth of field. Sannsynligvis ikke noe man vil se i spill på en stund enda det heller. https://icelaglace.wordpress.com/2012/09/22/what-is-brigade-engine/ Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 Er nok en stund før vi får se slikt i spill, at det kjører godt i en tech demo uten alt annet som inngår i et spill sier ikke mye i den forstand. Når det er sagt syns jeg disse demoene var skikkelig stilige. En annen demo jeg har sansen for er Brigade-motoren som benytter ray tracing for å tegne omgivelsene slik at man får realistisk depth of field. Sannsynligvis ikke noe man vil se i spill på en stund enda det heller. https://icelaglace.w...brigade-engine/ Realistisk i forhold til hva? Film og bilder? Den oppfattelsen man har har av synet er ikke at men har tynn depth of field. AtW Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 25. april 2013 Del Skrevet 25. april 2013 Hehe, dette skal nok bli bra, er litt lei statisk hav i spill.. Lenke til kommentar
Åsmund Skrevet 26. april 2013 Del Skrevet 26. april 2013 kanskje de kan bygge opp snø og grus også med kuler etterhvert. Lenke til kommentar
bOMS Skrevet 26. april 2013 Del Skrevet 26. april 2013 Og alle andre materialer. En betongvegg med stålarmering så ville betongen smuldre og gå i biter helt avhengig av hva slags kraft som treffer den hvor. Alle elementer i spill som kan deformeres kan nyte godt av dette. Men foreløpig så koster det for mye, man må effektivisere det samtidig som man får kraftigere prosessorer (inkludert GPU) Lenke til kommentar
G Skrevet 29. april 2013 Del Skrevet 29. april 2013 (endret) Imponerende. De som spikker fliser her ser vel at dette er væskesimulering kun for visuelle formål? Det skal se fett ut, det er alt som teller i denne sammenhengen. Da kan det tilogmed hende de beveger seg bort fra realisme for å få det til å se enda bedre ut. Hvor stilig blir en hollywoodfilm om de skal ha med realistisk fysikk? Det er ikke snakk om korrekt fysikkberegning slik man finner i f.eks programmer for å beregne væskestrøm gjennom CAD-modeller. Gir deg et poeng for at det kun er for visuelle formål. Jeg har alltid syntes at eksplosjoner og flammer i Hollywood-filmer er svært svært overdrevet fra virkelig fysikk. Laste en bil full av lettantennelige og eksplosive saker er ofte så langt i fra virkeligheten man kan komme. Av og til tenker jeg at de også legger til flammer for å slippe å simulere, eller slippe å provosere fram ekte kollisjoner hvor ting deformeres og splintres til pinneved. Spesiellt blir dette aktuellt i dagens CGI-effecter, hvor det ville tatt ekstra mye innsats å simulere virkeligheten for å spare penger på f.eks. det å måtte droppe en bil utefor en klippe. Men, som du allerede har nevnt, så er jo det viktigste i film og spill at ting ser fett nok ut. Det blir litt vel sleipt det fettet for min smak noen ganger. Endret 29. april 2013 av G Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå