Gooby Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 (endret) Hva er prossesor kjerner? Hvorfor er det bra å ha f.eks 8kjerner istedet for 4? Hva gjør de? Endret 24. april 2013 av Gooby Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 http://en.wikipedia.org/wiki/Microprocessor#Multicore_designs Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 En kjerne er en fysisk kjerne i en hjerne hvor du kan kalkulere ting. Det bedre med å 8 fysiske kjerner fordi det vil gi mulighet til å tenke raskere. De gjør ikke noe annet én å kalkulere. Enjoy svarene, ellers anbefaler jeg deg å lese for få det helt korrekt.. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 Vel, hva hjelper det med 8 kjerner i superpi eller crysis med mindre man skal multitaske? Så det kommer jo ann på programmet og bruket også, er enig at windows vista og nyere tar nytte av 2/4 kjerner til de aller fleste oppgaver, men er jo ikke sikkert at en APU (A10 5800k) Gjør alt bedre en f.eks core i3 spessielt eksempel er spill fra 2007 og eldre programmer. Microsoft office trenger neppe så mye CPU. Man må jo huske på antall transistorer også påvirker ytelsen. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 En prosessorkjerne er den delen av prosessoren som gjør utregningsarbeidet, den har som jobb å utføre instruksjoner fra et eller flere program. Det er ikke nødvendigvis bedre å ha åtte kjerner over fire kjerner, det som betyr noe er hvor mange instruksjoner per sekund som kan fullføres. For å nyttegjøre oss flerkjernede prosessorer må også programmet være programmert og kompilert på en slik måte at arbeidet kan deles opp i mange nok biter til at alle kjernene kan jobbe på en del av programmet hver, jo flere kjerner som skal brukes jo mer komplisert blir det å lage et slikt program. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 29. april 2013 Del Skrevet 29. april 2013 (endret) Du tenker vel på Symmetric multiprocessing (SMP) & asymmetric multiprocessing (ASMP)? Samt også disse: SISD multiprocessing SIMD multiprocessing MISD multiprocessing MIMD multiprocessing Når vi snakker om instruksjoner, går vi kun for I/O-instruksjoner (Flyttall) eller for antall transistorer i hver enkelt kjerne? Det er jo helt klart forskjell fra en Pentium 4/ pentium D og til core 2 quad bare så det er nevnt. Endret 29. april 2013 av LMH1 Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 29. april 2013 Del Skrevet 29. april 2013 (endret) Du tenker vel på Symmetric multiprocessing (SMP) & asymmetric multiprocessing (ASMP)? Samt også disse: SISD multiprocessing SIMD multiprocessing MISD multiprocessing MIMD multiprocessing Strengt tatt kan dagens i7-prosessorer jobbe på opp til fire instruksjoner og fire data samtidig på hver enkelt kjerne Grunnen til at man ikke går høyere (til f. eks. 16 issue) og legger inn flere Hyperthreading-tråder per kjerne er at hver økning i issue-bredde er praktisk talt en dobling i kompleksitet. AMDs Bulldozer-arkitektur er også 4-issue per modul, men dette skal fikses til 4-issue per kjerne i modulen med Steamroller og da vil vi forhåpentligvis endelig se at åttekjerneren yter som en åttekjerner. Endret 29. april 2013 av arni90 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 29. april 2013 Del Skrevet 29. april 2013 Selv kan jeg ikke si jeg forsto det helt klart, men godt mulig at pakking av zip fil eller endringer av filtyper, kan godt være issue? Superpi, (Veldig krevende oppgaver?) Vet du hvordan sokkel 2011 også er? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 29. april 2013 Del Skrevet 29. april 2013 (endret) Selv kan jeg ikke si jeg forsto det helt klart, men godt mulig at pakking av zip fil eller endringer av filtyper, kan godt være issue? Superpi, (Veldig krevende oppgaver?) Vet du hvordan sokkel 2011 også er? Kort forklart: En Sandy/Ivy Bridge-kjerne kan dekode opp til fire instruksjoner per klokke, og dele ut den samme mengden instruksjoner til regneenhetene per klokke. En Bulldozer-modul kan dekode opp til fire instruksjoner per klokke, og dele ut den samme mengden instruksjoner til regneenhetene per klokke. Dette er en av grunnene til at Bulldozer ikke er like god som en "ekte" åttekjerner. Med Steamroller vil AMD doble dekoding og dispatch så hver kjerne har dedikerte dekodere og dispatch-enheter, dette vil få Steamroller til å yte mer som en ekte åttekjerner, men hovedproblemet med dårlig enkelttrådet ytelse vil ikke bli fikset av dette til tross for at mengden logikk går til himmels. ZIP-operasjoner er typisk SIMD (skjermkort er spesialiserte SIMD-prosessorer,) SuperPi er mest sannsynlig ren SISD. Endret 29. april 2013 av arni90 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå