Gå til innhold

Hvorfor er det så vanlig blant bilister å mene at de har større rett til å være i veien enn andre?

ATWindsor

Anbefalte innlegg

Noen ganger må man stoppe til siden, og om siden er ett sykkelfelt, vel så er det det samme som å stoppe i veibanen. Folk som parkerer i den, samme som folk som parkerer i veibanen.

Jeg gidder ikke debattere stereotypingen din, men siden du åpenbart har gått glipp av en del lover og regler skal du få en oppfrisking på de slik det gjelder sykkelfelt:

trafikkreglene paragraf 4 punkt 1

Andre kjørende enn syklende må ikke bruke sykkelveg eller sykkelfelt.

paragraf 17 punkt 1

Det er forbudt å stanse

...

g) i kollektivfelt, i sambruksfelt eller i sykkelfelt, unntatt for buss eller sporvogn på holdeplass.

M.a.o. er det ikke lov for andre kjørende enn syklende og buss på vei til holdeplass å sette sine hjul innenfor sykkelfelt.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Herlig. At jeg irriterer enda en syklist er bare hyggelig å høre.

Nja, irritere og irritere. Du beviser egentlig bare at det er bilistene som er de mest aggressive personene i trafikken. Og det er jo egentlig bare positivt for min del :)

La oss få vekk bilistene... de har ingenting i veien å gjøre med sin holdning. En vei med bare sykler hadde vært bedre :)

Lenke til kommentar

M.a.o. er det ikke lov for andre kjørende enn syklende og buss på vei til holdeplass å sette sine hjul innenfor sykkelfelt.

likevel er det syklisten som får vikeplikt og må bytte felt til bilveien for å komme seg forbi... Kan bli en skummel situasjon for syklisten hvis det er mye trafikk.

Men heller ha bilen til å stoppe i sykkelfeltet, enn intill det. Når passasjerdøra åpner seg kan det være for sent for syklisten å stoppe..

Endret av steinrawr
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skapte ingen ulykker, bare irritasjon. Dessuten er vel dere syklister så aktpågivende i trafikken at dere sykler sakte og forutser uforutsette ting, ikke sant? Der er vel derfor dere durer på over røde lyskryss og fotgjengerfelt?

Ditt problem er mer at du ser det du vil se, og generaliserer veldig ut fra dette. Jeg er som sagt ikke syklist lenger på grunn av livsfarlige bilister (ikke alle, men noen), men syklet aldri på rødt lys, gikk av sykkelen når jeg skulle over fotgjengerfelt og fulgte trafikkreglene på samme måte som når jeg kjører bil.

Men meg ser det ikke ut som noen bilførere har sett. Hvorfor? Fordi jeg ikke gjør så mye ut av meg ved å gjøre ulovlige handlinger, og da trigger ikke det den nerven i hodene våre som sier at "der har vi en sånn en igjen, de er alle like", men vi forbigår både tanker og hukommelse det øyeblikket man ikke ser oss lenger. Det er sånn vi funker. Jeg legger også merke til bilister og syklister som kjører ufint, men de som kjører fint er det ikke verdt å bry seg om og da husker man bare de negative tilfellene.

• Liker 1
Lenke til kommentar

La oss få vekk bilistene... de har ingenting i veien å gjøre med sin holdning. En vei med bare sykler hadde vært bedre :)

Eventuelt la oss forby sykler, da hadde vi sluppet alle disse konfliktene..

Enda bedre, la oss bygge en vei for biler og en vei for sykler og holde disse bråkmakerne atskilt. Veien for sykler kan vi for eksempel kalle sykkelsti...

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror jeg brukte 20 liter spylervæske (ikke sitronlukt, tro meg!) en dag, bare på syklister. Tok en bikkje også, den ble så sinna at den gikk til angrep på eieren sin :)

Og siden slike bilister som dette faktisk finnes er grunnen til at syklister må ta en del forhåndsregler i trafikken som nok gjør at man ikke kan være fullt så behjelpelig til å slippe folk forbi som man hadde kunnet om man kunne stolt på at det ikke er en voldsmann man har bak seg. Man er nødt til å sykle slik at man sikrer seg ekstra marginer.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Enda bedre, la oss bygge en vei for biler og en vei for sykler og holde disse bråkmakerne atskilt. Veien for sykler kan vi for eksempel kalle sykkelsti...

Hadde bilistene klart å la være å bruke sykkelstien/sykkelveien som parkeringsplass, så hadde det fungert kjempefint :)

Det er veldig mange år siden jeg syklet en landevei (takk Gud for det, ellers hadde jeg neppe vært i live i dag), og det var ikke sykkelstier der jeg syklet. Men de stedene det er det, så er det vanligvis i ekstremt dårlig stand med groper, dumper og grus. Derimot er det sjelden biler i de. Sykkelveiene i byene er stort sett i god stand, men de fungerer oftere som parkeringsplass enn sykkelvei.

Lenke til kommentar

Eventuelt la oss forby sykler, da hadde vi sluppet alle disse konfliktene..

Og veien for biler kaller vi motorvei, noe det er bygd mye mer av enn sykkelvei (Som jeg må anta du egentlig mente). Siden du later til å mene det er greit at syklende bare skal bruke disse 'sykkelstiene' antar jeg det du synes det er greit at bilene bare skal bruke motorveien også.

Endret av sverreb
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke noe problem med å kjøre på rødt dersom det er klar bane.

Nå er det dog ganske store bøter for å kjøre på rødt med bil, i tillegg til at det er langt enklere for folk rundt å hinte om hvem som gjorde det.

Boten er den samme om så er bil eller sykkel som kjører på rødt.

Jeg tok feil. Men syklister får fortsatt bot: http://www.nettavisen.no/nyheter/article3176898.ece

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tok feil. Men syklister får fortsatt bot: http://www.nettavise...icle3176898.ece

Vel fortjent bot!

Litt morsom uttalelse fra en av synderne :green:

"- Det kom jo ingen biler og dermed kjørte jeg på rødt. Jeg synes 900 kroner er for mye for dette. Å ødelegge dagen for så mange gir ikke akkurat motivasjon til å sykle, sier han til Nettavisen."

Artikkelen bekrefter at det er ganske utbredt blant syklistene å kjøre på rødt.

"Måtte stå i kø

I den mest hektiske perioden på morgenkvisten må alle tre betjentene trå til med bøteheftet. Ved en anledning må syklistene stå i kø å vente på boten. Den som venter på noe godt, venter nok forgjeves."

• Liker 3
Lenke til kommentar

Kjøring på rødt lys er teit uansett hva slags kjøretøy man styrer. Det røde lyset er veldig hellig for bilister, men de andre trafikkreglene er det ikke så nøye med. Det rettferdiggjør likevel ikke bilistenes innbilte adelsrett.

Sytingen om at syklister bryter trafikkreglene er bare tull. Disse bilistene det gjelder klikker i vinkel bare de ser en syklist i veibanen, uavhengig om han har gjort noe galt eller ikke. Syklisten trenger ikke en gang være i samme kjørefelt som bilisten for at disse bilistene skal terrorisere med spylervæske, truende svinging og lignende.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, det Kent Touch This beskriver, er faktisk straffbart, og han har innrømt det. Om en moderator leser dette, hadde det vært fint om de kunne sendt IP-adressen hans til politiet :) Det hjelper neppe, men...

Hehe, ja gjør det! Det kommer du langt med.

Du får heller se etter en mørk, tysk bil i Oslo som sneier syklister, med vilje kjører i store vanndammer for å gjøre syklistene våte, tuter og skremmer de som prøver å sykle over fotgjengerfelt. Hvis du sykler forbi han, vinker til han og får fingeren tilbake er det stor sannsynlighet for at det er meg du har truffet på. Hvis du er en rumener på sykkel i tillegg skal du ikke se bort i fra at jeg kommer bort og tisser på deg.

Endret av Kent Touch This
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, det Kent Touch This beskriver, er faktisk straffbart, og han har innrømt det. Om en moderator leser dette, hadde det vært fint om de kunne sendt IP-adressen hans til politiet :) Det hjelper neppe, men...

Det skal heldigvis litt mer til før vi går til politiet med brukeres personopplysninger. Vi legger oss ikke borti hva forumbrukere har drevet/driver med på fritiden så lenge de ikke bruker forumet til å begå straffbare handlinger. Du kan innrømme å kjøre i 220 km/t på E6 uten å være redd for å at vi «tyster». Det samme gjelder piratkopiering og lignende. Saker hvor det er størst sjanse for at vi kontakter politi eller andre myndigheter er ved trusler om selvmord, men håper jeg ikke blir aktuelt i denne tråden.

Lenke til kommentar

Hehe, ja gjør det! Det kommer du langt med.

Du får heller se etter en mørk, tysk bil i Oslo som sneier syklister, med vilje kjører i store vanndammer for å gjøre syklistene våte, tuter og skremmer de som prøver å sykle over fotgjengerfelt. Hvis du sykler forbi han, vinker til han og får fingeren tilbake er det stor sannsynlighet for at det er meg du har truffet på. Hvis du er en rumener på sykkel i tillegg skal du ikke se bort i fra at jeg kommer bort og tisser på deg.

Terrorisme, kalles det.

Endret av tahustvedt
Lenke til kommentar

Jeg gidder ikke debattere stereotypingen din, men siden du åpenbart har gått glipp av en del lover og regler skal du få en oppfrisking på de slik det gjelder sykkelfelt:

trafikkreglene paragraf 4 punkt 1

paragraf 17 punkt 1

Jeg har aldri sagt det er lov, men at det er det samme som alle trafikanter opplever fra tid til annen, ikke unikt til syklister. Stråmenn kan du slutte med.

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg brukte 20 liter spylervæske (ikke sitronlukt, tro meg!) en dag, bare på syklister. Tok en bikkje også, den ble så sinna at den gikk til angrep på eieren sin :)

Det var en taxisjåfør som brukte det trikset på meg..

Han traff ganske bra også, over hele linsa på GoPro Hero2-kameraet mitt.

Jeg fikk med både skiltnummer og løyvenummer på bilen hans.

Det beste er at han ble stanset av et rødt lys litt senere, og da jeg kom opp på siden av han la han seg over i sykkelfeltet slik at jeg fikk ripet opp hele bilen, fikk ødelagt noen bukser osv..

Lapplaus og arbeidsledig ble han!

Han fikk en kjip dag, for meg berget det virkelig dagen!

Og BTW, jeg syklet ikke på rødt :)

Som tidligere syklist syklet jeg blant annet i Torggata i Oslo som på den tiden hadde sykkelfelt (eneste gaten jeg benyttet jevnlig som hadde det). Men det sto ALLTID, uten unntak, flere biler i sykkelfeltet. De fleste var biler hvor føreren ikke var i nærheten, og av de få som satt i bilen var det ingen tok hintet når du syklet opp rett foran bilen og ventet på at de skulle flytte seg.

Mia Gundersen er en b*tch foresten. Hun kjørte rett inn i sykkelfeltet for å parkere så jeg måtte bråbremse. Deretter gikk hun fra bilen som om ingenting hadde hendt.

Den parkeringen i sykkelfelt er en forferdelig uting!

Enda verre blir det når veimyndigheten legger til rette for at sykkelfelt går mellom kjørefelt og gateparkering slik som blant annet i Karenslyst Allè på Skøyen.

Jeg kom en gang syklende der i godt tempo da en bil plutselig stanset midt i veien og passasjerdøra fløy opp et par meter foran meg..

Siden jeg kom i snaut 40km/t var det ikke veldig aktuelt å bremse ned (teknisk umulig), så det endte med at jeg traff døra i god hastighet.. Bilen ble hentet av viking, og sykkelen min ble tatt med av samme.

Ny sykkel ble spandert av bilistens ansvarsforsikring.

Jeg tok feil. Men syklister får fortsatt bot: http://www.nettavise...icle3176898.ece

Jeg vet man risikerer bot, men i praksis er det ikke noe problem for meg, jeg sykler ikke så mye i sentrum.

De små bøtene der skal jeg dessuten takle fint, trafikkbøter er jo bare en fin måte å straffe effektivitet på.

Lenke til kommentar

Det var en taxisjåfør som brukte det trikset på meg..

Han traff ganske bra også, over hele linsa på GoPro Hero2-kameraet mitt.

Jeg fikk med både skiltnummer og løyvenummer på bilen hans.

Det beste er at han ble stanset av et rødt lys litt senere, og da jeg kom opp på siden av han la han seg over i sykkelfeltet slik at jeg fikk ripet opp hele bilen, fikk ødelagt noen bukser osv..

Lapplaus og arbeidsledig ble han!

Han fikk en kjip dag, for meg berget det virkelig dagen!

Og BTW, jeg syklet ikke på rødt :)

Pøh, det der er bare løgn og det vet du selv. Du hadde vært omringet av 100 taxier på null komma niks om du hadde ripet opp bilen hans med vilje , og jeg er ganske så sikker på at ikke bare spylevæske hadde vært den eneste væsken på kameraet ditt. Skal du finne på historier bør du i hvert fall komme med noe troverdig.

Hele historien din stinker. Han mistet lappen fordi du tok skilt- og løyvenummeret hans? Come on.

Endret av Kent Touch This
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...