Schwarzwald Skrevet 25. april 2013 Del Skrevet 25. april 2013 (endret) Dette er typisk sykling i Oslo. Det langt fra alle som gjør slik, men altfor mange... Ting blir lagt ut på YouTube fordi det er særtilfeller. Og se på tittelen: "Syklist og bilist på rødt". Hva var ditt poeng sa du? Det er god klaring til begge sider når syklisten kjører over på rødt, selv om det ikke forsvarer handlingen. Derimot er bilføreren en langt større synder, ettersom bilen kan forvolde ekstremt mye mer skade (og eventuelt død) enn en sykkel. Men ettersom det er så populært med videobevis. Her er noen flere bilister som enten kjører på rødt, eller tråkker ekstra på gassen for å forhåpentligvis komme over før det blir rødt for kryssende trafikk og fotgjengere. http://www.youtube.com/watch?v=4Lb7suOLlXU Her noen eksempler på hvorfor sykkelfelt ikke fungerer: http://www.youtube.com/watch?v=_4joi_qPNvA http://www.youtube.com/watch?v=NJm_g_WSlrk http://www.youtube.com/watch?v=n38WlnxmAUA http://www.youtube.com/watch?v=-rJlcmeAh88 http://www.youtube.com/watch?v=Y11JJ6F6-CI http://www.youtube.com/watch?v=7Kot1o7F_bA Med andre ord: bilister, dere har dere selv å takke. Jeg har selv erfart at sykkelfelt i Oslo er umulig å sykle i fordi man hele tiden må stoppe eller kjøre ut i trafikken på grunn av parkerte biler. Da er det lettere, og tryggere, å kjøre i selve veien hele tiden. Og helt til slutt, den egentlige grunnen til at bilister hater syklister http://www.youtube.com/watch?v=6yLdIkrpQKA Endret 25. april 2013 av Bergendahl 1 Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 25. april 2013 Del Skrevet 25. april 2013 For min del, så går frustrasjonen mot syklister på at de sykler vesentlig saktere enn jeg kjører - stort sett. Da hadde det vært kult om de gadd å vike litt inn til kanten når det kommer mye trafikk i mot - for eksempel. Har du lest i tråden før du svarte? Det er, gang på gang, forsøkt å forklare at en syklist ikke skal vike inn til kanten, fordi det skaper en farlig situasjon for syklisten og potensielt for både passerende og møtende biler. Om en syklist sykler helt opptil veikanten, og bilen tross møtende trafikk forsøker å passere syklisten, så er det for liten klaring til at dette kan gjøres på en trygg måte (med mindre det er en veldig bred vei). Grunnen til at det er utrygt er at bilisten kan "dra med seg" syklisten i vinddraget, han kan dulte borti syklisten og syklisten kan havne utenfor veikanten og falle, muligens inn i veien og bli kjørt over av bilen som eventuelt kommer bak. Og du har ikke tenkt på hvorfor syklister kjører saktere enn deg? 2 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 25. april 2013 Del Skrevet 25. april 2013 Om syklisten mener at det er risikabelt å slippe forbi biler på veien, bør han benytte busslommene der det er tilgjengelig. Det er irriterende når syklisten som sykler i 30 km/t foran meg ikke benytter busslomma og slipper meg forbi. 1 Lenke til kommentar
MrEspen Skrevet 25. april 2013 Del Skrevet 25. april 2013 For min del, så går frustrasjonen mot syklister på at de sykler vesentlig saktere enn jeg kjører - stort sett. Da hadde det vært kult om de gadd å vike litt inn til kanten når det kommer mye trafikk i mot - for eksempel. Du skal ikke kjøre forbi om det kommer trafikk i mot. Reglene er klare, du skal ha 1,5m klaring til syklist ved forbikjørsel og smeller da inn i møtende bil uansett hvor langt ut mot siden syklisten ligger... Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 25. april 2013 Del Skrevet 25. april 2013 Når jeg sykler driter jeg fullstendig i hvilken farge det er på lyset med mindre det er politi i nærheten. Taktikken er å sykle så smidig som mulig og uten å hindre andre trafikanter. Lenke til kommentar
Dore123m Skrevet 25. april 2013 Del Skrevet 25. april 2013 Hvorfor har det seg slik at Taxi,Buss og trailer sjåfører tror de eier veien? 1 Lenke til kommentar
Runar Skrevet 25. april 2013 Del Skrevet 25. april 2013 Når jeg sykler driter jeg fullstendig i hvilken farge det er på lyset med mindre det er politi i nærheten. Taktikken er å sykle så smidig som mulig og uten å hindre andre trafikanter. Er det rart (enkelte) bilister hater (enkelte) syklister? Skjerp deg. Følg trafikkreglene som oss andre. Ikke kom sutrende til onkel den dagen du blir truffet av en lastebil som kjører på grønt. 5 Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 25. april 2013 Del Skrevet 25. april 2013 Er det rart (enkelte) bilister hater (enkelte) syklister? Skjerp deg. Følg trafikkreglene som oss andre. Ikke kom sutrende til onkel den dagen du blir truffet av en lastebil som kjører på grønt. Det er ikke bare syklister som bryter trafikkreglene, som enkelte (inkludert du) ser ut til å tro. Det er like lite morsomt å bli truffet av en idiotbilist som kjører på rødt, når man selv sykler (eller går) på grønt (ref mitt innlegg lenger opp på siden). 1 Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 25. april 2013 Del Skrevet 25. april 2013 Hva du har opplevd og hvordan de syklistene oppfattet situasjonen er to *helt* forskjellige ting. Klart nå? Det eneste som er klart nå er at du er en kverulant som uttaler deg om noe du ikke vet!Hvordan kan du bestride hva jeg opplevde før og mens jeg snakket med en syklist i fjor sommer? Etter at han innrømmet han han var uoppmerksom mens han prata med syklistkompisen og de nesten kjørte ned en fotgjenger i et fotgjengerfelt. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 25. april 2013 Del Skrevet 25. april 2013 Er det rart (enkelte) bilister hater (enkelte) syklister? Skjerp deg. Følg trafikkreglene som oss andre. Ikke kom sutrende til onkel den dagen du blir truffet av en lastebil som kjører på grønt. Hvilken del av det jeg skrev fikk du ikke med deg? Jeg poengterer at jeg sykler på en måte som gjør at jeg er minst mulig til bry for andre trafikanter. Det betyr naturligvis at jeg stopper for annen trafikk, men det betyr også at jeg ikke bryr meg nevneverdig om det røde lyset. Rødt lys er bare et rødt lys, annen trafikk er jeg nødt til å samarbeide med. Jeg har vært i to kollisjoner mot bil mens jeg har syklet, begge gangene som følge av vikepliktsbrudd fra bilistens side. Begge ganger har jeg klart meg relativt bra fordi jeg er en våken og aktiv trafikant. Lenke til kommentar
Halsoy Skrevet 25. april 2013 Del Skrevet 25. april 2013 (endret) Som en som kjører veldig mye bil, så er det en del som går igjen. Syklister som ikke følger lysregulering i veibane (dvs. at det ikke er snakk om overganger) Syklister som sykler i hovedvei der det er egen sykkelvei rett ved siden. Ett godt eksempel er kondombrukerne i området ved Flesland i Bergen, hvor de brukte 2 år på å bygge sykkelvei, men syklister bruker fremdeles hovedvei. Hvor det i tillegg er dobbel sperrelinje og forbikjøring forbudt. Syklister som trår som om det var livet det sto på overfotgjengeroverganger, der man faktisk ikke har stopplikt for dem om de sykler, kun om de går av og går over. Syklister som verken følger høyrekjøring eller enveisskjøring. Sist så har du syklister som generelt blir forbannet fordi de mener at man som annen trafikant har vikeplikt for dem uansett, til enhver tid, bare fordi de sykler. Heldigvis få av de, men det er idioter av alle slag i trafikken, meg selv innkludert. Hadde det vært opp til meg så hadde det vært årsavgift, kjenningsnummer og forsikring på sykler, lovpålagt. Dersom man skal ferdes på vei. Slik det er i dag så er det innboforsikring som gjelder ved skade, men en syklist kan uten videre treffe en bil, lage skade for 15-20 tusen og sykle videre som ingenting. Nettopp fordi det er så godt som umulig å gjenkjenne en enkelt syklist. Forøvrig, en del av de videoene over der er eksempel på en syklist som hisser seg opp over ingenting mer enn noe annet. Han sliter ikke med noe annet enn det man ellers gjør i trafikken, at det generelt er trangt. Noen ganger må man stoppe til siden, og om siden er ett sykkelfelt, vel så er det det samme som å stoppe i veibanen. Folk som parkerer i den, samme som folk som parkerer i veibanen. Om noe så hjelper de bare på å vise at stereotypen av syklister er hissige og bare bryr seg om seg selv, da alle andre bare må se til å flytte seg. Endret 25. april 2013 av Halsoy Lenke til kommentar
MrEspen Skrevet 25. april 2013 Del Skrevet 25. april 2013 (endret) Svar til Snylter: Din oppførsel og begrunnelse er så dum at jeg ikke er sikker på om du troller, men la gå... Så du vil ha et anarki? Du tenker ikke over at din mangel på respekt for regler får konsekvenser: 1) Du skaper utrygghet i trafikken rundt, medtrafikanter som ser deg fare over på rødt lys kan jo umulig vite hva annet rart du kommer til å finne på. 2) Du bidrar til å skape dette "hatet" mot syklister som vi ser i trafikken i dag, DU er grunne til at JEG blir trakassert selv om jeg sykler hensynsfullt og innenfor reglene. /Espen Endret 25. april 2013 av MrEspen 3 Lenke til kommentar
Runar Skrevet 25. april 2013 Del Skrevet 25. april 2013 Hvilken del av det jeg skrev fikk du ikke med deg? Jeg poengterer at jeg sykler på en måte som gjør at jeg er minst mulig til bry for andre trafikanter. Det betyr naturligvis at jeg stopper for annen trafikk, men det betyr også at jeg ikke bryr meg nevneverdig om det røde lyset. Rødt lys er bare et rødt lys, annen trafikk er jeg nødt til å samarbeide med. Forventer du å bli respektert som syklist når du kun følger de trafikkreglene du selv velger å følge? «Rødt lys er bare et rødt lys» er en tåpelig påstand. Dog, jeg kan forstå og muligens akseptere det hvis det er snakk om et helt tomt kryss. Hvis det derimot står biler bak, foran eller rundt deg, og du sykler på rødt lys, fortjener du bot og gapestokk. 2 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 25. april 2013 Del Skrevet 25. april 2013 Hvilket problem utgjør det for biler bak meg om jeg sykler på rødt? jeg sykler ca 2 mil om dagen hele sommerhalvåret, og det på en effektiv måte der alltid sykler der det er mest effektivt.. I praksis vil det si at nedoverbakker gjøres i bilveien mens oppoverbakker gjøres på fortau/gangvei. På flatmark varierer det ut fra hvor mange kryssende veier det er å ta hensyn til. Hvorfor fortjener jeg gapestokk for å være en effektiv trafikant? Jeg beklager, men jeg klarer virkelig ikke å forstå det.. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 25. april 2013 Del Skrevet 25. april 2013 Hvorfor fortjener jeg gapestokk for å være en effektiv trafikant? Jeg beklager, men jeg klarer virkelig ikke å forstå det.. Du ser ikke problemet med å velge hvilke trafikkregler man vil følge? Er det greit om bilister kjører på rødt hvis det er klart? 1 Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 25. april 2013 Del Skrevet 25. april 2013 Jeg ser ikke noe problem med å kjøre på rødt dersom det er klar bane. Nå er det dog ganske store bøter for å kjøre på rødt med bil, i tillegg til at det er langt enklere for folk rundt å hinte om hvem som gjorde det. Jeg er både syklist, fotgjenger og bilist.. Det varierer fra dag til dag I tillegg er det veldig mange kryss der man uansett ikke får grønt om man kommer på sykkel. Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 25. april 2013 Del Skrevet 25. april 2013 (endret) I min ungdom hadde jeg en bil med en egen knapp til å spyle lyktene med. Klossen som redirigerte spylervæsken opp mot lyktene hadde falt av på passasjersiden, noe som førte til at dersom jeg trykket på lyktespyler-knappen så kom den en tjukk, deilig stråle av spylervæske litt skrått ut mot veiskulderen. Jeg tror jeg brukte 20 liter spylervæske (ikke sitronlukt, tro meg!) en dag, bare på syklister. Tok en bikkje også, den ble så sinna at den gikk til angrep på eieren sin Nå som jeg er blitt litt eldre nøyer jeg meg bare med å aldri la folk sykle over fotgjengerfelt uten å gå av sykkelen dessverre. Endret 25. april 2013 av Kent Touch This 1 Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 25. april 2013 Del Skrevet 25. april 2013 I min ungdom hadde jeg en bil med en egen knapp til å spyle lyktene med. Klossen som redirigerte spylervæsken opp mot lyktene hadde falt av på passasjersiden, noe som førte til at dersom jeg trykket på lyktespyler-knappen så kom den en tjukk, deilig stråle av spylervæske litt skrått ut mot veiskulderen. Jeg tror jeg brukte 20 liter spylervæske (ikke sitronlukt, tro meg!) en dag, bare på syklister. Tok en bikkje også, den ble så sinna at den gikk til angrep på eieren sin Nå som jeg er blitt litt eldre nøyer jeg meg bare med å aldri la folk sykle over fotgjengerfelt uten å gå av sykkelen dessverre. Jeg må innrømme at jeg mister litt troen på menneskeheten når jeg ser hva slags folk som faktisk finnes. Er du ikke klar over at du skaper trafikkulykker på den måten? Det er livsfarlig å forvirre andre trafikanter på en slik måte, slik at de kanskje kjører ut eller rett i en møtende bil. At en 18+ åring kan finne på å gjøre sånt er helt utrolig. Jeg vet ikke hvor gammel du er nå, men at du fortsatt kan finne på å skryte og le av det, er mer skremmende. "Blitt litt eldre"? Fysisk kanskje... 5 Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 25. april 2013 Del Skrevet 25. april 2013 Noen ganger må man stoppe til siden, og om siden er ett sykkelfelt, vel så er det det samme som å stoppe i veibanen. Folk som parkerer i den, samme som folk som parkerer i veibanen. Unnskyld at jeg sier det, men noen av argumentene dine er langt ute på jordet. Hvor ofte ser du folk parkere midt i veibanen (sperre hele veien for andre biler) og gå fra bilen? Som tidligere syklist syklet jeg blant annet i Torggata i Oslo som på den tiden hadde sykkelfelt (eneste gaten jeg benyttet jevnlig som hadde det). Men det sto ALLTID, uten unntak, flere biler i sykkelfeltet. De fleste var biler hvor føreren ikke var i nærheten, og av de få som satt i bilen var det ingen tok hintet når du syklet opp rett foran bilen og ventet på at de skulle flytte seg. Mia Gundersen er en b*tch foresten. Hun kjørte rett inn i sykkelfeltet for å parkere så jeg måtte bråbremse. Deretter gikk hun fra bilen som om ingenting hadde hendt. Og ettersom biltrafikk og sykkelfeltet gikk i hver sin retning, kunne man ikke kjøre i veibanen heller. Så da måtte man snirkle seg i gåfart fremover på fortauet da, som er stappfullt med folk i Torggata. Snakker man om andre steder med sykkelfelt, hvor vei og sykkelfelt går samme retning, og en syklist må svinge ut i veibanen for hver eneste bil som er parkert i sykkelfeltet, så skaper man en farlig situasjon hver eneste gang da det kan komme biler bakfra. Jeg har også opplevd å sykle i sykkelfelt andre steder, og ane ingen fred og fare før en bilist plutselig kjører inn til siden rett foran meg og stopper. Holder på å bli klemt mellom fortauskant og bil, noe som ville ført til instant tryning. Jada, bilister er bare SÅÅÅ smarte. Og som andre har påpekt... avgifter på sykler og sykkelbruk ville ført til større køer, mer forurensning, dårligere helse, mer aggresjon i trafikken (believe me) osv... 1 Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 25. april 2013 Del Skrevet 25. april 2013 Jeg må innrømme at jeg mister litt troen på menneskeheten når jeg ser hva slags folk som faktisk finnes. Herlig. At jeg irriterer enda en syklist er bare hyggelig å høre. Er du ikke klar over at du skaper trafikkulykker på den måten? Det er livsfarlig å forvirre andre trafikanter på en slik måte, slik at de kanskje kjører ut eller rett i en møtende bil. Jeg skapte ingen ulykker, bare irritasjon. Dessuten er vel dere syklister så aktpågivende i trafikken at dere sykler sakte og forutser uforutsette ting, ikke sant? Der er vel derfor dere durer på over røde lyskryss og fotgjengerfelt? At en 18+ åring kan finne på å gjøre sånt er helt utrolig. Jeg vet ikke hvor gammel du er nå, men at du fortsatt kan finne på å skryte og le av det, er mer skremmende. "Blitt litt eldre"? Fysisk kanskje... Det eneste som er synd er at dette skjedde før GoPro sin tid. Det hadde vært så deilig å spyle ned en innflytter i kondomdress med kamera på hodetsom sykler rundt med dette bare for å kunne dokumentere at man selv "alltid har rett", kjefte på folk som slipper av passasjerer i sykkelfelt osv. Dessverre har ikke min nåværende bil muligheten til å spyle like store mengder. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg