zotbar1234 Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 Skulle bare mangle at bilister har større rett til å bruke veien. De har ikke det ifølge vegtrafikkloven/trafikkreglene 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 (endret) irriterer du deg over alle som kjører bil og skaper daglig kø i byene også? AtW Bilister som kjører i 30 km/t er heldigvis et scenario jeg sjelden opplever. Det hender traktorer gjør det, men de pleier å kjøre inn i busslommer og la køen passere. Såpass burde syklister klare også. Endret 24. april 2013 av Mannen med ljåen 1 Lenke til kommentar
zotbar1234 Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 Et godt eksempel på syklister som etter min mening ikke tar nok hensyn til øvrig trafikk. Den øvrige trafikken ser ut til å bli vesentlig forsinket av disse to. Jøsses. Jeg synes ikke det er særlig greit. Bra du ikke snakker på vegne av veitrafikkloven, trafikkreglene, politiet eller vegvesenet. 1 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 24. april 2013 Forfatter Del Skrevet 24. april 2013 Bilister som kjører i 30 km/t er heldigvis et scenario jeg sjelden opplever. Det hender traktorer gjør det, men de pleier å kjøre inn i busslommer og la køen passere. Såpass burde syklister klare også. Men bilister som kjører matpakka, og har ett kjøretøy som tar opp stor plass, og således skaper kø er svært vanlig. AtW 1 Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 Det får du spørre staten/kommunen om. Jeg har et tilstrekkelig beslutningsgrunnlag for å hevde at du ikke aner hvorvidt de aktuelle syklende var mer opptatt av å prate enn å følge med i trafikkbildet. Da vil jeg gjerne vite hva ditt beslutningsgrunnlag er hvis du vet bedre enn meg hva jeg har opplevd? Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 (endret) Når bilen kjører i 30 km/t er det fordi bilene foran også gjør det. Det kalles kø, og oppstår pga. mange kjøretøy. Ingen enkeltperson er skyldig i å ligge fremst i køen og kjøre tregt med vilje. Da kan man ikke kjøre inn til siden og slippe køen forbi. Det kan syklisten. Han forårsaker egenhendig kø. Er det så vanskelig å stoppe i busslomma et halvt minutt? Jeg synes det er flott at folk sykler. Men når du har samlet noen biler bak deg bør du slippe dem frem i neste busslomme. Ikke late som om køen ikke eksisterer. Endret 24. april 2013 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 24. april 2013 Forfatter Del Skrevet 24. april 2013 Når bilen kjører i 30 km/t er det fordi bilene foran også gjør det. Det kalles kø, og oppstår pga. mange kjøretøy. Ingen enkeltperson er skyldig i å ligge fremst i køen og kjøre tregt med vilje. Da kan man ikke kjøre inn til siden og slippe køen forbi. Det kan syklisten. Han forårsaker egenhendig kø. Er det så vanskelig å stoppe i busslomma et halvt minutt? Nei, syklister forårsaker ikke egenhendig kø, for hadde det kun vært den syklisten på veien, ås hadde det bare vært å kjøre forbi. Uten bilene imot, ingen kø. Dette er typisk eksempel på holdningene som jeg sikter til i åpningposten. Enhver noenlunde rasjonell vurdering innser kjapt at syklister forårsakelse av kø er minimal, mens biler er hovedproblemet som skaper nesten alle køer. AtW Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 (endret) Uten syklisten hadde ikke bilene i eksempelet jeg nevner trengt å kjøre i 30 km/t. (jeg snakker om landeveien med høy fartsgrense) Slipp bilene forbi når du merker at det samler seg biler bak deg. Busslommer kan brukes. Endret 24. april 2013 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 Nå er forskjellen i veiposisjon der side-om-side vs, på rekke kun ca 20 cm. Der han er utenfor er feltet så smalt at en enslig rytter uansett må ligge nesten på skillelinja. Hadde man kjørt alene ville ingen holdt så langt til høyre som den sortkledde syklisten. Hvis de hadde vært til hinder for noen burde de naturligvis lagt seg på rekke og gitt tilbake de centimeterne, men det var de jo ikke, alle kom fint forbi uten forsinkelse. (Og ja jeg ser bilen ved 0:45 måtte røre bremsen, han ble kankje ett helt sekund forsinket...) Ok, du ser det tydeligvis med andre øyne enn meg. Jeg ser at bilisten til venstre ligger ut i veibanen slik at hvis det hadde kommet biler imot så mått bilistene ha stoppet og avventet passering. En enslig syklist i sykkelfeltet kunne de passert trygt selv om det hadde kommet biler imot, veibanen er såpass bred. Det er ikke tidstapet jeg reagerer på, derimot holdningen til disse syklistene som ligger side om side og småprater og tar liten hensyn til øvrig trafikk. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 Det er ikke tidstapet jeg reagerer på, derimot holdningen til disse syklistene som ligger side om side og småprater og tar liten hensyn til øvrig trafikk. Det blir etter mitt syn spekulativt å anta noe om hvordan de ville opptredd om det faktisk ble trafikk slik at de ville vært til reell hinder. Jeg synes ikke man skal anta at de da ikke ville ha lagt seg i rekke. 1 Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 Det blir etter mitt syn spekulativt å anta noe om hvordan de ville opptredd om det faktisk ble trafikk slik at de ville vært til reell hinder. Jeg synes ikke man skal anta at de da ikke ville ha lagt seg i rekke. Du behøver ikke spekulere i det hele tatt, det er bare å se på slutten av videoen der bilistene må delvis over i andre kjørefelt når det kommer biler imot. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 Du behøver ikke spekulere i det hele tatt, det er bare å se på slutten av videoen der bilistene må delvis over i andre kjørefelt når det kommer biler imot. Vi har åpenbart forskjellig syn på hva å reellt sett være til hinder betyr. Det er en bil som bremser ned så han kanskje blir ett sekund forsinket @0:45. Ingen av de andre endrer hverken posisjon eller fart så jeg kan se. 1 Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 Vi har åpenbart forskjellig syn på hva å reellt sett være til hinder betyr. Det er en bil som bremser ned så han kanskje blir ett sekund forsinket @0:45. Ingen av de andre endrer hverken posisjon eller fart så jeg kan se. Nå må du lese hva jeg skriver. Se på slutten av videoen. Syklistene ligger side om side, en bil som kjører forbi de må derfor over midtlinjen samtidig som det kommer biler imot. Syklistene skaper en potensiell farlig situasjon når de her ligger side by side i stedet for på rekke. Lenke til kommentar
zotbar1234 Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 Da vil jeg gjerne vite hva ditt beslutningsgrunnlag er hvis du vet bedre enn meg hva jeg har opplevd? Hva du har opplevd og hvordan de syklistene oppfattet situasjonen er to *helt* forskjellige ting. Klart nå? Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 (endret) Nå må du lese hva jeg skriver. Se på slutten av videoen. Syklistene ligger side om side, en bil som kjører forbi de må derfor over midtlinjen samtidig som det kommer biler imot. Syklistene skaper en potensiell farlig situasjon når de her ligger side by side i stedet for på rekke. Ser vi på samme video? Etter den bilen som bremset litt kommer en moped, to biler, en motorsykkel og til sist en bil. Kun mopeden og den siste bilen passerer de syklende samtidig som det er trafikk i mot, og så langt jeg kan se er ingen av de over gulstripa og det later til å være greit med plass. Uansett hva du måtte mene om å være til hinder her er det fullstendig malplassert å hevde de på noen måte skaper noe farlig situasjon. Endret 24. april 2013 av sverreb 2 Lenke til kommentar
zotbar1234 Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 En enslig syklist i sykkelfeltet kunne de passert trygt selv om det hadde kommet biler imot, veibanen er såpass bred. Ikke med en 1.5m klaring. Det er ikke tidstapet jeg reagerer på, derimot holdningen til disse syklistene som ligger side om side og småprater og tar liten hensyn til øvrig trafikk. De hindrer ingen i mer enn noen svært få sekunder, om overhodet noen. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 25. april 2013 Del Skrevet 25. april 2013 Ser vi på samme video? Etter den bilen som bremset litt kommer en moped, to biler, en motorsykkel og til sist en bil. Kun mopeden og den siste bilen passerer de syklende samtidig som det er trafikk i mot, og så langt jeg kan se er ingen av de over gulstripa og det later til å være greit med plass. Uansett hva du måtte mene om å være til hinder her er det fullstendig malplassert å hevde de på noen måte skaper noe farlig situasjon. Cabrioleten i slutten av videoen må i mine øyne over midtlinjen når den passerer syklistene og de fleste andre bilistene må krysse midtlinjen pga de ligger side by side. At de ikke blir noen farlig situasjoner av dette de sekundene du ser på videoen skyldes at det er relativt lite trafikk. Som sagt, ligger 1 syklist alene midt i sykkelfeltet så kan bilene på denne veien trygt passere syklisten i sitt kjørefelt,uten å krysse midtlinjen. Kanskje det vil mangle noen få cm på paragrafrytterens tilmålte 1,5 m, men det er slik det kjøres i praksis. Når syklistene her velger å ligge side by side så skaper de unødvendig "støy" i trafikken, de bidrar ikke til en smidig trafikkavvikling. I tillegg tenker jeg at de fleste passerende bilister tenker "hvorfor kan ikke disse jævla syklistene holde seg i sykkelfeltet" Bidrar ikke akkurat posititivt til det allerede ampre forholdet mellom bilister og syklister. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 25. april 2013 Forfatter Del Skrevet 25. april 2013 Du behøver ikke spekulere i det hele tatt, det er bare å se på slutten av videoen der bilistene må delvis over i andre kjørefelt når det kommer biler imot. Skjønner, det er ikke mye som skal til for å være til unødvendig hinder for enkelte. Det er jo helt vilt hvordan de faktisk må dreie på rattet der. Kanskje en bil tilogmed taper noen tidels sekund..... AtW I tillegg tenker jeg at de fleste passerende bilister tenker "hvorfor kan ikke disse jævla syklistene holde seg i sykkelfeltet" Bidrar ikke akkurat posititivt til det allerede ampre forholdet mellom bilister og syklister. Og der har vi problemet, folk tenker det, enda det i videoen ikke er ett fnugg av ett problem engang, er det noen vits å prøve å gjøre slike folk til lags? Er det engang mulig om man blir amper av en så usannsynlig liten bagatell? AtW 3 Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 25. april 2013 Del Skrevet 25. april 2013 Skjønner, det er ikke mye som skal til for å være til unødvendig hinder for enkelte. Det er jo helt vilt hvordan de faktisk må dreie på rattet der. Kanskje en bil tilogmed taper noen tidels sekund..... AtW Sarkasme er dårlig bidrag til en konstruktiv diskusjon. Lenke til kommentar
flyverten.no Skrevet 25. april 2013 Del Skrevet 25. april 2013 For min del, så går frustrasjonen mot syklister på at de sykler vesentlig saktere enn jeg kjører - stort sett. Da hadde det vært kult om de gadd å vike litt inn til kanten når det kommer mye trafikk i mot - for eksempel. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg