Gå til innhold

The four horsemen 2013

Anbefalte innlegg

Noen av dere husker kanskje tilbake i 2007 var det en samling av de viktigste anti-teistene da for å snakke om status.

Den gang var det:

Richard Dawkins

Daniel Dennett

Sam Harris

Christopher Hitchens

I fjor hadde de en oppfølger:

http://youtu.be/EfITsSfK1Xw

Denne gang med:

Richard Dawkins

Daniel Dennett

Sam Harris

Ayaan Hirsi Al

Så hvis du skulle samle ditt "dream team" for diskusjon i år, hvem ville du puttet i stallen? (velg 4 og ta gjerne med begrunnelse i svaret)

Jeg tror Sam Harris er en av de mest relevante, på grunn av hans måte å argumentere om moral og etikk. Som er hva de mer intelligente teistene ser ut til å lene mot.

Richard Dawkins tror jeg fortsatt relevant, og jeg tror han er blant de beste til å takle en person som Dinesh D'Souza.

Lawrence Krauss er blitt veldig frisk i det offentlige, og jeg har sansen for hva jeg har sett fra han i det siste.

Dave Silverman tror jeg må settes som sistemann, da han ikke er like smart som de andre 3 eller noen på innbytterbenken også, har han veldig mye karisma og kan enkelt score masse bonuspoeng mot en enklere motstander. Og han har vist at han ikke er en lettvekter i debatter.

Andre navn som havner på innbytterbenken:

Neil DeGrasse Tyson

Michael Shermer

James Randi

AronRa

Phil Mason

Matt Dillahunty

TJ Kirk

Teister kan også sette opp sine egne "dream teams" hvis de ønsker

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Jo, dette bildet "The Four Horsemen" som diskusjonen kalles, er hentet fra bibelen, RWS

Ja men da må det jo være sant da IHS, siden bibelen "spådde" at disse four horsemen ville komme? Bøy deg i støvet IHS, og vik fra den sjøgen av en avgud du dyrker og la de fire housemen ride over deg og trampe deg ned i støvet... Står det i bibelen så må det jo være heelt sant, så hva venter du på, ye serpant of a camel shit? Kneel and prepare yourself to get overridden :)

Lenke til kommentar

The Four Horsemen of the Apocalypse? Hahahahah!!

Frankline skjønte ikke spørsmålet tydeligvis....

Jo, dette bildet "The Four Horsemen" som diskusjonen kalles, er hentet fra bibelen, RWS

Ja men da må det jo være sant da IHS, siden bibelen ....

Hvorfor velge et begrep fra bibelen, hvis de er anti-teister ?

Lenke til kommentar

Vitenskapen er vel verden betraktet fra venstre hjernehavldel sitt perspektiv. Vi har en hjernehalvdel til....

Vitenskapen ser ut til å slite med å bli kvitt det litt kalde, deterministiske og maskinaktige imaget. En person som utaler seg på vegne av vitenskapen vil derfor ikke virke like troverdig på alle områder

Det er her utfordringen ligger. Det dreier seg altså ikke om hvem som har logisk rett i diverse spørsmål. Man kan sitte å ronke sitt eget intelekt til en ser mannen med ljåen, men før vitenskapen våger å møte religinon på religionens egen arena, kommer lite til å skje.

Endret av Anatman
Lenke til kommentar

Vitenskapen er vel verden betraktet fra venstre hjernehavldel sitt perspektiv. Vi har en hjernehalvdel til....

Vitenskapen ser ut til å slite med å bli kvitt det litt kalde, deterministiske og maskinaktige imaget. En person som utaler seg på vegne av vitenskapen vil derfor ikke virke like troverdig på alle områder

Det er her utfordringen ligger. Det dreier seg altså ikke om hvem som har logisk rett i diverse spørsmål. Man kan sitte å ronke sitt eget intelekt til en ser mannen med ljåen, men før vitenskapen våger å møte religinon på religionens egen arena, kommer lite til å skje.

Jeg har aldri helt skjønt denne typen utløp for misunnelsen dere har overfor andre menneskers intellekt og kunnskap. Det virker litt desperat. Vitenskapelige argumenter brukes i religionssammenheng først og fremst for å i det hele tatt avkrefte at religionen har en gyldig arena. Det er på det punktet man må møtes om man er uenige.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har aldri helt skjønt denne typen utløp

Vel, jeg vet ikke hva din intensjon er når det kommer til dette, men dersom den er å redde mennesker fra religion så burde du kanskje ta deg litt mer tid til å skjønne dette i stedet for å konkludere med at det er misunnelse som ligger bak.

Argumentene mot religion har vi hørt før. Og mange av dem er jeg enig i. Problemet er at hva som er sant eller ikke er en veldig liten del av hva religion er for de som er inne i det. De baserer seg mer på hva de opplever der og da. Her har vitenskapen ikke annet å komme med en en alternativ forklaring på opplevelsen. Selve forklaringen blir fattig i forhold til opplevelsen. Og i og med at opplevelsen skjer i sammenheng med religiøs praksis så blir den sterk knyttet til nettop det ( det er sånn nervesystemet vårt virker enten vi liker det eller ei). Så viss vitenskapen er interresert i å vinne over religion så må de også gi folk "religiøse" opplevelser som er overbevisende. Ellers er det bare bortkastet tid

Endret av Anatman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...