Gå til innhold

Styresirkelprogram - Tilbakemelding

Anbefalte innlegg

Ei gammel kjenning spurte om mitt sirkeltreningsprogram, og etter å ha skrevet det (nedenfor til henne) fikk det meg til å lure på om dette sirkeltreningsprogrammet har noe effekt på det lengre løpet. Selve programmet er bare noe jeg har snekret sammen selv. Det tar 20 minutter, med Ingen pauser mellom øvelsene, kun pause etter de 20 minuttene har gått.

Grunnen til at jeg tar styresirkel hjemme er pga jeg boikotter den lokale gymmen som tar 450 i innmeldingsgebyr og 550 kr i månendlig avgift. jJeg jogger 2-3 ganger i uka i en halvtime, og tar sirkeltreninga 2-3 ganger i uka. Dette varierer jeg med at jeg jogger og trener sirkel annen hver dag. Målet mitt er å komme meg generelt i bedre form.

-----

Selve programmet:

-----

*Push-up med skulderbredde. Ta så mange du klarer i 30 sekunder.

* 15 repetisjoner med knebøy ankelhev i samme øvelse. bena i 90 grader, deretter 30 sekunder med å sitte i hokky i 90 grader.

* Mageøvelse. 20 repetisjoner med å ligge med ryggen på gulvet, balanser all vekt på rompeballene, før knærne mot

midten av kroppen og overkroppen mot knærne. Ikke la verken under eller overkropp komme i kontakt med bakken. Etter dette skal du ligge flat med ryggen ned, ha bena strak ut og løft dem i 90 grader rett opp, 20 repetisjoner her også.

*Planke i 30 sekunder. Varier øvelsen, gjerne ha planke med beinløft og ha 5-10 beinløft per fot.

* Ha 2 stoler klar. Bena skal hvile på den ene stolen og du skal senke hele kroppen mot gulvet og med hjelp av triseps

skal du løfte opp deg selv. Ta så mange du klarer i 30 sekunder.

* Telemarksgåing. Gå helt ut med ene ben i 90 grader, den andre skal du lene deg frem med og ha kneet et par cm over baken, stå i denne stillingen i 5 sekunder, repeter med andre fot. Øvelsen gjør du i 30-40 sekunder.

* Sideplanke. Ha armet rett ut og balanser kroppen din helt rett i 30 sekunder per arm.

* Ligg på rygg, og sykle med føttene i veldig store sirkler i 1 minutt. Etter det skal du fortsatt ligge på rygg og løfte hoftene så høyt du klarer. Hold denne posisjonen i 1 minutt.

* Begynn programmet på nytt, men varier pushup metodene. Brett grep, skulderbredde og så smalt du klarer. Ta maks antall på 30 sekunder, eller ta 1 pushup, ligg i "jegerhvil med brystet et par cm over bakken og prøv å hold denne possisjonen i 5 sekunder, ta to pushup, ny jegerhvil i 5 sekunder, 3 push up, ny jegerhvil. Eventuelt hvil underkroppen på en høyde, eksempelvis en stol og ta pushup på denne metoden.

Jeg følger ikke dette slavisk, jeg varierer gjerne hvilken øvelse som kommer etter hverandre i ulik rekkefølge.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Helt latterlig at over 150 personer har lest tråden uten å gi deg noe svar.

Det lokale treningssenteret er ikke tilfeldigvis Stamina HOT? Om du prøver å spare pengene, kan du alltids gå til lokalet og se om du får gjort en deal med dem. En kompis av meg hadde lenge latt være å begynne pga. nettopp prisene, så jeg gikk i skranken og spurte dem om det var mulighet for å gjøre en deal pga. hans finansielle situasjon. De droppa innmeldingsgebyret og ga ham studentpris i mnd. De ønsker flere medlemmer, så de er relativt tilbøyelige mtp. betaling. Worst case scenario er at de ikke kan gi deg en deal du er fornøyd med.

Det treninga angår: hva er målet med treninga? Det er det aller viktigste å vite om du skal ha tilbakemelding på hvor bra treninga er. Du kan sikkert få litt muskelutholdenhet og en del core-muskulatur da du har noen mageøvelser, men du vil ikke bli muskuløs og definert av dette.

Dette vil jeg påstå i største grad vil være cardio. Du får sannsynligvis bedre kondis og forbrenner en del fett da du ikke har noen pauser og du holder pulsen oppe under hele treninga. Vil gjette på at du ikke egentlig har sett så store forandringer kroppsvis? Kanskje har du blitt smalere rundt midja og gått ned litt vekt, men du har ikke blitt noe større, stemmer?

Anbefaler deg sterkt å begynne på treningssenter i stedet. Langt mer effektivt da du føler du må få noe igjen for betalinga, samt vil du ha folk som ser på deg under treninga, som kan hjelpe deg å pushe ut noen ekstra reps. Enda bedre er det om du har en treningspartner.

Om du velger å begynne på treningssenter, kan jeg godt hjelpe deg å sette opp et greit program som kan hjelpe deg å nå dine mål, og du kan stille meg (og forsåvidt alle andre som leser tråden) alle spørsmål du kan finne på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...