Gå til innhold

Dedikere opp-og ned linjer, portforwarde mobilt bredbånd.

Anbefalte innlegg

Har idag en ADSL linje på 11Mbit/s opp og 0,6Mbit/s ned. Har også et Mobilt Bredbåndsabonnement på 1Mbit/s opp og 2Mbit/s ned. Ønsker da å prøve å dedikere Mobilt Bredbånd for opplastinger og ADSL til nedlastinger.

Det store spørsmålet er da: Hvordan gjør jeg dette?

I tillegg ønsker jeg å kunne portforwarde Mobilt Bredbånd slik at jeg kan ha f.eks spillservere kjørende på litt raskere linje mens jeg prøver å få meg fiberlinje.

-CasterAnd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

tror ikke dette er lett å få til med f.eks Windows, skal ikke si dette sikkert men ett raskt søk på google gir en rekke traffic shaping hits, men det virker ikke å fungere optimalt under windows.

Linux har større utbredelse når det kommer til dette.

Alternativ kunne vært å satt opp en linux / zentyal box som du kobler til mobilt bredbånd og adsl inn. Lar denne stå for ruting samt tilpasse hvilken trafikk som skal hvor. Har dog ikke testet dette ut selv da jeg bare har en internett linje, men ser ut som verktøyene for dette er på plass i Zentyal ihvertfall samt trafikk prioritering og det som hører til dette.

Lenke til kommentar

Hei,

tror ikke dette er lett å få til med f.eks Windows, skal ikke si dette sikkert men ett raskt søk på google gir en rekke traffic shaping hits, men det virker ikke å fungere optimalt under windows.

Linux har større utbredelse når det kommer til dette.

Alternativ kunne vært å satt opp en linux / zentyal box som du kobler til mobilt bredbånd og adsl inn. Lar denne stå for ruting samt tilpasse hvilken trafikk som skal hvor. Har dog ikke testet dette ut selv da jeg bare har en internett linje, men ser ut som verktøyene for dette er på plass i Zentyal ihvertfall samt trafikk prioritering og det som hører til dette.

Noen forslag til hvor jeg kan få tak i "linux/zentyal box"? Er ikke så kjent i virvaret av nettverk ^^

Lenke til kommentar

Forstår jeg deg rett?

Du ønsker å sende trafikk ut en isp og ta den inn igjen gjennom en annen? Snakker vi her samme trafikkstrøm (f.eks du laster ned en torrent med isp#1 mens utgående deling av torrenten mens du laster ned går via isp#2)?

Angående spillservere på GSM (mobilt bredband) så tviler jeg på at dette er særlig smart. God båndbredde (i hvertfall med 4G) men ofte dårlig latency og mye jitter.

Edit: tror du har skissert din xDSL linje feil btw :) Skal sikkert være 11Mbit ned og 0.6 opp.

Endret av brutback
Lenke til kommentar

Noen forslag til hvor jeg kan få tak i "linux/zentyal box"? Er ikke så kjent i virvaret av nettverk ^^

Vel, du finner en gammel PC som du har liggende. Evnt skaffer en.

Laster ned Zentyal fra veven, og brenner over på en CD, deretter installerer på den gamle boksen :)

Er ikke 100% att denne løsningen vil fungere.

Lenke til kommentar

Vel, du finner en gammel PC som du har liggende. Evnt skaffer en.

Laster ned Zentyal fra veven, og brenner over på en CD, deretter installerer på den gamle boksen :)

Er ikke 100% att denne løsningen vil fungere.

Takker! Får sette dette på listen over ting å gjøre :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...