Gå til innhold

FD Define R4 klubben.

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte å kvitte meg med mitt gamle Chieftec big tower til fordel for et R4. Er det verdt det? Jeg skjønner jo nå at det ikke er så mye å spare på vekt, så jeg er vel tvungen til å gå til Lian Li snart.

R4 er vel kjent for at det er enkelt å skru i, og så holder det støv ute? Hvordan fungerer dette for dere? Mulig jeg sparer noen hundrelapper og kjøper Cooler Master elite 310.

Er veldig fornøyd med mitt R4 hvertfall. Veldig lett å bygge i og utrolig fin finish på det. Det er helt klart verdt pengene, og ser ingen grunn til at du skulle angre på kjøpet om du skaffer deg et.

Hos meg holder støvet seg ganske bra ute. Ikke renset støvfilterene enda, og ser ikke spor av støv inni. Anbefales på det sterkeste, og ville ikke vurdert Cooler Master Elite 310 fremfor R4!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er veldig fornøyd med mitt R4 hvertfall. Veldig lett å bygge i og utrolig fin finish på det. Det er helt klart verdt pengene, og ser ingen grunn til at du skulle angre på kjøpet om du skaffer deg et.

Hos meg holder støvet seg ganske bra ute. Ikke renset støvfilterene enda, og ser ikke spor av støv inni. Anbefales på det sterkeste, og ville ikke vurdert Cooler Master Elite 310 fremfor R4!

Kjøpte R4 ja. Fint design. Litt tungt, men sånn blir det med støydempingen. Medfølgende vifter holder det kjølig og bra.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+412

Jeg vurderer enten R4 eller Corsair 650D. Noen som har erfaringer med disse to? Jeg har Antec 183 nå, men jeg er drittlei plassmangel og støynivå

Har god erfaring med begge to. Personlig fant jeg R4 et bedre kjøp grunnet mer lydisolert. 650D er et meget pent kabinett men var ikke noe helt for meg. God plass til å bygge er det i dem begge.

Hvordan vil R4 fungere det et sabertooth z77 og og H100i, rent plassmessig? Jeg vet du kan ha H100 i fronten, men da mister du vel alle harddiskslottene?

Skal gå helt fint. For å ha H100 i front må man dessverre fjerne harddisk-bayene. H100 i front vil resultere en del ledninger fordi du vil få behov for 3-pins forlengere for at vifte-kablene skal kunne nå blokka på sokkelen.

H100i slipper heldigvis dette men må likevell ha 3-pins forlengere for at dem skal nå hovedkortet og system-fans.

Kjøpte R4 ja. Fint design. Litt tungt, men sånn blir det med støydempingen. Medfølgende vifter holder det kjølig og bra.

Viftene som følger med skal være meget gode og skal holde en fin og kjøling luftstrøm rundt i kabinettet.

Hvilken type R4 kjøpte du om jeg får spørre?

Endret av Slettet+412
Lenke til kommentar

Har fått nytt system nå, og installert Cooler Master Seidon 240m i topp (kan godt legge til i post 1 at dette passer) men push/pull på radiatoren gikk ikke. Får så vidt tilgang til cpu vifteinngangen på hovedkortet med kun push, men går greit å koble til med litt "knoting".

Men! Lurer på om det er noe vits å kjøpe avansert vannkjøling til systemet? Med 2x140mm radiator i topp og 2x140mm i front, vil dette kjøle ned prosessoren mye mer enn om jeg fortsetter med vanlig, lukket system? Er det f.eks bedre om jeg flytter den radiatoren jeg har ned til fronten av kabinettet? Og har plasseringen mye å si? Og vil push/pull hjelpe mye mer i dette kabinettet?

Har sett på tidligere innlegg at kabinettet er mye kjøligere enn flere andre kabinetter, og har merket at prosessoren holder seg ganske kald i sommervarmen på et lite rom på minst 30 grader. Virkelig et bra kabinett.

Vil også gjerne vise delene i pcen med en sidedør med vindu, og noen led lys. Vil det bråke mye mer med dette vinduet? Hører nesten ikke noen vifter, selvom pcen står på pulten, en halv meter fra meg.

Lenke til kommentar

Jeg har Define R3, og der er viften i front nederst. Ser at den er flyttet opp i R4. Burde jeg gjøre dette med mitt kabinett også? Virker jo som om luftstrømmen da vil gå mer direkte mot hovedkortet.

Om skjermkortet hadde stått oppe, og vifta hadde stått nede i fronten hadde jeg satt vifta opp. Mer kald luft til skjermkortet gjør det jo kaldere. Noe jeg vil anbefale er å kjøpe noen flere vifter, så du har vifter både oppe og nede i fronten på kabinettet. Mange flere steder du også kan sette flere vifter om du synes det er nødvendig. Anbefaler Noctua vifter, da disse er veldig stillegående men flytter mye luft. Som sagt før her i forumet, har de en helt jævlig farge... Om du ikke har vindu og pleier å ha kabinettdøra på, spiller ikke det noen rolle.

Lenke til kommentar

Mer kald luft som treffer alt det andre i systemet også :) Bruker du stock kjøler eller vannkjøling?

Har en Cooler Master 212+ på CPU-en. Bruker viften som fulgte med.

Ideelt sett burde jeg kanskje bytte ut CPU-viften og legge til en vifte i sidepanelet. Men tror ikke det er verdt pengene, temperaturene er OK og jeg plages ikke av viftestøyen.

Endret av Henrik B
Lenke til kommentar

Har en Cooler Master 212+ på CPU-en. Bruker viften som fulgte med.

Ideelt sett burde jeg kanskje bytte ut CPU-viften og legge til en vifte i sidepanelet. Men tror ikke det er verdt pengene, temperaturene er OK og jeg plages ikke av viftestøyen.

Er vel verdt pengene? Mye bedre å overclocke med en god cpu kjøler, og det er da vil du merke stor forskjell på hvordan type kjøler du bruker. Har overclocket min i7 4770K fra 3.5GHz til 4.5GHz (booster seg selv til 4.7GHz). Dette hadde vært helt uaktuelt med en stock kjøler. Prosessoren har gått opp til maks 74 grader full load etter 2 timer, med Cooler Master Seidon 240M. Anbefaler å sette inn en god kjøler, og å ha godt med luft som kommer inn :) Flyttet den bakerste vifta i mitt R4 foran, så jeg har 2 vifter foran. Cooler Master Seidon 240M har 2x 120mm vifter, så denne står i toppen. Har derfor 2 vifter intake + 2 vifter ut (+ skjermkortet som også sender varm luft ut).

Lenke til kommentar

Er et FD Define R3, men slenger det allikevel inn her :)

Specs:

HK Gigabyte GA-Z68XP-UD3

CPU Intel i7 2600K m Antec Kühler 620

GPU Sapphire HD7970 GHz Edition 3GB CFX

RAM 8GB Corsair Vengeance 1600MHz

SSD Corsair Force GT 120GB

HDD 1,5TB + 2x 500GB

KAB Fractal Design Define R3

AC/DC Corsair AX1200i

IPS Crossover 27QD-P 144p

LED's NZXT HUE RGB

Nyeste oppgradering: Corsair AX1200i :D

IMG_20130802_125622_zpsba5ddfae.jpg

2 stk. FEITE skjermkort fra Sapphire.. 7970 GHz edition

IMG_20130802_125635_zps27c773a5.jpg

Legg merke til viftestyringa :p Fikk ikke plass under det nederste skjermkortet.. Skjermkorta tar jo 2 og et halvt slot..

IMG_20130802_125459_zps232a38db.jpg

Brukte noen timer for å få plass til alt bak hovedkortet og fortsatt få igjen sidedøra.

IMG_20130802_124354_zpsb9bc853f.jpg

IMG_20130802_124952_zps1fbf6fca.jpg

Vindu. LED's på lav styrke...

IMG_20130802_131017_zps7c6de310.jpg

Midlertidig bord til jeg får ut finger'n og kjøpt et stort hjørnebord, med plass til flere skjermer, osv.

IMG_20130802_130858_zps182f0069.jpg

Konstruktiv kritikk? :)

Lenke til kommentar

Ser bra ut :D Men ligger viftestyringa utenfor da? Du kunne jo helt sikkert moddet plass til den et sted. Bråker det mye i kabinettet med vinduet? Mitt R4 er så lydløst det kan bli, og jeg vurderer vindu siden det ser så mye bedre ut.

Endret av TitanPixels
Husk å bruke Quoting riktig! Det er unødvendig å quote bilder som allerede er i tråden bare for å svare.
Lenke til kommentar

Wow, unødvendig sitat, da jeg nettopp posta dette. Les forumreglene ;)

Viftestyringen ble stripsa fast i HDD skuffen, som en midlertidig løsning. Har tenkt på mulighetene for å borre noen hull og lage noen fester, men har ikke lyst til å ta ut all hardwaren for å borre et hull.. Så alternativet er å kjøpe en 5,25" viftestyring, eller la det være som det er nå. Fungerer greit da jeg sjelden justerer viftene. De ligger på et behagelig nivå nå, så hvis jeg skal på LAN tar jeg bare av døren og skrur opp på max (litt å gå på).

Man merker forskjell når man går fra full støydemping til sidedør med vindu, uten støydemping. Men syns fortsatt kabinettet demper støyen endel. Det er alltids mulig å kjøpe dempematter og klistre på døra da. Det får bli neste prioritering :)

Lenke til kommentar

Sorry, tenkte ikke på det :) Men siden noen av 5.25" viftestyring er veldig billig nå, er det jo ikke noe tap av penger... Som f.eks http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=649597

Men om jeg kjøper sidedør, kanskje jeg kan ta av støydempingmattene på siden av den vanlige døra, klistre de på døra med vinduet, og så skjære ut den delen hvor vinduet er? Tenker også å ha led lys inni. Passer blått fint?

Lenke til kommentar

Hadde vært fint hvis du kunne rettet opp i det :) No worries, prøver bare å følge forumreglene ;)

Har sett på den viftestyringa. Er jo latterlig billig for en 5 porters viftestyring. Spørs hvordan kvaliteten på transistorene på alle utgangene er.. Akkuratt nå er det plassmangel som stopper meg fra å kjøpe en sånn. Har fylt opp 5,25" brønnene med DVD brenner og NZXT LED HUE RGB (trenger strengt tatt ikke DVD brennern i dag..)

Tviler på at det blir noe bra å bruke den gamle matta. Sitter nok med sterkt lim, så spørs om du får det av uten å ødelegge hele matta. Du kan jo prøve å bruke en hår føner til å løsne limet med først ;)

Blått passer veldig fint i Black Pearl syns jeg :)

Med NZXT LED HUE RGB har du mulighet for alle regnbuens farger ;)

Endret av iNtensimilla
Lenke til kommentar

Viftestyringa er jo veldig billig sammenlignet med andre dyrere alternativer. NZXT er ikke noe jallamerke heller, så tipper den virker like bra som alle andre. Det finnes jo viftestyringer med touch skjerm og hele pakka, men det er jo bare unødvendig for folk som ikke er spesielt interesserte. Men om du vil gjøre en veldig stor jobb, kan du jo prøve å lage enda en 5.25" bay under de to andre? Med riktige verktøy og god nøyaktighet kan det bli en veldig fin finish som ikke ser hjemmelaget ut i det hele tatt.

Vet du hvor man får tak i nye lyddempingsmatter som passer? Er de for små må man jo kutte masse til... Vinduet kan jeg jo kutte til selv da!

Da kjøper jeg blått lys fra NZXT. Trenger jeg noen egen led-styrer, eller passer de i vanlige 3/4 pin på hovedkortet/viftestyringa i kabinettet?

Lenke til kommentar

NZXT viftestyringa virker helt knall til den prisen ja! 5 utganger på 30W. Høres bra ut. Og det at viftestyringa er "mesh" sånn at den passer bak døra på Define Rx, passer jo oss utmerket :)

Jeg har heller aldri sett behovet for å ha LCD med oversikt over temp forran på kabinettet. Sitter ikke å følger med der, da bruker jeg heller et program med grafer osv :)

De selger støydempingsmatter her og her.

Kutting og ekstra biter blir det uansett. Man finner alltids et sted å bruke småbitene ;)

Usikker på måla på døra. Du får nesten ta målebåndet fatt!

Ganske sikker på at du må ha en styring til LED's ja.

Lenke til kommentar

R4 har jo kun 2x 5.25" bays, så da må jeg ofre dvd spilleren, eller sette den et annet sted om jeg skal ha både viftestyring og led styring :)

Er det vits å kjøpe sånne matter? Koster jo mer enn selve døra med vinduet... Merker man så stor forskjell?

Den led styreren var jo fet! Likte at det var mange modus :D Sånn må jeg få meg!

Lenke til kommentar

Jepp, trenger vel ikke den DVD brennern uansett. Like greit å ha den liggende så man kan koble den til midlertidig hvis man skulle ha behov for å skrive ut noen skiver til biltur ellerno.. :)

Som sagt så merker jeg forskjell før og etter at jeg bytta dør til dør med vindu.. Så jeg vil tro at man vil dempe det litt med støymatter igjen. Dog vil nok vinduet gjøre at det ikke blir like bra støydempning som orginalt..

Ja har den selv! Måtte ha inn litt 14-izz fakter igjen :D Kult på LAN :thumbup:

Lenke til kommentar

Får kanskje koble den til og sette den utenfor. Så lenge man har lange nok sata kabler går det jo fint :)

Tipper jeg går for vindu uansett. Med gode og lydløse vifter går vel det fint :)

Kommer garantert til å gå for den LED styreren. Helt sikkert veldig kult på LAN, men er jo fett utenom også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...