Burke Skrevet 23. april 2013 Del Skrevet 23. april 2013 Hei. Jeg trenger råd og veiledning, kanskje også noen tips og erfaringer fra andre. Jeg blir ferdig med VGS nå i Juni 2013 samtidig som jeg har blitt innkalt til førstegangstjeneste i Januar 2014. Dette betyr for mitt vedkommende at jeg har et halvt år før jeg skal inn i forsvaret. Jeg har lenge hatt lyst til å reise, og planlegger å ta en utdanning i utlandet etter jeg er ferdig med førstegangstjenesten. Likevel er jeg en person som ikke ønsker å "sløse bort" tid, så har i utgangspunktet lite lyst til å drive dank/bare jobbe på kiwi dette halvåret. Jeg vil gjøre noe fornuftig. Finnes det noen utdanning, språkkurs eller noe som helst jeg kan gjøre nå til sommeren/høsten? Takk for svar Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 23. april 2013 Del Skrevet 23. april 2013 Du er fast bestemt på at du skal inn til førstegangstjeneste? I så fall kan du søke om fremskyndelse, slik at du kommer inn i august eller september i stedet. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 (endret) Alle "de gode" tjenestene i august og september er nok allerede opptatt, men du kunne eventuelt begynne å studere til høsten og fått utsettelse på verneplikten, eller i hvert fall ta noen studiepoeng det første halvåret. Dette er dog umulig i Norge hvis du ikke har søkt på noe gjennom Samordna opptak i år, for så vidt jeg vet er fristen utgått. Hadde du spurt om dette et par uker tidligere, derimot, ville det vært muligheter. Endret 24. april 2013 av Zarac Lenke til kommentar
Burke Skrevet 24. april 2013 Forfatter Del Skrevet 24. april 2013 Alle "de gode" tjenestene i august og september er nok allerede opptatt, men du kunne eventuelt begynne å studere til høsten og fått utsettelse på verneplikten, eller i hvert fall ta noen studiepoeng det første halvåret. Dette er dog umulig i Norge hvis du ikke har søkt på noe gjennom Samordna opptak i år, for så vidt jeg vet er fristen utgått. Hadde du spurt om dette et par uker tidligere, derimot, ville det vært muligheter. Det er smekkfullt nå til høsten. Var inne til sesjon for en uke siden. Jeg har søkt flere årsenheter nettopp med tanke på dette. Vet du om det da feks. vil være mulig å utsette verneplikten til Juli 2014? Skal egentlig inn som grensejeger i Januar 2013. Er fast bestemt på at jeg skal inn i militæret. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 Forutsatt at det fortsatt er ledige tjenester i det innrykket og du søker om utsettelse på verneplikten så snart du har fått skoleplass, så vil jeg to at det lar seg gjøre. Du må jo søke, for du har ingen krav på utsettelse, men jeg har inntrykk av at det som refel er problemfritt å få utsatt verneplikten med utdannelse som grunnlag, så lenge du ikke har en spesiell kompetanse som Forsvaret har behov for. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå