Gå til innhold

PC-en gjennom 15 år

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Enig at det er delte meninger med dette. Roland og Yamaha er generellt sett bedre, men selvfølgelig finnes det spill som var laget med Gravis Ultrasound i baktanke, og dermed vil det høres bedre ut på dette kortet.

Glemte å kommentere dette: Jeg hadde en kamerat som eide en GUS, men selv i 'native' modus synes jeg SCC-1 var bedre totalt sett. GUS kunne låte veldig bra på sitt aller beste, men ellers var lydkvaliteten ikke spesielt bra i forhold til SCC-1 synes jeg. Når det gjelder MIDI så var forskjellen enda mer markant, og her låt f.eks. til og med AWE32 bedre.

Lenke til kommentar

Noen som husker den datasjappa som lå i sporveisgata i Oslo ved bislett på slutten av 90 tallet? Tipper det var mange oslonerder som brukte sine surt oppsparte kroner der. Der fikk man prislister på papir og de solgte BILLIG hardware. Hva het nå den sjappa?

Vet ikke om vi tenker på den samma sjappa, men jeg handla hvertfall en god del på PCMAX som holdt til i verdens trangeste filial litt nord for Bislett stadion (Sofies gt.?). Dette var i de glade Athlon Thunderbird dager (rundt årtusenskiftet tenker jeg), og jeg husker de hadde helt uslåelig priser på bulk AMD-prosessorer.

Lenke til kommentar

Da jeg skulle kjøpe min første CD-brenner på slutten av nitti-tallet, så tok jeg en liten rundtur i Oslo for å sammenligne priser. Det var faktisk ganske mange datasjapper og butikker med ok hardware-utvalg i sentrumsområdet, så jeg var innom mange butikker. Tror jeg endte på en god pris på Telemark Computer som lå i Brugata.

I dag er det vel omtrent bare Digital Impuls igjen av fysiske databutikker i sentrumsområdet? Hvis vi ser bort fra elkjeder med kun standardutvalg. DI har nå stort sett det jeg trenger, men det var jo halve gleden å gå i mange databutikker for å sammenligne hva de hadde og hva prisene var.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg betalte 2.625 kroner for 50 MB IDE disk, så din var jo kjempe billig i forhold ;)

Hahah... fattig trøst :) Betalte 1850,- for 64MB DIMM... syntes det var driiitbillig!!! Å Plextor 412 brennern... SCSI... 4x... KUN latterlige lave 4200,- :ph34r:

Lenke til kommentar

Interessant liste! Var litt overrasket over å se prisen på Pentium II 266: 5.695 kr. Jeg eide en slik en (overklokket den til 300 Mhz), men hadde glemt at den kostet såpass mye.

Ja, dette var tiden da AMD ikke kunne konkurrere med Intel, slik de var i stand til rundt medio 1999 da den første Athlon-prossessoren kom på banen, og fram til 2006 da Core 2 kom og overrasket alle.

AMD K6-prosessorene var ikke like krasse som Intels Pentium MMX og Pentium II på flyttalls-operasjone. Det gikk f.eks utover 3D-ytelsen i spill. (Min K6-233 var noe tregere der enn min kompis sin Pentium MMX 233, merket det godt i noen spill).

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ustabile systemer og strømforsyninger av tvilsomt opphav og kvalitet som fulgte med chassiet... Blame Windows!

Man hadde blåst et par månedslønner på ny og strømsugen innmat. Men strømforsyningen tenkte man ikke på. Det var jo liksom en av de tingene man kunne ta med over på den nye maskinen, akuratt som CD-brenneren og nettverkskortet.

Plutselig ble det mye blåskjerm fremover av en eller annen merkelig grunn...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Denne artikkelen vekker minner til min første PC i 1990 :)

Vel, hva skal jeg si da, som klødde på min første selvloddede og egenbyggede PC for snart 40 år siden? Legendariske Altair 8800 fra Micro Instrumentation Telemetry System (http://www.altair680..._built_2787.jpg). Med den flotte prosessoren Intel 8080-2 MHz og 256 byte minne, utvidelseskort med 8 KB minne, kort for tilkobling av kassettspiller og programmeringsspråket Altair 4 Basic. Siste for øvrig levert av nytt og ukjent lite selskap kalt Micro-Soft. Tastatur og kort for å koble det til var ekstrautstyr, så det fikk jeg først seinere. Var da grenser for hva en skoleungdom kunne ta seg råd til på en gang.

Året etter klødde jeg på skolens nye vidunder. En IBM 5100 A3 Portable (med 25 kg kan "portabiliteten" diskuteres, men den var i hvert fall mulig å flytte fra A til B uten å tilkalle datateknisk personell..) med en prislapp på 80000-90000 kr inkl skriver. 1,9 Mhz CPU, 48 KB minne, 200 KB innebygget tapestasjon og 5" skjerm med 16 linjer a 64 tegn. Operativsystemet var APL, samme som IBMs stormaskin S/360 brukte. Skriveren var en IBM-5103 med den uhørte hastighet av 1,5 linje pr sekund, mindre enn ett minutt pr fullskrevet ark altså. (Noen flere som ennå husker det gamle 12"-listepapiret med hullkant og støttelinjer i blåttt og hvitt?) Den maskinen var det kø for å få en time på, og klarte man å få to sammenhengende var det ingen problem om de lå kl 0530-0730..

Våren 1993 hadde jeg (les: arbeidsgiver) to bærbare PC-er:

1) Heilt nye IBM ThinkPad 700C med 80486-prosessor med 25 MHz , 16 MB RAM, 10, 4 " 256-fargers skjerm, 120 MB harddisk, MS-Windows 3.1 og vekt på rett over 3 kg.

2) Drøyt ett år gamle 95 LX fra Hewlett Packard med vekt på 325 gram, 80C88prosessor på 5.37 MHz, 512 KB minne, MS-DOS 3.22, 248/128 skjerm med 248/128 oppløsning , ingen egen harddisk, men tilkobling for PCMCIA-kort og RS232-kabel. Dårlig med programvare her, men hadde nå en enkel tekstbehandler, Lotus 1-2-3 regneark, avtalekalender og litt slikt. Hvor den var praktisk å ha med seg ut for å samle inn data, ikke større enn en velvoksen smarttelefon i dag.

Samlet kjøpspris (eks skatter og avgifter som ikke arbeidsgivere betaler) inkl litt programvare ca 28000 kr.

Dette var for øvrig min (les: arbeidsgivers for min del) bærbare nr fire og fem. Min første bærbare (12,5 kg og størrelse som en håndbagasjekoffert på fly) fikk jeg hos arbeidsgiver på nyåret 1983. Seinere har det blitt 30 år og minst 30 bærbare derfra.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Ser ut til at de fleste her kom tidligere på banen enn meg, den første PC-en jeg spilte på var familie PC-en på slutten av 90-tallet (fjortiss), mens interessen for selve innmaten og byggingen kom nesten et tiår senere (der jeg også innså hvor lite peiling jeg og kompisen min egentlig hadde hatt ti år tilbake).

Pentium III mener jeg det var, med Windows 98 og 64MB ram. Og ikke minst, den hadde en 15-pins spillport, som ble brukt til GamePad-en jeg hadde på den tida, Gravis Xterminator. Med et mulig untak av Xbox kontrolleren til PC, så må det være den beste GamePad-en jeg har vært borti, jeg simpelten digget den. Den analoge "slideren" kunne brukes som cruise control i Need For Speed 4, bare å styre unna trafikken. Himmel og hav for en nytelse!

Jeg har den enda, kunne gitt en del for å få den i stand igjen. Finnes det i dag overganger USB-15pin, evt kort med 15pin port?

Endret av Finholt
Lenke til kommentar

Ser ut til at de fleste her kom tidligere på banen enn meg, den første PC-en jeg spilte på var familie PC-en på slutten av 90-tallet (fjortiss), mens interessen for selve innmaten og byggingen kom nesten et tiår senere (der jeg også innså hvor lite peiling jeg og kompisen min egentlig hadde hatt ti år tilbake).

Pentium III mener jeg det var, med Windows 98 og 64MB ram. Og ikke minst, den hadde en 15-pins spillport, som ble brukt til GamePad-en jeg hadde på den tida, Gravis Xterminator. Med et mulig untak av Xbox kontrolleren til PC, så må det være den beste GamePad-en jeg har vært borti, jeg simpelten digget den. Den analoge "slideren" kunne brukes som cruise control i Need For Speed 4, bare å styre unna trafikken. Himmel og hav for en nytelse!

Jeg har den enda, kunne gitt en del for å få den i stand igjen. Finnes det i dag overganger USB-15pin, evt kort med 15pin port?

Til 66kr til og med... http://www.ebay.com/sch/sis.html?_nkw=15%20Pin%20GamePort%20to%20USB%20Port%20Adapter%20for%20Flight%20Joystick&_itemId=170438427276

;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Var mye gull i artikkelen her, og mye gull i kommentarene også!

Mange gode minner! Vet ikke om det er 10 år med jobbing med løsemidler som har tatt meg, men jeg har ikke kjangs å huske alle komponentene jeg var innom med navn.. Noen ting glemmer jeg ikke, sånn som mitt første Voddoo kort.

Første PC kom i huset ca til OL i 94, pappa så ski på tv mens jeg satt å trykte vilt på en Compac Presario. Husker når vi oppgraderte med windows 95 som var forhåndsbestilt, var en skikkelig stilig liten animasjon av en skarptromme for å vise at det enda gikk fremover og ikke hadde låst seg, imponerte stort hos en 9 år gammel gutt :D

Andre PC var den som ble min egen, kalenderen må vist rundt sommer 1997, selve kabinettet til den var med meg til langt utpå 2000 tallet og det var direkte vondt å bytte det ut. Her fikk jeg også min første CD brenner, husker jeg brukte alle sparepengene og sikkert mye av mor og far sin lomme for å kjøpe denne. 3800 kostet den men da ga den snille forhandleren meg 2 tomme cd plater. Kanskje noen av dere kan vite hvordan brenner det var jeg hadde, selv om den sikkert enda ligger i kjelleren hos mine foreldre greier jeg ikke å google meg frem til navnet på den nå. Selve brenneren så ut som en forvokst disketstasjon, og CD'n la du inn i en stor "diskett" som du åpnet lokket på. Var stabil som bare det den, og tjente den inn MANGE ganger med salg av rippa warez spill som jeg fikk i posten fra søskenbarnet mitt, også med salg av musikk cd-er hvor klassekameratene mine kunne velge helt selv hvordan sanger de ville ha. De mener jeg gikk for 150 pr stykk. Klart, du kunne sikkert kjøpe en absolute music cd for nesten samme prisen, men på mine plater ville du ha ALLE sangene og ikke bare 3 av dem :p

Good times, good times!

Var en egen sjarm i det på slutten av 90- og begynnelsen av 2000 tallet, hvor innholdet i PC'n din nesten ble utdatert samme dag som du monterte det, for da gikk utviklingen fort!

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

8088 prosessor

30 Mb interndisk på ~10 kg

4 fargers CGA-skjerm

...likevel fullt mulig å spille "dagens" spill da jeg fikk den.

Leisure Sweet Larry, California Games, Police Quest, Stunts .. Listen er lang som et godt år, og alt ligger godt preservert på 5,25" disketter :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...