Gå til innhold

Sarah Palin har tydeligvis store planer

Anbefalte innlegg

Jeg dømmer ikke venstresiden som helhet. Men det irrasjonelle USA-hatet er mest tydelig der. Det finnes like mange idioter på høyresiden som liker å fremstille seg som intelligente, samtidig som de trekker frem eksempler som bildet nedenfor når de skal beskrive "dumme amerikanere". For ordens skyld, "artikkelen" nedenfor er også falsk, men spres fortsatt rundt, også av "smarte europeere" som bevis på at folk i USA er dumme.

Poenget var vel det at generaliseringer av noen ikke er bra uansett hvem de er. At det finnes svært mange antakelser blandt mange på venstresiden om amerikanere er et inntrykk jeg også har, men ikke alle tror amerikanere er dumme og feite. Selv, prøver jeg alltid å utfordre dem som kommer med slike generaliseringer(uansett hvem det gjelder).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan være. Men jeg ser det som mer sannsynlig at det er fordi den godeste Sarah Palin har en tendens til å uttale seg på en slik måte at hun fremstår dum som et stykke brød og derfor trodde trådstarter at det var et reelt utsagn.

Kan være men jeg har aldri lest noe lignende om folk fra andre land. Hvor er de dumme svensker, italiener, kineser, russere i disse fora? Hvorfor bare dumme amerikanere? Hvorfor finner jeg ingen innlegg som diskuterer om hvorfor dominerer amerikanere nobel prisene i de siste 50år.

Professor Moen hos UiO mener antiamerikanisme og det nefdlatende holdninger skaper problemer for Norge

- Antiamerikanismen bunner dels i en kritisk holdning til amerikansk utenrikspolitikk, men også i en nedlatende holdning overfor amerikansk massekultur. Det som er nytt etter kommunismens fall, er at denne holdningen ikke lenger er forbeholdt venstresiden, men har spredd seg langs hele det politiske spekteret, sier Moen. Han er førsteamanuensis ved Institutt for britiske og amerikanske studier (IBA) ved UiO og for tiden generalsekretær for Europas 4200 amerikanister.

http://www.uniforum.uio.no/nyheter/2003/04/antiamerikanisme-hindrer-kunnskap-om-usa.html

Lenke til kommentar

Poenget var vel det at generaliseringer av noen ikke er bra uansett hvem de er. At det finnes svært mange antakelser blandt mange på venstresiden om amerikanere er et inntrykk jeg også har, men ikke alle tror amerikanere er dumme og feite. Selv, prøver jeg alltid å utfordre dem som kommer med slike generaliseringer(uansett hvem det gjelder).

Vanskelig å umngå generaliseringer. Problemet er at noe generaliseringer aksepteres og andre blir forbudt. Fordi USA er en rik dominerende stat er generaliseringer ok, både fra venstre og høyre sidene. Svake minoriteter og fattige blir forbudt å generaliserer.

En mektig og dominerende stat som USA truer europeisk identitet og kultur. Det blir vanskelig å se nyansene og bli objektive når du føler deg truet

Lenke til kommentar

Kan jo ha mye å gjøre med at venstresiden er såpass dominerende blandt media or jornalister at de på mange måter har solgt inn sine egne fordommer mot amerikanere.

Det er en politisk gold mine å kritisere og overdrive amerikanske tilstander. Prøvde man å gjør det samme mot Kina, f eks. Ville møte stor motstand. Amerikanske karikaturer blir helt ok

Dumme, feite osv. Så lenge de er amerikaner

Lenke til kommentar

Kan jo ha mye å gjøre med at venstresiden er såpass dominerende blandt media or jornalister at de på mange måter har solgt inn sine egne fordommer mot amerikanere.

Det er en politisk gold mine å kritisere og overdrive amerikanske tilstander. Prøvde man å gjør det samme mot Kina, f eks. Ville møte stor motstand. Amerikanske karikaturer blir helt ok

Dumme, feite osv. Så lenge de er amerikaner

Lenke til kommentar

Kan være men jeg har aldri lest noe lignende om folk fra andre land. Hvor er de dumme svensker, italiener, kineser, russere i disse fora? Hvorfor bare dumme amerikanere?

Alle stereotyper er overdrivelser.

Skotter er gjerrige, meksikanere er skitne, rumenere stjeler, finner og russere drikker og amerikanere er våpengale idioter. Alle disse eksemplene er like sanne.

Lenke til kommentar

Alle stereotyper er overdrivelser.

Skotter er gjerrige, meksikanere er skitne, rumenere stjeler, finner og russere drikker og amerikanere er våpengale idioter. Alle disse eksemplene er like sanne.

Forskjellen ligger i at mens gjerrige skotter er en spøkefull klisje, så er dumme amerikanere en delvis medieskapt "sannhet" i Norge
Lenke til kommentar

Professor Markovits ord:

America [is accused] of being retrograde on three levels: moral (America's being the purveyor of the death penalty and of religious fundamentalism, as opposed to Europe's having abolished the death penalty and adhering to an enlightened secularism); social (America's being the bastion of unbridled "predatory capitalism," to use the words of former German Chancellor Helmut Schmidt, and of punishment, as opposed to Europe as the home of the considerate welfare state and of rehabilitation); and cultural (America the commodified, Europe the refined; America the prudish and prurient, Europe the savvy and wise).

ord

http://andrewhammel.typepad.com/german_joys/2007/01/andrei_markovit.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...