Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvilken karakter fortjente jeg egentlig på dette?

Anbefalte innlegg

Er litt misfornøyd med karakteren min, hva syns dere?

Oppgaven jeg fikk:

I teksten Joda, du lyver da litt du også! I førebuingsdelen hevdar Svein Magnussen at

«Noen ganger kan en liten hvit løgn gjøre situasjonen enklere og bedre for andre. Vi

må jo ikke på død og liv hamre inn alle svakheter og mangler folk har, og få frem

nøyaktig hva vi mener hele tiden».

Skriv ein sakprega tekst der du tek stilling til påstanden og argumenterer for ditt syn.

Ta gjerne utgangspunkt i eigne erfaringar og opplevingar når du svarer på oppgåva.

Oppgi sjanger og lag ein passande tittel.

Innleiing

Nokre gonger kan ein liten kvit løgn gjere situasjonen enklare

og betre for andre. Vi må jo ikkje på død og liv hamre inn alle svakheiter og

manglar folk har, og få frem nøyaktig kva vi meiner hele tida hevder Svein Magnussen i teksten ''Joda, du lyger da litt du også''

Alle mennesker lyger. Om man ikkje lyger er man enten umenneskelig eller død. Det er mange grunner til at man lyger, man kan lyge for å oppnå ein fordel, eit høgare mål, eller man kan lyge for å unngå at noen blir såret eller sint.

Det er også noen som lider av ein sjukdom som heiter ''mytoman'', mest kjent som ''lystløgner'', personar med denne sjukdomen føler ein indre tvang til å lyge. Men er det eigentleg nødvendig og fortelje kvite løgner?

Og kva er eigentleg ein kvit løgn?

Kva er ein løgn?

For å starte med det mest grunnleggende; ''Ein løgn er ein usann påstand eller erklæring framstilt som ein sannheit.'' http://no.wikipedia.org/wiki/L%C3%B8gn

Ein løgn er altså ein usann påstand/erklæring framstilt som ein sannheit, det vil si at løgnaren prøver å få ein person til å tru på det ein har å si, sjølv om det ikkje er sant. Men det finnes fleire typar løgner, i følgje Mark Twain er det tre slags løgner: løgn, forbannet løgn og statistikk. I ein meir overført og forståelig betydning vil det si: Kvit løgn, løgn og statistikk.

Det er viktig og merke seg at sannheit ikkje er motsetjinga av løgn.

Motsetjinga av løgn er oppriktighet, mens motsetjinga av sannheit, er usannheit.

Usannheit er ikkje det same som løgn.

Man kan snakke usant uten å lyge, for eksempel kan man misforstå, vere feilinformert eller vere i god tru.

Kva er ein kvit løgn?

Kvite løgner er løgner, gjerne løgner som ikkje skadar nokon, som gjerne kan bli sagt for å ikkje skade nokon. Kvit løgn er noko som blir brukt av alle, fattige, rike, unge og gamle, om du er frå midtøsten eller frå Island, alle bruker denne formen for løgn.

Nokon eksemplar på kvite løgner kan vere, ''eg tok jo oppvasken i forrige uke, det er Per sin tur idag'' eller ''Ja, ein strikkegenser, akkurat det eg ønsket meg''

Men er det rett å fortelje kvite løgner? Eg skal greie ut og skrive ned de negative og de positive sidene med kvite løgner, og etter du har lest denne teksten har kanskje du kommet fram til kva du syns er rett innan dette emnet.

Negative sider

Det negative med kvite løgner er nettopp det, at det er ein løgn. Man har lært sidan man var liten at man alltid må fortelje sannheita, og aldri lyge. Sjølv om det du seier kan såre ein person så er det jo viktig å vere oppriktig med denne personen. Om man alltid forteljar sanninga kan man bli sett på som ein ærleg person, som ikkje er redd for å stå for det man meiner.

Kva vinner løgnaren med løgner? At personar ikkje lenger trur at de kan tale sant. -Aristoteles

Viss man veler å lyge, kva om personen finner ut at du løy? Da blir man sett på som ein løgner, da er det jo best og eigentleg å ha fortalt sanninga til å byrje med.

Positive sider

Det positive med kvite løgner er jo at man unngår unødvendig krangling eller at noen blir sur, eller lei seg.

Sidan man var liten har man også blitt fortalt at man må aldri vere slem, men man kan jo bli sett på som slem ved å faktisk fortelje sanninga.

Ved å fortelje ein kvit løgn kan man jo faktisk få personen du snakkar med til å føle seg betre, du får derfor et betre forhold til denne personen.

Om man bare hadde fortalt sanninga heile tida, hadde kanskje folk sett litt dårligare på deg, og du kan få dårlig rykte, og dermed miste vennene dine.

Om alle hadde sagt det dei tenkte og mente til ein kvar tid, hadde de neppe blitt særlig godt likt.

Det skjer mye rart i hodet til ein person, og noe bør skjules.

Konklusjon

Før eg begynner trur eg det er viktig å nemne at dette er mine meiningar, og er absolutt ingen fasit.

Nå har eg skrevet om to ulike synspunkter rundt kvit løgn, og forklart kva desse ordene betyr.

Eg håper at du har kommet fram til ein konklusjon du også.

Etter å ha drøfta og tenkt på om eg var einig med Svein Magnussen i evigheitar har eg kommet fram til min konklusjon.

Det var eit vanskeleg val, fordi det er så mange gode argument på kvar side.

Men eg er einig med Magnussen, kvifor kan man ikkje fortelje nokon små løgner for å unngå å såre nokon?

Eg har prøvd å stille meg i ein situasjon for å finne ut kva eg hadde gjort. Situasjonen eg sat meg i var, om eg hadde fått ein gave som eg absolutt ikkje ville ha, frå ein eg er veldig glad i, ville eg ha sagt sanninga, eller ville eg lyget? Dette valet viste seg å vere rimelig lett, eg hadde ikkje tenkt over det eingong, viss noen forteljar sanninga hele tida, vil de nok bli sett på som rimelig kjip.

Endret av Emzyen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Artikkelen er ganske kort og mangler en del for at den skal være så utfyllende at karakteren blir dratt opp på et høyere nivå. Når det gjelder bruk av Wikipedia som kilde, så er ikke dette noe problem. Står mye bra på Wikipedia. Wikipedia blir brukt som kilde på universitetsnivå uten problemer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Jeg synes artikkelen din var altfor kort og mangelfull.

Vennligst forklar hvorfor.

Endret av Slettet+56132
Lenke til kommentar

En annen ting læreren kanskje trakk for er undertitlene dine. Når man har en konklusjon i en artikkel skal man ikke ha en undertittel, hvis du skjønner hva jeg mener og du har en undertittel to ganger: Kva er ein kvit løgn?

Og har du bokmål eller nynorsk som hovedmål. Det var noen nynorskfeil der, blant annet man som alltid er ein på nynorsk. I tillegg har du ikke med ingress( du deler på en måte opp innledningen i to deler, en kort ingress med problemstilling og en innledning som kort forteller om hva teksten skal handle om) eller avslutning, en kort oppsummering av det du har skrevet om. En annen ting er at temasetningene og kommentarsetningene kunne vært bedre.

Ville kanskje gitt teksten en svak femmer eller en sterk firer, avhengig om dere har vært igjennom sjangertrekk for artikkel og hva læreren legger vekt på og også hvilken klasse du går i. Går du i tiende ville jeg gitt teksten noe med fire.

Hva fikk du forresten?

Endret av sabba
  • Liker 1
Lenke til kommentar
. Wikipedia blir brukt som kilde på universitetsnivå uten problemer.

Det må du være veldig forsiktig med å skrive, ettersom det trolig er unntaket og ikke regelen. Etter min erfaring godtar universiteter og høyskoler ikke wikipedia som kilde. Ettersom det er en usikker kilde som kan endre seg fra dag til dag.

Lenke til kommentar

Går i tiende trinn, fikk en firer.

Takk for konstruktiv kritikk, nå vet jeg ihvertfall hva jeg skal gjøre bedre neste gang.

En annen ting læreren kanskje trakk for er undertitlene dine. Når man har en konklusjon i en artikkel skal man ikke ha en undertittel, hvis du skjønner hva jeg mener og du har en undertittel to ganger: Kva er ein kvit løgn?

Og har du bokmål eller nynorsk som hovedmål. Det var noen nynorskfeil der, blant annet man som alltid er ein på nynorsk. I tillegg har du ikke med ingress( du deler på en måte opp innledningen i to deler, en kort ingress med problemstilling og en innledning som kort forteller om hva teksten skal handle om) eller avslutning, en kort oppsummering av det du har skrevet om. En annen ting er at temasetningene og kommentarsetningene kunne vært bedre.

Ville kanskje gitt teksten en svak femmer eller en sterk firer, avhengig om dere har vært igjennom sjangertrekk for artikkel og hva læreren legger vekt på og også hvilken klasse du går i. Går du i tiende ville jeg gitt teksten noe med fire.

Hva fikk du forresten?

Har ikke samme undertittel to ganger, det er ''Kva er ein kvit løgn'' og ''kva er ein løgn''

Men takk for konstruktiv kritikk!

Endret av Emzyen
Lenke til kommentar

Jeg hadde også denne tentamenen forleden...

Jeg valgt å skrive et kåseri om "sannheten i teksten til Jens Bjørneboe, en ung mann som vil frem i verden."

Hva synes dere? Har ikke fått karakter på oppgaven ennå, og er egentlig ganske spent... Det burde vel være en solid fem-er det her? Går forresten i tiende klasse...

Oppgåve 2

I diktet Ti bud til en ung mann som vil frem i verden i førebuingsdelen blir det påstått

at du kan komme deg lettare fram i verda ved å ljuge.

Skriv eit kåseri der du reflekterer over sanninga i Jens Bjøneboes «Ti bud til en ung

mann som vil frem i verden».

Lag ein passande tittel.

Edit: Her er oppgaven min: ;)

Hovudmål vår 2013 Kåseri, Dei ti bod.docx

Endret av Havardu
Lenke til kommentar

Går også i tiende. :) Et tips er å trykke på Ctrl+h(søk og erstatt) på world. Da søker du for eksempel. på man og bytter ut alle ordene med ein, men du må allikevel passe på hva som blir byttet ut, slik at hvis du har et ord som inneholder man, så forsvinner ordet, med mindre du søker på man+ mellomrom.

Norsklæreren min elsker at man oppgir kilder med nedlastningsdato og klokkeslett og han sier alltid at vi skal bruke fotnoter hvis vi blant annet har med tall i artikkelen eller har brukt et sitat hentet fra nettet, eller en bok for den saks skyld.

Lenke til kommentar

Går også i tiende. :) Et tips er å trykke på Ctrl+h(søk og erstatt) på world. Da søker du for eksempel. på man og bytter ut alle ordene med ein, men du må allikevel passe på hva som blir byttet ut, slik at hvis du har et ord som inneholder man, så forsvinner ordet, med mindre du søker på man+ mellomrom.

Norsklæreren min elsker at man oppgir kilder med nedlastningsdato og klokkeslett og han sier alltid at vi skal bruke fotnoter hvis vi blant annet har med tall i artikkelen eller har brukt et sitat hentet fra nettet, eller en bok for den saks skyld.

Det skal jeg huske!

Så jeg fortjente den 4'eren altså? :hmm:

Var så stolt og greier.. Jaja..

Lenke til kommentar

Det går også fint an å referere til oppgaven. Gjorde det med stor suksess på forrige sakpregede tentamen...

Det skal jeg huske!

Så jeg fortjente den 4'eren altså? :hmm:

Var så stolt og greier.. Jaja..

Det der var nok ikke mer enn en fire-er, dessverre... :(
Lenke til kommentar

Havardu: Leste raskt igjennom teksten din og mener at du har skrevet et bra kåseri. Du hadde noen skrivefeil, som for eksempel at du glemte av i denne setningen: ? Kan vi verkeleg ikkje lære noko teksten Jens Bjørneboe forfatta for over 50 år sidan? Har ikke skrevet så mye kåseri i år, så husker ikke alle sjangertrekkene og kan derfor ikke si så mye om du har med alle sjangertrekkene eller ikke, men jeg mener( det er kun min mening) at du kanskje kunne fått med mere humor.

Jo, en annen ting er at du burde begynne å skrive topptekst med navn, skole, sjanger og oppgave og bunntekst med sidetall og antall sider og også oppgi det forberedelsesheftet som kilde, da du har hentet mange sitater fra dette heftet.

Ellers så er teksten bra.

Endret av sabba
Lenke til kommentar

Du har ei fin tilnærming til oppgåva, Anon, og har gode argument både for og mot bruk av løgn. Du blir tidvis i overkant "akademisk" i stilen. Av og til kan det vera lurt å gjera det litt enkelt, Anon. Du bruker det upersonlege pronomenet "man i overkant mykje. Hugs at det heiter "ein" på nynorsk, og hugs også at det blir meir personleg om du bruker "du" eller "eg". Du må jobba med og/å, og du må bli kvitt dialekt- og bokmålsord i nynorsken din. Men det siste var vel ikkje noko nytt?

-Lærer

Elsker at han mobber meg på den siste setningen.

Ja, du gjorde nok det. Men hva var kommentarer til læreren din?

Endret av Emzyen
Lenke til kommentar

Du har ei fin tilnærming til oppgåva, Anon, og har gode argument både for og mot bruk av løgn. Du blir tidvis i overkant "akademisk" i stilen. Av og til kan det vera lurt å gjera det litt enkelt, Anon. Du bruker det upersonlege pronomenet "man i overkant mykje. Hugs at det heiter "ein" på nynorsk, og hugs også at det blir meir personleg om du bruker "du" eller "eg". Du må jobba med og/å, og du må bli kvitt dialekt- og bokmålsord i nynorsken din. Men det siste var vel ikkje noko nytt?

-Lærer

Elsker at han mobber meg på den siste setningen.

Ja, ja. Kommer egentlig an på hvilket forhold du har til læreren din. Tuller han alltid, så er det vel ikke så ille. Men synes det er rart at han ønsker at du skal bruke du og eg/jeg da en artikkel skal være objektiv. Norsklæreren min sier at vi aldri skal bruke jeg i en artikkel.

Men har du nynorsk som sidemål. Sjekket profilen din, der står det at du kommer fra Bergen. Har ikke Bergen nynorsk som hovedmål. Er bare litt nysgjerrig...

Endret av sabba
Lenke til kommentar

Nå er ikke jeg lærer, men hvis jeg hadde levert denne oppgaven hadde jeg nok ikke regnet med noe bedre enn 4... Men absolutt, 4 er ingen dårlig karakter. Hva satset du på forresten?

Satset på 5- siden jeg ligger mellom 4 og 5 i norsk. Men venter fortsatt på svar på sidemål.

Lenke til kommentar

Ja, ja. Kommer egentlig an på hvilket forhold du har til læreren din. Tuller han alltid, så er det vel ikke så ille. Men synes det er rart at han ønsker at du skal bruke du og eg/jeg da en artikkel skal være objektiv. Norsklæreren min sier at vi aldri skal bruke jeg i en artikkel.

Haha, neida. Læreren min er awesome.

Sakprega tekster trenger ikke være objektiv?

I oppgaven står det at man skal argumentere for sitt eget syn.

Endret av Emzyen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...