gangpc Skrevet 23. april 2013 Del Skrevet 23. april 2013 (endret) Hvor gammel må man vere for at våpen/rifle skal stå på egent navn? Endret 23. april 2013 av gangpc Lenke til kommentar
Meridies Skrevet 23. april 2013 Del Skrevet 23. april 2013 (endret) Hvorfor lurer du på det? Endret 23. april 2013 av sabba Lenke til kommentar
w1I3bmv7PRFfKNkpTOlmGVrzkvXvbA5lcIelI/X9 Skrevet 23. april 2013 Del Skrevet 23. april 2013 Hagla jeg har står i mitt navn, jeg er 16. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 23. april 2013 Del Skrevet 23. april 2013 (endret) Hvorfor lurer du på det? Hvorfor spør du? ... § 7. Den som vil kjøpe eller på annen måte erverve skytevåpen eller våpendeler, må ha tillatelse fra politimesteren. Tillatelse gis av politimesteren på søkerens bosted eller – hvis søkeren ikke har bopel i riket – av politimesteren på oppholdsstedet. Tillatelse kan bare gis edruelige og pålitelige personer som har behov eller annen rimelig grunn for å ha skytevåpen, og som ikke av særlige grunner kan ansees som uskikket til det. Tillatelse kan ikke gis til person under 18 år. Unntak kan i særskilte tilfeller gjøres for person under 18 år men over 16 år, der våpen kan oppbevares av verge eller annen person som fyller de alminnelige krav til tillatelse. http://www.lovdata.n...-001-002.html#7 § 10. Personlige kvalifikasjoner for erverv av skytevåpen Fysisk person kan gis tillatelse til å erverve og inneha skytevåpen eller våpendeler når han eller hun oppfyller de krav til edruelighet, pålitelighet, skikkethet, alder og behov eller annen rimelig grunn for å ha skytevåpen, som er fastsatt i eller i medhold av våpenloven § 7 tredje og fjerde ledd, i forskrift 25. januar 1963 nr. 2 om ikrafttreden av og delegasjon etter lov om skytevåpen og ammunisjon del II punkt 1 og i forskriften her. Dispensasjon fra kravet i våpenloven § 7 fjerde ledd om at søker skal være 18 år, kan gjøres for erverv av rifle eller hagle hvis søker er over 16 år og a) i seks måneder har vært aktivt medlem av forening tilsluttet godkjent skytterorganisasjon, og har anbefaling fra denne, eller b) har bestått jegerprøve. http://www.lovdata.n...90625-0904.html Hovedregelen er dermed at man må være 18 for å registrere et våpen på seg selv. Unntaket er dersom man har vært medlem av godkjent skytterorganisasjon i mer enn 6 måneder, eller ha bestått jegerprøve. Da kan man være 16. Endret 23. april 2013 av Quote Lenke til kommentar
Meridies Skrevet 23. april 2013 Del Skrevet 23. april 2013 Ønsket egentlig bare å vite hva som var aldersgrensen av ren nysgjerrighet. Skrev noe mere, åpnet ny fane og gjorde noe annet, å så nå at hele posten ikke ble med. Hadde stilt ett annet spørsmål også og oppdaget ikke før jeg gikk ut fra forumet og før du siterte innlegget, at det var det som stod i posten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå