hildur1225 Skrevet 23. april 2013 Del Skrevet 23. april 2013 Jeg vurderer å kjøpe nytt kompaktkamera, og har da et spørsmål mht bildekvalitet. I utgangspunktet vurderer jeg kamera i klassen Sony HX20V, Canon SX 280, Panasonic TZ 40 da jeg ikke er noen avansert bruker. Rett og slett enkel "point and shoot"-bruk fra denne kanten, og ikke behov for RAW. Det går mye i bilder av mine barn i ulike aktiviteter, samtidig som jeg liker å ta bilder av ting og tang i naturen, for eksempel makro av dyr, blomster etc. Det vil nok også bli brukt til filming. Men så lurer jeg altså på følgende mht bildekvalitet; la oss si at jeg skal ta bilde av noe fra en viss avstand. Med et kamera i den klassen jeg vurderer kan jeg zoome, og låse motivet slik jeg vil ha det umiddelbart. Og så får jeg lyst å forstørre det til A4. Vil det bli ok kvalitet for den gjennomsnittlige person på gata, som meg? Er det evt noe å hente mht kvalitet på å gå opp til kamera av typen Canon G15, Nikon P7700, Sony RX100, hvor det for å få det samme motivet må gjøres en crop, og som videre forstørres da til eksempelvis A4? På forhånd takk for hjelpen! Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 23. april 2013 Del Skrevet 23. april 2013 Har selv hatt et par kameraet i TZ-serien til Panasonic og har vært godt fornøyd med de med tanke på hvor allsidig kameraet er. Har nå kjøpt meg en RX100 og bildekvaliteten på både spillbilde og video er ganske mange hakk over de små kameraene med masse zoom, så er vel kun på konserter der jeg står langt bak jeg evt. kommer til å savne muligheten til å zoome noe mer inn. Til vanlig så dekker zoomen til RX100 det aller meste for min del. Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 23. april 2013 Del Skrevet 23. april 2013 Jeg vurderer å kjøpe nytt kompaktkamera, og har da et spørsmål mht bildekvalitet. I utgangspunktet vurderer jeg kamera i klassen Sony HX20V, Canon SX 280, Panasonic TZ 40 da jeg ikke er noen avansert bruker. Normalt vil et kamera med "nok" optisk zoom være et bedre alternativ enn et hvor du må croppe ofte og mye. Men må du bare coppe litt, si ned til halvparten vil et kamera som RX100 fortsatt se OK ut sammenlignet med et av de du nevner som ikke trengte cropping. Så det blir en vurderingssak, hvor ofte du trenger mye zoom må du nesten vurdere selv. Forøvrig har Nikon P7700 mer zoom enn de andre kameraene i denne klasse så det kan være et kompromiss (men har ikke brukt P7700 selv). Lenke til kommentar
hildur1225 Skrevet 23. april 2013 Forfatter Del Skrevet 23. april 2013 Takk for svar. Jeg må si at jeg ofte finner meg i situasjoner hvor det blir endel zoom. Barna er jo på langt nær alltid innen passe rekkevidde, og det er heller ikke alltid et ønske å komme nær. Det forstyrrer gjerne situasjonen og ansiktsuttrykk som ønskes fanget på bilde:-) Det er heller ikke så lett å vite når disse situasjoner oppstår, så da er det mest aktuelt med et kompakt kamera som er med stortsett overalt. Har en Nikon D70 med div objektiver, men den blir (dessverre) bare brukt til "planlagt" fotografering. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå