Gå til innhold

Komfyrkurs - er 20 A nok?

FranzJosef

Anbefalte innlegg

I leiligheten er det gasskomfyr. Synes egentlig det har vært mye styr med gassen, en gang var den lekk og det kostet et par tusen å tette det. Så menes det at gass kan være kreftfremkallende. Tenker at det sikkert ikke er siste gang den er lekk. Nå har underskapets dør begynt å sprette opp hver gang en åpner ovnsdøra, så da er dråpen nådd. Tenker at om det skal fikses for noen tusen så kan vi like godt bruke de pengene på å fjerne gassen og installere elektrisk.

Så ser jeg i strømskapet at komfyren bare har 20 A, burde vel gjerne hatt 32 til en vanlig komfyr? Tenker ikke på noe induksjon eller noe sånt. Er 20 knapt eller er det ikke uvanlig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får kanskje brukt 2-3 kokeplater samtidig eller 0-1 kokeplater og stekeovnen samtidig om du har 20A, så det spørs hvor mye du skal etterligne Hellstrøm fra TV-en og ha noe på hver sin kokeplate.

Om du ser på spesifikasjonene til den komfyren som du kunne ha tenkt deg å kjøpe (på eksempelvis elkjop.no) så står det oppgitt total effekt og effekt på hver kokeplate. Da er det bare å begynne å regne i vei hvor mange kokeplater du kan bruke.

De fleste komfyrer ser ut til å ligge rundt 10kW i total effekt, så jeg hadde antaglivis oppgradert til noe mer enn 20A, bare for å slippe å ta sikringen om man ved et uhell skrur på feil kokeplate i noen sekunder.

Lenke til kommentar

Skal jeg oppgradere kursen så må det vel legges helt ny ledning og da runder en vel fort 5-sifret beløp og da vel hele prosessen fort være snakk om 20 store.

Tenkte f.eks. på denne:

http://www.elkjop.no/product/hvitevarer/komfyr/EC87121AX/gorenje-komfyr-ec87121ax

Ser at komfyren oppgir bare varmluft og grill, men begge deler trekker vel mer strøm enn "vanlig" oppvarming av ovnen? Jeg trodde grill var noe ekstra og ihvertfall varmluft. Eller er grill vanlig ovnsvarme?

Lenke til kommentar

På 20 A har en da 230 x 20=4600 w til rådighet.

Hvis en ser på denne:

http://www.elkjop.no/product/hvitevarer/komfyr/EC87121AX/gorenje-komfyr-ec87121ax

Er det rett at komfyren tar 2000 w? Og platene tar mellom ca 1400-2300 per stk. Dvs at om en har på ovnen kan man bare ha på en plate om gangen? Synes jo det i så fall blir litt skralt. Kan absolutt tenke meg det vil være behov for 2 plater og ovn, men ikke noe mer. Men tar egentlig ovnen 2000 w? Det er varmluft og grill...er det vanlig ovnsbruk?

Lenke til kommentar

Regnet sammen platene til 6800W, varmluft og grill står på 2000W hver, men det antar jeg er uavhengig av hverandre. Ettersom totaleffekten står oppgitt til 9200W så kan ovnen maksimalt dra 2400W i en kombo grill/varmluft og da følgelig bare 2000W om det er kun varmluften eller grillen som brukes. Så du greier kanskje akkurat de to små platene og ovnen på varmluft samtidig.

En annen ting å tenke på er at ovnen går ikke hele tiden når den er varm, samt at kokeplater selv på maks pleier å skru seg av og på. Nå vet ikke jeg om ovner sjonglerer noe på hva som skal være på og av til enhver tid, men det kan hende at det går greit med to plater (ikke på maks) og ovn på en gang.

Lenke til kommentar

Men det som skurrer veldig for meg er at her snakker man om ovnen som at man da bruker varmluft eller grill. Jeg bruker nesten aldri varmluft, jeg bruker "normal" oppvarming av ovnen. Det kalles vel både under og overvarme eller noe sånt? Jeg har hørt at man skal være opperksom på at varmluft trekker mye strøm i forhold til energisparing, altså høres det tenkelig ut at "vanlig" ovnsbruk bruker en del mindre?

Og hvis alle her sier at 20 A er vanlig så vil jeg jo tro at mange ofte kan bruke 2 plater + ovnen til en vanlig middag. Og sikringen går ikke stadig vekk for dere?

Lenke til kommentar

Det er nok tatt med i beregningene at man ikke bruker alle plater/komfyr samtidig eller lenge samtidig. Termostatene vil slå ut plater/komfyr med ujevne mellomrom. Ei 20A sikring kan overbelastes en del før den ryker/slår ut. Mener de gamle krus-sikringene tålte 80% overlast i ganske mange minutter før de røk.

Lenke til kommentar

Jeg har alltid regnet med at grill i ovnen er en sånn her og at varmluft er over/undervarme.

Grill-elementet ligger i topp som du linket til ja. Den ligger ilag med elementet for overvarme(Ligger 2 element i toppen). Varmluft er elementet som ligger rundt viften midt i ovnen i bakkant.

Normalt er det 4 elementer til stekeovnen.

Endret av Papirkurven
Lenke til kommentar

Med grill så brukes kun grill-elementet i topp, det går uavhengi av termostat og pøser på med varme konstant.

Feil! Det hadde vært livsfarlig. Alle elementene i en stekovn styres av samme termostat. Hvis man leser bruksanvisninger, så står det vanligvis at termostaten skal settes på max ved grilling og da bryter termostaten på ca 230 - 250 grader.

Lenke til kommentar

Grill er strålingsvarme fra et åpent element i taket i stekovnen med høy temperatur. Brukes mest for å gi bruning av maten. Varmeelementet er vanligvis 2000 - 2500W.

Over- og undervarme (tradisjonell stekovn) har et element i taket og et i bunnen av stekovnen, vanligvis innfelt (ikke synlig). Varmeelementene er vanligvis på 1000 - 1200W pr stk, dvs 2000 - 2400W til sammen.

Varmluft (noen kaller det "ekte varmluft") er et varmeelement sammen med en vifte i bakveggen i ovnsrommet som gjør at den varme luften sirkulerer mye bedre i ovnen. Fordelen er at man kan bake gjærbakst i flere høyder samtidig og kan steke på noe lavere temperatur. Ulempen er mindre bruning og dårligere stekeskorpe. Varmeelementet er vanligvis på ca 2500W.

I tillegg har noen stekovner noen kreative kombinasjoner:

Pizzafunksjon: Undervarme kombinert med varmluft.

Gratinering: Grillelement kombinert med varmluftviften uten varme.

Når det gjelder strømforbruket så er det omtrent det samme under samme betingelser. Ønsker man å ha 200 grader i stekovnen 1 time så vil strømforbruket bli tilnærmet det samme uansett hviket element man bruker. Men hvis man griller på max varme i 1 time så vil det bruke mer strøm (og kanskje brent mat). Hvis man steker bollene på 225 grader med over- og undervarme vil det sansynligvis bruke noe mer strøm enn å steke dem på varmluft på 175 grader. Men sistnevnte vil ta etpar minutter mer så forskjellen blir ikke veldig stor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...