Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Opel Vectra A - Powerfilter ?

Anbefalte innlegg

Har en Opel vectra nå og vurderer å sette på powerfilter, ikke for lyden, men for at jeg håper den vill gå noe bedre (må ikke være spess merkbart) men til dere med erfaring! er dette noe å gå for ? :) tomgangen er også VELDIG lav, rister noe så inni FAEN (400-500 rpm) skal bytte olje idag, og sjekke pluggene.. men har ikke mye peiling når det gjelder 4-takt

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har testa ut dette med filter på min 95' Ford "Frosk" Scorpio stv. 2,0 DOHC 16v. Jeg testa da ut MED gammelt skittent originalfilter (rista av verste sanda, ikke renblåst), kontra UTEN luftfilter. Ved maksimal motoreffekt hadde den NESTEN 1hk ekstra uten filter. Testen ble gjort med kun ett pull med og ett pull uten filter, så differansen kan også skyldes variabler. Temperatur og luftfuktighet var tilnærma konstant, det var også temperaturen i dekkene også. En ting som er HELT sikkert er i alle fall at det ikke finnes et eneste "powerfilter" som har bedre luftgjennomstrømningsegenskaper enn ikke-no-filter.

Lenke til kommentar

teste uten luftfilter :

(hadde heller ikke igjen boksen) og da virket det som om tomgangen var noe høyere (tomgangen er så lav at hele bilen rister til helvette og forbi) ergo 400-600 rpm holde litt på gassen sånn den legger seg på 800-900 rpm så er det så og si riste-fritt
Lenke til kommentar

Har testa ut dette med filter på min 95' Ford "Frosk" Scorpio stv. 2,0 DOHC 16v. Jeg testa da ut MED gammelt skittent originalfilter (rista av verste sanda, ikke renblåst), kontra UTEN luftfilter. Ved maksimal motoreffekt hadde den NESTEN 1hk ekstra uten filter. Testen ble gjort med kun ett pull med og ett pull uten filter, så differansen kan også skyldes variabler. Temperatur og luftfuktighet var tilnærma konstant, det var også temperaturen i dekkene også. En ting som er HELT sikkert er i alle fall at det ikke finnes et eneste "powerfilter" som har bedre luftgjennomstrømningsegenskaper enn ikke-no-filter.

Det er så liten differanse at det ikke er forskjell.

Lenke til kommentar

Jeg ville heller starte med å tømme coupéen for unødvendig vekt, inkludert reservehjul og medfølgende verktøy. Du får mer utbytte av dette enn et evt. "powerfilter". Du kan også starte med å fylle 98/99 oktan, da det brenner renere og har større sansynlighet for å "rense" vekk evt. sot og drit som har lagt seg opp etter tid.

En vanlig Opel 4sylinder skal vel holde rundt 800-1100 rpm på tomgang, så her hørtes det ut som at noe kveler den (kanskje noe med tenningen som får en av sylindrene til å ikke tenne skikkelig.)

Jeg har hatt en Corsa B 1.6 16v med (C16XE) med originalt luftfilter som førstebil. Bil nr. 2 var en Astra F 2.0 8v (C20NE), og nå igjen har jeg en Corsa B 1.6 16v (C16XE). Begge Corsaene har stått i samme butikk, og den nye har gått 150 000 kortere enn den første jeg hadde. Men på den nye var det ettermontert et "powerfilter", og den er også senket, og jeg syns både motor og understell er noe herk.

Så fort jeg får råd skal jeg kjøpe originalt luftfilter og få satt på originale fjærer, men jeg vil bytte dempere til noe mer sporty, da jeg byttet disse på Astraen, og den satt svært godt på veien.

Endret av dbass
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...