Gå til innhold

Nynorsk, er det ikke likegreit å fase ut språket?

*F*

Anbefalte innlegg

Dette er vel en debatt som aldri blir utdebater, vi bruker mye ressurser, tid og krefter på livredning av et språk som ikke er i stand til å overleve på egenhånd.

For ikke lenge siden hørte jeg på sørlandsendingen en gammel gubbe som klaget og bærte seg over at Kristiansand sykehus ikke svarte han på nynorsk når han sendte dem brev på nynorsk. Programlederen spurte han da om hva han tenker om at mange syns han bare er en paragrafrytter som pirker i bagateller, nei, det var han ikke ihht seg selv, da han ihht loven har krav på svar på nynorsk om han skriver på nynorsk.

Greit nok tenker jeg mens jeg hører på, her må det endringer i loven til, sykehusene sliter med ressurser, så skal vi sitte her og oversette brev til nynorsk, nei, det er ikke slik jeg vil ha det.

Senest i dag hørte jeg ei på radioen uttale at ungdommer med nynorsk morsmål burde skånes fra bokmål i skolen slik at dem ikke skal starte å bruke bokmål.

Vi bruker mye tid og ressurser, elever tvinges til å lære det, og medier tvinges til å bruke det, offentlige instanser tvinges til å bruke det.

Ingen har brukt for det.

Det eneste argumentet for nynorsk som jeg kan se er kultur, men er det virkelig værd det? Har vi ingen andre plasser å legge pengene våre? er det slik at vi i norge har så altfor stor kapasitet på skolen at vi bare må finne noe å fytte timene med, er det slik at dem har så lite å gjøre på sykehusene at vi må finne på noe dem kan gjøre i dødtiden?, er det slik at norske elever allerede kan alle far utenat slikat vi bare må få inn noe mer stoff?

Nei, hva mener dere?

Jeg mener folk må få bruke språket, men man bør da ikke tvinge andre til å bruke, eller lære det?

skriver noen brev til meg på nynorsk er det helt ok, jeg kan lese det (og jeg har aldri hatt undervisning i det) og dersom jeg svarer på bokmål regner jeg med morparten skjønner det. Hvorfor gjøre alt så vanskelig?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt enig. Tvang fører ikke med seg noe godt. Lærerne blir også tvunget til å bruke ekstra tid på elever som sliter med språket, mens barn- og ungdommens holdninger til skolen stuper.

Jeg er selv et offer for sidemålsundervisning. En lovendring er absolutt på høy tid, selv om det allerede er for sent for tusenvis av ungdom.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke helt hvorfor vi har nynorskdebatten om og om igjen, når Ivar Aasen selv har lagt den død for over hundre år siden:

"Denne nye sprogform skulde dog aldeles ikke paabydes og paanødes; man skulde oppmuntre til dens Brug, men ellers lade Enhver bruge det Nye eller Gamle efter eget Godtbefindende.” - Ivar Aasen

For ikke lenge siden hørte jeg på sørlandsendingen en gammel gubbe som klaget og bærte seg over at Kristiansand sykehus ikke svarte han på nynorsk når han sendte dem brev på nynorsk. Programlederen spurte han da om hva han tenker om at mange syns han bare er en paragrafrytter som pirker i bagateller, nei, det var han ikke ihht seg selv, da han ihht loven har krav på svar på nynorsk om han skriver på nynorsk.

Denne elsket jeg! "Nei, jeg er ikke paragrafrytter - det står i loven!" Kanskje på tide å sjekke definisjonen av paragrafrytter?

• Liker 6
Lenke til kommentar

Så lenge vi nynorskfolk ikke blir nektet å bruke nynorsk skriftspråk offentlig, så gjør det meg lite at det ikke blir lært bort med tvang på skolen. Jeg vil fortsatt at alternativet for nynorsktalende elever skal få velge det, men å tvinge alle til å lære det er ikke SÅ viktig.

Problemet er at (jeg personlig tror at) dersom vi fjerner nynorsk helt fra skolen, så mister vi etter hvert også retten til å skrive nynorsk offentlig. Det synes jeg er trist.

å påtvinge skole elever en dialekt som ikke blir tatt i bruk

Nynorsk er ikke en dialekt.

Nynorsklignende dialekter blir brukt veldig mange steder i landet.

Lenke til kommentar

For det første, nynorsk er ikke et språk, men en målform.

For det andre: Jeg forstår ikke helt hva folk klager over. Pensum i skolen er latterlig lite, så det bør ikke ta veldig mye av tiden til elevene. Før man fjerner nynorsk er det flere andre fag man kan se på å fjerne - f.eks kunst og håndverk.

For det tredje: Det er veldig mange i Norge som har en dialekt som sammenfaller med nynorsk. Jeg har dessverre ikke befolkningstall å vise til, men andelen av Norge som er "nynorsk" er, geografisk sett, langt større enn "bokmålsområdene". Kanskje det er bokmål som bør vike?

Lenke til kommentar

For det første, nynorsk er ikke et språk, men en målform.

For det andre: Jeg forstår ikke helt hva folk klager over. Pensum i skolen er latterlig lite, så det bør ikke ta veldig mye av tiden til elevene. Før man fjerner nynorsk er det flere andre fag man kan se på å fjerne - f.eks kunst og håndverk.

For det tredje: Det er veldig mange i Norge som har en dialekt som sammenfaller med nynorsk. Jeg har dessverre ikke befolkningstall å vise til, men andelen av Norge som er "nynorsk" er, geografisk sett, langt større enn "bokmålsområdene". Kanskje det er bokmål som bør vike?

Geografien har lite å si. Befolkningstettheten per areal til de som bruker nynorsk og antall brukere er det som betyr..

Lenke til kommentar

Geografien har lite å si. Befolkningstettheten per areal til de som bruker nynorsk og antall brukere er det som betyr..

Det jeg mener er at jeg ikke kommer på andre steder enn Finnmark og Oslo hvor dialekten til forveksling er lik bokmål. Det dreier seg ikke om nynorskbruk, men dialekter som har mer til felles med nynorsk enn bokmål. Antallet personer med nynorskliknende dialekter er nok større enn befolkningen i Finnmark og Stor-Oslo hvor bokmålsliknende dialekter er i majoritet.

PS: Kun spekulasjoner fra min side. Jeg har ingen fakta å slå i bordet med og er for lat til å google.

Lenke til kommentar

Trådstarter, kanskje du burde vel egentlig lære deg å bruke bokmål korrekt før du snakker om noe annet?

Jeg er enig, forsåvidt. Jeg har selv egentlig mer sansen for nynorsk enn bokmål, og skulle ønske jeg hadde lært det istedet fra jeg var liten av. Jeg har kun hatt det som fag på ungdomsskolen og på videregående, og har som de fleste andre syntes det har vært mer en byrde enn nyttig.

Det burde være et valgfritt fag som skoler og elever selv kan velge.

Endret av Coffey
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spørsmålet jeg til stadighet stiller meg selv, er hvorfor folk har så mye imot nynorsk. Er det virkelig så fælt å bli lært opp til å skrive det språket (i følge omnomnomnivore) over 750 000 nordmenn skriver?

Jeg er ikke spesielt i mot å lære nynorsk men alt som for meg er ubrukelig....

Om det er 750 000 nordmenn som skriver nynorsk 2 stk eller 2 millioner er for meg likegyldig så lenge en vi forstår hverandre.

Lenke til kommentar

Det hevdes over her at nær innpå 15% av befolkningen bruker nynorsk. Det er feil. Nynorsk er upopulært selv blandt vestlendinger i økende grad. Svært mange av dem som har nynorsk som hovedmål, velger det vekk når de kan :

Nynorsk introduseres på skolen , 12,6% har nynorsk som hovedmål i grunnskolen, 12,10% på ungdomsskolen.

På videregående skole faller det til 6,4 %

Bare 7,8% av rekruttene vil bruke nynorsk.

Universitetet i Bergen er nynorskhimmel med 13,4% som bruker nynorsk. Ingen andre universiteter kommer over 5%.

I Stavanger - midt i nynorskens sweet-spot bruker 95,2 % bokmål på universitetet.

Bare i 10% av selvangivelsene brukes nynorsk.

På stortinget - der er de mange hele 12%.

Lenke til kommentar

Nå vet ikke jeg hvor deres fakta kommer fra, men nå er det ikke snakk om prosent på spesifikke plasser, men over hele landet samlet.

Tallene over gjelder for hele landet, men viser i hvordan nynorskinteressen faller med alderen. I kontakt med det offentlige kan man alltid velge målform - også på universitet og høyskoler, som rekrutt, for selvangivelse osv. Tallene viser at til og med de som har nynorsk som hovedmål på barneskolen, velger nynorsken vekk når de blir eldre og får velge selv.

Endret av sofokles
Lenke til kommentar

Kanskje fordi mange nynorsk-brukere foretrekker halvveis brukbar bokmål foran j***** dårlig brukt nynorsk...

Eller som man kan se i det første innlegget, hvor man altså visstnok skriver bokmål...

Og hva universiteter angår, så er jo j**** mye faglitteratur - hvis man kan kalle det for det - utgitt på varianter av engelsk (og for språkfag på de aktuelle språk)...

Eh, forøvrig: "men viser i hvordan "... - hva har den "i"en der å gjøre ?

Lenke til kommentar

Og hva universiteter angår, så er jo j**** mye faglitteratur - hvis man kan kalle det for det - utgitt på varianter av engelsk (og for språkfag på de aktuelle språk)...

Studenten velger målform for kommunikasjon med universitetet ved studentregistreringen, dette har ikke noe med pensum å gjøre.

Eh, forøvrig: "men viser i hvordan "... - hva har den "i"en der å gjøre ?

Røkke vil også være med..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...