Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hva om jeg ikke identifiserer meg for politiet?

Samuro

Anbefalte innlegg

Spørsmålet er fremdeles;

Hva kan de gjøre, om du nekter å oppgi personalia? Nå har jeg riktignok registrert mitt fingeravtrykk i passet, men hvis ingenting kriminelt foreligger, har de da rett til å ta avtrykk av mitt fingeravtrykk for å identifisere meg?

Uten informasjon om hvem jeg er, kan ikke bøter gis.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Politiet kan iverksette etterforskning, jf. straffeprosessloven § 224. Rent praktisk blir vel dette løst ved at det blir iverksatt spaning i det du forlater politistasjonen.

Spaning krever i utgangspunktet ikke hjemmel i lov. Bare unntaksvis kan spaningen tenkes å være så intensiv at den representerer et inngrep i den private sfære av en slik art at det krever lovhjemmel. Jeg vil anta at dette er neppe tilfellet i en sak hvor det er klart at du har begått en overtredelse av et straffebud og at spaningen ikke behøver være spesielt langvarig før det foreligger spor som kan avsløre identiteten din.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Spørsmålet er fremdeles;

Hva kan de gjøre, om du nekter å oppgi personalia? Nå har jeg riktignok registrert mitt fingeravtrykk i passet, men hvis ingenting kriminelt foreligger, har de da rett til å ta avtrykk av mitt fingeravtrykk for å identifisere meg?

Uten informasjon om hvem jeg er, kan ikke bøter gis.

Hehe, de finner ut hvem du er, så lenge du ikke har levd i en hule hele livet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...