Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Opkopling til kontor computer fra extern ipadresse i fjellet

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg ved ikke om jeg er kommet rigtigt her, men prøver alligevel.

Jeg har en fast ip adresse på mit kontor. Jeg arbejder ofte i fjellet eller i danmark etc. og vil gerne lagre mine ting direkte på computeren på kontoret. ligeledes har jeg programmer der bruger databaser sqlexpress eksembelvis. Jeg har behov for at at bruge forskellige computere og for tiden ligge alle filer 1000 forskellige steder, vældig forvirende. Jeg ved man kan bruge Logmein, teamviewer, etc men det er ikke optimalt.

Er der nogen her der ved hvordan jeg kommer forbi min Router og direkte ind på min kontorcomputer for at kople til min database Sqlexpresss server.

Jegbruger for eks. byggoffice og byggsafe total og vil gerne have, at jeg logger på databaserne (auto save for eks.) uanset hvilken pc jeg arbeider på, enten i DK eller i Norge. på den måde vil mine data og filer altid være opdateret.

Mvh.

Flemming Dall

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

det som vil være en mulighet er jo en VPN link, dette kan jo gjøres på flere måter,

LogMeIn har jo hamachi som tillater att du kan koble maskinen opp mot ett virtuelt nettverk over internett som gir deg tilgang til databaser, filer osv på den andre maskinen som du ville gjort om du var på det samme nettverket.

Alternativt kan du sjekke om det er VPN mulighet i ruteren som benyttes alternativt sette opp VPN på maskinen, antar det er Windows som kjøres?

http://www.howtogeek.com/135996/how-to-create-a-vpn-server-on-your-windows-computer-without-installing-any-software/

Her er en guide som viser hvordan du gjør dette i Windows 8, men går utifra att fremgangsmåten på Windows 7 er den samme :)

Mvh

Birger

Lenke til kommentar

Hei,

det som vil være en mulighet er jo en VPN link, dette kan jo gjøres på flere måter,

LogMeIn har jo hamachi som tillater att du kan koble maskinen opp mot ett virtuelt nettverk over internett som gir deg tilgang til databaser, filer osv på den andre maskinen som du ville gjort om du var på det samme nettverket.

Alternativt kan du sjekke om det er VPN mulighet i ruteren som benyttes alternativt sette opp VPN på maskinen, antar det er Windows som kjøres?

http://www.howtogeek...g-any-software/

Her er en guide som viser hvordan du gjør dette i Windows 8, men går utifra att fremgangsmåten på Windows 7 er den samme :)

Mvh

Birger

Takk skal du ha jeg kikker på sagen, og prøver mig frem ! :-)

Mvh.

Flemming

Lenke til kommentar

Hvilket operativsystem bruker du på jobb pcen da?

Har du f.eks Windows 7 Pro/Ultimate/Enterprise så kan du bruke Remote Desktop på jobb pcen, så åpne for port 3389 på ruteren din med portforward til IP adressen på jobb pcen.

Så kan du bruke en hvilken som helst Windows pc, Android eller Ipad (de to siste med RDC app) til å koble deg på skrivebordet på jobb pcen.

Da jobber du via RDC på jobb pcen som om du satt på selve pcen.

Jeg bruker denne løsningen på en virtuell pc på serveren min hjemme, og bruker samme skrivebord på alle lokale pcer og på pcen og android nettbrettet mitt når jeg er på reise/jobb.

Er i alle fall en helt gratis løsning, så lenge du har et operativsystem som støtter bruk av Remote Dekstop (ikke Home Premium utgaver f.eks)

Lenke til kommentar

Valgte å ikke nevne Windows RD løsning da han ikke virket helt fornøyd med LogMein som er akkurat de samme, bare en tanke tregere. :)

Er i alle fall en helt gratis løsning, så lenge du har et operativsystem som støtter bruk av Remote Dekstop (ikke Home Premium utgaver f.eks)

Se link under her, så er det også en mulighet å få det til med Home Premium også, krever litt mer knoting, men utførbart for de fleste :)

http://blog.jordanhopfner.com/2012/01/09/enable-remote-desktop-connection-on-windows-7-home-premium-sp1/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...