Gå til innhold

15 år med PC-grafikk


Anbefalte innlegg

Husker godt første gangen jeg satt inn et eget skjermkort, Voodoo 2. Den lille kabel-lasken man måtte legge utvendig mellom integrert grafikk og addon-kortet .. mmm happy nerdgasm days.

 

Vil også trekke frem ATI X1900XTX som det dyreste skjermkortet jeg noen gang har kjøpt, kostet litt mer enn hva et 780 Classy koster i dag, og er definitivt smertegrensen for hva jeg bruker på GPU. Men det Radeon-kortet lever ennå og gjør en fin jobb i en nettbank-desktop hos en kollega ^^

 

ATI 3870X2 kan jo også nevnes ... Mener bestemt man fikk mye for pengene der ..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husker godt første gangen jeg satt inn et eget skjermkort, Voodoo 2. Den lille kabel-lasken man måtte legge utvendig mellom integrert grafikk og addon-kortet .. mmm happy nerdgasm days.

 

Vil også trekke frem ATI X1900XTX som det dyreste skjermkortet jeg noen gang har kjøpt, kostet litt mer enn hva et 780 Classy koster i dag, og er definitivt smertegrensen for hva jeg bruker på GPU. Men det Radeon-kortet lever ennå og gjør en fin jobb i en nettbank-desktop hos en kollega ^^

 

ATI 3870X2 kan jo også nevnes ... Mener bestemt man fikk mye for pengene der ..

 

Husker selv jeg installerte et Voodoo 4mb kort så man fikk 3DFX grafikk i NFS 2:SE, det var tider ja. Hadde selv et X1900XT og husker det var dyrt, men XTX var vel en del dyrere.

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar

Jeg byttet vel ut Voodoo kortet mitt med et Geforce 256 sdr (Leadtec Winfast) engang i 2000, og overgangen var over all forventning. Handlet over disk i en knøttliten datasjappe i Sarpsborg som nå er borte for lengst.

 

Spillgrafikk har utviklet seg jevnt og trutt, men virker som at det store hoppet kom i 2003/2004 med spill som hl2,doom3 osv og senere crysis noen år etter. Dagens spill ser veldig bra ut men krever også sin maskinvare, men hvor langt kan man klare å gå før det vipper over i total fotorealisme? Og vil vi i det hele tatt få se det?

 

Da jeg satt og spilte Nascar Racing fra Papyrus i 95 på en pc som jobbet seg ihjel for å klare å kjøre spillet med en bildeflyt som ikke minnet om et lysbildeshow, så ville jeg nok aldri ha forestilt meg spill som for eksempel det siste Tomb Raider, som forøvrig tok pusten fra meg med tanke på grafikk og effekter. Så hvem vet, vi lever i en spennede tidsalder når det gjelder utvikling av både spill og maskinvare.

Lenke til kommentar

 

og se den utrolige nedgangen av PC-gameplay.

Du er nok som mange av den feilaktige oppfatningen at "alt var bedre før".

Sannheten er nok at man stort sett kun husker det som var bra, og det som ikke var bra ignorerer man bare.

 

 

Det holder at du sier deg uenig uten å komme med stråmannsargumenter.

Lenke til kommentar

 

 

og se den utrolige nedgangen av PC-gameplay.

Du er nok som mange av den feilaktige oppfatningen at "alt var bedre før".

Sannheten er nok at man stort sett kun husker det som var bra, og det som ikke var bra ignorerer man bare.

 

 

Det holder at du sier deg uenig uten å komme med stråmannsargumenter.

 

Det er alltid bedre å komme med et (dårlig eller ei) argument, enn å ikke komme med et i det hele tatt.

Lenke til kommentar

 

og se den utrolige nedgangen av PC-gameplay.

Du er nok som mange av den feilaktige oppfatningen at "alt var bedre før".

Sannheten er nok at man stort sett kun husker det som var bra, og det som ikke var bra ignorerer man bare.

 

 

akkuratt når det gjelder saken her så var det nok sånn at det var bedre før. pc spilling i dag er jo desverre styrt av et udugelig konsoll marked.

Lenke til kommentar

null

 

1: Du er helt på bærtur. DX har de siste 10 årene stått for så og si all fremgang på dette området, og OpenGL har bare så vidt klart å henge med. Hvis du tror noe annet må du lese deg opp litt. Det betyr ikke at OpenGL er dårlig eller ikke har potensiale, det er bare at utviklingen ikke har vært tilstrekkelig.

 

Windows har som x86 plattform vært så og si enerådende uansett, samt at Windows støtter OpenGL.

 

Når det gjelder støtten for DX10 og vista og alt som skjedde der er dette en liten historie i seg selv, en mulighet OpenGL ikke tok for å få noe overtak, og en ubetydelig sekvens i utviklingen uansett.

 

Så og si eneste fordelen med OpenGL i dag er at man kan spille på Linux.

 

2: Som gamer siden 1984 er jeg følelsesmessig enig med deg, selv om vi nok bare til dels har rett her. Saken er imidlertid at konsollene var med på å flytte den typiske gameren ut av gutterommet hjemme hos mor til hvermansen på stua. Altså, spilling ble mainstream og vanlig. Dette gav økonomisk trygghet for utviklere, og større satsning på spillutvikling. Sågar har dette drevet utviklingen fremover.

 

Vi kan imidlertid argumentere for at man ikke presset grafikken så mye som man burde fordi konsollene ikke kunne henge med. Men den ekstra kostnaden ved å utvikle spill med ekstreme detaljnivå hadde uansett vært vanskelig om man bare selger til noen tusen fans. Dette var overkommelig i utviklingens tidligere faser, men ikke så mye når man har studioer med mange undre ansatte.

 

En annen ulempe at er at spill ble tilpasset massene, altså stort sett forenklet, mer tilgivelige/lette og mistet mye av sin dybde, selv om det så klart fremdeles utvikles spill for den spesielt interesserte er dette ofte mindre studio med færre resurser.

 

3. Jo mer avansert noe blir, jo høyere blir utviklingskostnaden, veldig enkelt sakt. Selv om man også kan se at enkeltpersoner med tilgang til en engine kan utvikle mye flott innenfor de rammene denne setter.

 

Heldig vis har effekten av konsollene en positiv virkning. Spilling er mainstream, det er ikke lenger bare nerdene som spiller, og stadig flere benytter datamaskiner til spill. Og med høyere andel datamaskiner får vi også mer fokus på PC spill. Det kommer nye storslipp til PC, og flere vil ikke slippes på konsoll.

 

Porting til konsoll blir ikke mer aktuell, ganske enkelt fordi spillene i hovedsak har konsoll som målgruppe. Men portingen blir enklere, både mellom konsollene og over til PC.

 

Så det er vanskelig å si hva som kunne ha vært uten konsollene. Det er ikke sikkert verden hadde vært bedre for oss gamere. Selv om jeg liker å fortelle meg selv at den hadde det.

 

Så at stadig flere spiller på alskens bærbare dingser og konsoller behøver ikke bety at færre spiller på PC.

Lenke til kommentar

At DX har stått for så og si all framgang er vel å overdrive, industrien er jo på vei litt bort fra "DX-filosofien" når det gjelder 3D-grafikk og over til noe som er nærmere openGLs filosofi (inkludert DX i seg selv)

 

Videre så er jeg ikke overbevist om at konsoller er så ekstremt viktige i å gjøre gaming mainstream, jeg synes det er mye som tyder på at gaming var i ferd med å bli mainstream, og konsoller kom som resultat av dette, heller enn motsatt. Gaming er enda mer mainstream nå, og det er ikke takket være dedikerte gamingplattformer, men gjøres på ting som mobiler og nettbrett.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

null

Nå er det strengt tatt kun den ene som måtte ha den æren i så fall ;)

 

Er usikker på hva du svarer på når du ikke tar med selve kommentaren i sitatene dine... Jeg går derimot ut i fra at du kommenterer på min kommentar om Xbox360 og PS3 ut fra kontekst. I så tilfelle så ser jeg hva du vil frem til, men PS3 har holdt like mye igjen da begge konsollene har vert veldig like når det kommer til ytelse (Xbox var litt kraftigere i spill grunnet hardware). Derfor vil jeg hevde at de er begge skyldig i å holde igjen da ingen av de kunne dra de nye funksjonene som kom i senere DX versjoner med noe stor suksess. Kombiner dette med at spillutviklere ikke vil utvikle spill flere ganger så kan man lett se hvorfor...

Lenke til kommentar

At DX har stått for så og si all framgang er vel å overdrive, industrien er jo på vei litt bort fra "DX-filosofien" når det gjelder 3D-grafikk og over til noe som er nærmere openGLs filosofi (inkludert DX i seg selv)

 

Videre så er jeg ikke overbevist om at konsoller er så ekstremt viktige i å gjøre gaming mainstream, jeg synes det er mye som tyder på at gaming var i ferd med å bli mainstream, og konsoller kom som resultat av dette, heller enn motsatt. Gaming er enda mer mainstream nå, og det er ikke takket være dedikerte gamingplattformer, men gjøres på ting som mobiler og nettbrett.

 

AtW

Merk at jeg skriver om tiden frem til nå, ikke hva som kommer til å skje fremover. OpenGL har helt klart fått ny driv, spesielt på mobile plattformer, men det gjenstår fremdeles noe på x86 plattformen. Men det er klart at man også kan regne med å se fortsatt vekst i utvikling mot Linux og OSX og da nødvendigvis OGL i tiden som kommer. Like veil er det slik at store aktører som også jobber mot disse plattformene samt Windows faktisk tar seg bryet med å utvikle mot DX for Windows selv om de også kunne ha jobbet kun mot OGL. Jeg tar ikke helt høyde for AMD's initiativ enda, og jeg vil ikke sidestille dette med OGL heller.

 

Det er så klart umulig å si hva som gjorde spilling mest mainstream. Det konsollene klarte var å flytte spillingen ut fra det "ensomme", "nerdete" gutterommet til et mer sosialt liv på stuen. Det ble mer allment akseptert å spille. Og for meg, jeg begynte å spille i 84, har dette vært en overgang jeg mener å ha sett. Det startet imidlertid ikke med PS og XBOX, men det var disse som i stor grad tok det siste store taket.

 

Så har det så klart utviklet seg etter dette. Smartmobilene og nettbrettene har jo gjort selv mor til en "gamer", om man skal strekke begrepet.

 

Så kan jeg som PC entusiast se at spilling på PC, og dermed utviklernes fokus på PC, er på vei tilbake selv om den aldri var helt glemt. PC spilling er mye mer allment nå enn da jeg begynte, det er helt klart. Om det hadde vært slik uten konsollene? Det er vanskelig å si, kanskje. Jeg tror imidlertid det hadde tatt noe lengere tid. Men da igjen, kanskje hadde utviklingen fortsatt, men i en helt annen form, mer spesialisert og rettet mot PC. En raskere utvikling ikke hemmet av konsoll som hadde brakt oss flere lysår forbi der vi er i dag. PC hjertet i meg innbiller seg jo også dette.

Lenke til kommentar

 

 

null

Nå er det strengt tatt kun den ene som måtte ha den æren i så fall ;)

 

Er usikker på hva du svarer på når du ikke tar med selve kommentaren i sitatene dine... Jeg går derimot ut i fra at du kommenterer på min kommentar om Xbox360 og PS3 ut fra kontekst. I så tilfelle så ser jeg hva du vil frem til, men PS3 har holdt like mye igjen da begge konsollene har vert veldig like når det kommer til ytelse (Xbox var litt kraftigere i spill grunnet hardware). Derfor vil jeg hevde at de er begge skyldig i å holde igjen da ingen av de kunne dra de nye funksjonene som kom i senere DX versjoner med noe stor suksess. Kombiner dette med at spillutviklere ikke vil utvikle spill flere ganger så kan man lett se hvorfor...

 

Jeg vet ikke hvorfor det står null, jeg har ikke fjernet teksten.

 

Uansett, jeg ville ikke påpeke annet enn at det kun er 360 som kjører DX. PS3 har en egen API selv om den kunne kjøre en OGL Wrapper.

 

Utover dette er jeg enig eller uenig i konklusjonen din fra dag til dag. Jo mer man tenker på konsekvensene av konsollene, jo mer komplekst blir det egentlig.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...