Gå til innhold

Canon 7d og EfS17-55 mm

Anbefalte innlegg

Hei.

Håper noen kan hjelpe meg.

Jeg har nå kjøpt meg et nytt canon 7d, jeg har i mange år brukt 400d og følte at jeg var klar for en oppgradering. De fleste bildene tar jeg i manuell og føler jeg behersker og skjønner alle tekniske begreper( lukkertid, blenderåpning, iso osv). I tillegg har invistert i et lite brukt obkjektiv( kjøpt brukt på finn, som ble kjøpt nytt i høst, har kvittering på det) EFS 17-55 mm med IS og blenderåpning 2,8.

Jeg hadde store forventninger og håpet på enda bedre bilder. Dessverre synes jeg at bilder inne blir kornete ved bruk av manuell instilling. De blir heller ikke bedre ved automatisk innstilling. Er det mulig at objektivet må kalibreres til kameraet? Har ellers brukt 50 mm til kameraet som har funket bra.

Jeg er fortsatt amatør og mulig jeg blir for skjelven på hendene siden all det utstyret er tungt. Er det noen plasser jeg kan levere inn kameraet for service for å finne ut om det er noen tilpasninger som kan gjøres? Eller kanskje er det bare meg..

Takknemlig for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kombinasjonen skal være strålende , jeg har hatt begge deler og objektivet skulle egentlig vært et L objektiv om man tenker optisk kvalitet. Dessuten får du stor blender og IS på kjøpet.

Du kan nok levere inn kameraet til en fotoforretning som selger Canon , men som Nelson09 sier så burde du lagt ut et eksempel med beskrivelser av opptaksinfo. (blender ,lukkertid, brennvidde osv)

Kan godt være noe enkelt som ikke er riktig :)

Lenke til kommentar

Jeg har også hatt denne kombinasjonen i flere år, og må bare si at det er en meget god kombinasjon.

Hvis jeg forstår deg rett så er det kornete bilder (inne) som er ditt problem. Hadde det vært fokusen som var problemet så ser jeg nytten av en eventuell kalibrering, men kornete bilder kommer vel hovedsaklig ved bruk av for høy ISO.

Jeg er rett nok ikke noen "ekspert" så jeg kan selvsagt ta feil her. Bildeeksempler ville være flott og da med EXIF-data som viser de aktuelle innstillingene.

At du får bedre resultater med din 50 mm (f/1.8 ??) ser jeg som naturlig siden den er mer lyssterk og ikke "trenger" så høy ISO.

Du sier at du bruker mye manuelle innstillinger, gjelder dette også ISO. Hvis du har brukt auto-ISO så kan ISOen ha blitt satt unødvendig høyt fra kameraet sin side,

Som sagt så mistenker jeg høy ISO som den store syndebukken her, men jeg ser selvsagt ikke bort fra at objektivet kan ha sine feil.

Lenke til kommentar

Skyter du i innelys uten blits? Ja - da blir bildene kornete. Det er hverken feil på kamera eller objektiv - det er at det er så lite lys at kameraet skal høyt opp i ISO. Ja, objektivet er lyssterkt, men optikk er ikke så lyssterk at du kan unngå bildestøy.

Hvis du vil ha rene og klare bilder i innelys - kjøp en ekstern blits du kan rette i tak og vegger - som for eksempel 430 EXII.

Men - post eksempelbilde så vi kan "diagnostisere". :)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Hei og velkommen til forumet :)

Begynn med og oppgrader firmware i kameraet så du får de siste oppgraderingene, bla. justere maksgrensen for auto-iso, ta gjerne og oppgrader software også når du er i gang.

Kornete bilder tyder som sagt på for høy iso, så begynn med og se hvilken iso kameraet har brukt på bildene.

Har du lyst til og poste et bilde her så trykker du på "bruk full editor" når du åpner en post for å skrive og trykk på "legg ved filer".

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Jeg hadde store forventninger og håpet på enda bedre bilder. Dessverre synes jeg at bilder inne blir kornete ved bruk av manuell instilling.

Som sagt her før: Legg ved et eksempelbilde og EXIF.

Med 95% sikkerhet vil jeg tro at ISO nivået er årsaken. For å sjekke enkelt kan du f.eks først ta et bilde med manuelle innstilninger så et av samme motiv på full auto (og ikke blokk den innebygde blitsen). Tipper forskjellene blir betydelige, ta deretter og sjekk ISO'en på bildet med manuelle settinger. Anslår at den da vil vise i området ISO 3200.

Bruker du RAW eller jpg? På bilder med høy ISO bør du absolutt bruke RAW fordi du kan redde mye i et bilde ved å selv i en råfilkonverter foreta manuell støyfjerning og derpå oppskarping fremfor å la kameraet gjøre dette auto. Generelt vil jeg og mene at 7D bør helst ikke over ISO3200 (dersom du ikke bare skal ha noen snapshot som skal brukes i små størrelser).

Canons egen råfilkonverter, DPP, som er etter min mening den beste på råfiler fra Canonkamera, følger gratis med kameraet og du kan eventuelt oppdatere programmet på Canons hjemmesider - det kommer jevnt og trutt nye utgaver. Firmwaren bør og sjekkes mot siste og oppdateres dersom nødvendig.

400D kontra 7D (disse momentene har ikke noe med ditt "problem" å gjøre):

7D er mer kresen på optikken enn 400D pga mye høyere oppløsning. Du bør og være obs på at det kan lettere oppstå bevegelsesuskarphet på lave/lange lukkertider håndholdt ved bruk av 7D - og særlig dersom objektivet ikke har stabilisator. Råfilene fra 7D behøver generelt en sterkere detaljoppskarping enn filene fra 400D.

Tor

Endret av TorVidle
Lenke til kommentar

Du sier du tar bilder i manuell. Men du har nok automatisk iso, og da kjører kameraet lett opp i iso 6400 om du setter for kort lukkertid, og det er nok årsaken til kornetheten. Du må bruke manuell iso-innstilling også. For innebilder er iso 800 en grei innstilling på 7D, hvert steg over dette innfører mer og mer synlig kornete bilder.

Lenke til kommentar

Hei igjen og takk for alle svar.

Jeg bruker ekstern blitz som jeg skyter opp mot hvitt tak. Isoen er alltid under 1500 og bruker aldri auto. Støy ved høy iso er jeg klar over. Men jeg skal sjekke isoen på disse bildene, mener det ligger rundt 1000. jeg trodde at 7d tålte høyere iso uten å bli for kornet, eller at man kunne redigere det bort i lightroom. Jeg tar også alltid i RAW.

Jeg skal få lagt ut et bilde, men må ta noen nye. De bildene som jeg er misfornøyde med, kan jeg ikke bare legge ut på nett siden det er av venner. Skal ta nye bilder i morgen kveld og evnt legge ut hvis dårlige...

:)

he he... ble dobbelt der... første innlegg ble ikke postet før det andre ble.. men står stort sett det samme der.. ;)

Lenke til kommentar

De store forbedringene de siste årene har vært mer på JPEG-motorer, og ikke sensorer - med unntak av Sony (m.fl) sine forbedringer angående dynamikk på lav ISO.

Etter undertegnedes mening (selv om jeg nok er i mindretall om dette her på forumet) har det vært heller lite forbedring i støy de siste årene - du skal opp i sensorstørrelse for å få merkbart mindre støy.

DxOMark er enige - i følge deres målinger er 400D og 7D stort sett identiske på støy totalt sett - 7D har heller mer støy pr piksel på grunn av høyere oppløsning - men det er like mye støy totalt sett.

Hadde du kun skutt i JPEG hadde du nok sett en fin forbedring - JPEG-motorene har blitt bedre siden 400D's dager.

Så - vil du ha "rene" bilder - skyt på enda lavere ISO og sats på at blitslyset blir nok. :)

Derimot vil du nok merke at 7D har bedre dynamikk enn 400D - det er et blendertrinn eller så mer å hente inn når du skal ha detaljer i det lyse/mørke.

Det er også en mye detaljer med den høyere oppløsningen - spesielt merkbart på lav ISO.

Og - byggekvalitet, skuddtakt, betjening og autofokus er som du sikkert har merket helt av en annen verden. :)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Hei igjen.

Nå har jeg fått sett på bildene igjen. Jeg har brukt iso 1600. Er dette rett og slett for høyt? Trodde jeg kunne kjøre så høyt siden svakt belysning selv om blitz.. Bildene er ikke for lyse, bare litt kornete/ støyete.

Et spørsmål om oppgraderingen som jeg har fått link på . Jeg har ikke satt meg inn i det, men skal jeg bare laste det ned på maskinen og plugge kameraet til pc? Som sagt har jeg ikke lest noe om det..

Lenke til kommentar

Nå har jeg fått sett på bildene igjen. Jeg har brukt iso 1600. Er dette rett og slett for høyt? Trodde jeg kunne kjøre så høyt siden svakt belysning selv om blitz.. Bildene er ikke for lyse, bare litt kornete/ støyete.

Det er det kun deg som kan svare på - hvor mye støy du synes er "akseptabel" på bildene dine.

Husk å nedskalere/printe ut bildet før du gjør deg opp en mening - støy synlig i 100% crop er ikke nødvendigvis så synlig på utskrevne bilder.. :)

Lenke til kommentar

Hei igjen.

Jeg skjønner nå at jeg har overvurdert kameratet mitt. Jeg trodde at det tålte høy iso, men ser hvis det blir over 1000, kan det kornete/støyete.

Tusen takk for alle råd og tips. Kameraet og objektivet mitt funkner nok som det skal, og heldigvis for det. Men det er veldig bra å ha forumsider å ty til når man ikke forstår hva som kan være galt :)

Lenke til kommentar

Hei igjen.

Jeg skjønner nå at jeg har overvurdert kameratet mitt. Jeg trodde at det tålte høy iso, men ser hvis det blir over 1000, kan det kornete/støyete.

Tusen takk for alle råd og tips. Kameraet og objektivet mitt funkner nok som det skal, og heldigvis for det. Men det er veldig bra å ha forumsider å ty til når man ikke forstår hva som kan være galt :)

Hva som er mye støy er jo ganske individuelt, men personlig kan jeg ikke tenke meg at 7D har problemer ved ISO 1000. Synes det er rart at du ser nevneverdig mye støy ved ISO 1000 med 7D.

Men som sagt, et bildeeksempel vil gi det svaret på om det er noe galt med kameraet/teknikken eller ei. De fleste her inne vet sån noenlunde hvor mye støy man kan forvente ved forskjellige ISO verdier, og hvis resultatet er direkte dårlig, så vil du dermed få et kjapt svar på det.

Men sitter du og stirrer på bildet i 100% visning så vil du nok se mer korn/støy i bildet ja. Poenget er at ingen skal sitte 10cm. forran et bilde og granske det. mange gjør det for nettopp og se forskjeller, men det man ser av litt støy i 100% visning på en pc-skjerm vil ikke synes på en vanlig utskrift.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...