blackcom Skrevet 19. september 2003 Del Skrevet 19. september 2003 Hei! Har en bredbåndsruter med begge mine PC'er tilkoblet for deling av ADSL Nå prøver jeg å nå den 'ene' av de via nettet for å bruke "Remote Dektop Connection" i XP Pro... det er bare det at jeg når kun ruteren og ikke PC'ene som er koblet til. Har brukt TZO (tzo.com, en liten DNS server eller noe sånt) for å gi mine PC'er med dynamisk ip et domenenavn, men det er ruteren som svarer istedenfor PC'en min når jeg kaller opp domenet/url'en. Er ganske grønn på netverk/internett, så beklager om jeg forklarer meg klossette, men kansje noen kunne gitt meg et hint eller no? mvh Marius Strand Lenke til kommentar
BlueEAGLE Skrevet 19. september 2003 Del Skrevet 19. september 2003 Fenomenet kalles NAT eller MASQUERADING. Det vil si at routeren later som at den er begge pc-ene. For å kunne komme direkte til en PC så må du si til routeren at den skal videresende all data på den porten til den PC-en. Hvordan dette gjøres bør være forklart i manualen. Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 19. september 2003 Del Skrevet 19. september 2003 Hvis du skal ha tak i en maskin på ditt lokale nettverk, må du ikke skrive inn IP-adressen du bruker på internett. For å finne ut adressen du har på maskinene: start->run->cmd->ipconfig (i NT/2000/XP) start->run->winipcfg->velge riktig nettverkskort (i 95/98/ME) se under feltet IP mest sannsynlig har den en adresse som begynner på 192.168.*.* Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 19. september 2003 Del Skrevet 19. september 2003 Hvis du skal ha tak i en maskin på ditt lokale nettverk, må du ikke skrive inn IP-adressen du bruker på internett. For å finne ut adressen du har på maskinene:start->run->cmd->ipconfig (i NT/2000/XP) start->run->winipcfg->velge riktig nettverkskort (i 95/98/ME) se under feltet IP mest sannsynlig har den en adresse som begynner på 192.168.*.* Tror du misforsto litt her. Han prøver å nå en maskin bak routeren fra internett. Det vil si at han kommer fra internett, gjennom routeren og til en av maskinene. Da er han nødt til å koble seg til den ip adressen nettverket hans har ut på internett. Så må routeren sende han videre til rett maskin på nettverket. Lenke til kommentar
heiki Skrevet 19. september 2003 Del Skrevet 19. september 2003 Routeren har noe som kalles for forwarding, har du en router med grafisk instillings muliheter ligger det noe som heter ip-forwarding eller liknende. Hvordan du gjør dette står nærmere i instruksjons boken el. på nettsidene til routeren. Lenke til kommentar
JarleW Skrevet 19. september 2003 Del Skrevet 19. september 2003 Remote Desktop bruker (by default) port 3389 TCP, så det er den som skal åpnes/forwardes i ruteren, men som de andre sier så er det forskjell fra ruter til ruter ang. fremgangsmåte... Lenke til kommentar
blackcom Skrevet 19. september 2003 Forfatter Del Skrevet 19. september 2003 Jøss, dette er jo supernytting informasjon... takker og bukker!! :o) Lenke til kommentar
AccessDenied Skrevet 19. september 2003 Del Skrevet 19. september 2003 Fenomenet kalles NAT eller MASQUERADING. Det vil si at routeren later som at den er begge pc-ene. For å kunne komme direkte til en PC så må du si til routeren at den skal videresende all data på den porten til den PC-en. Hvordan dette gjøres bør være forklart i manualen. Bare for å være vanskelig...kalles egentlig for PAT (Port Address Translation) Lenke til kommentar
oblivian Skrevet 19. september 2003 Del Skrevet 19. september 2003 Det som er litt dumt, er at Remote Desktop er "låst" på port 3389, eller ihvertfall så langt jeg vet...(PS. Hvis noen vet noe annet, let me know). Dvs. at det kun er én maskin på på intern-nettet som kan nåes fra WLAN. EDIT: Ja, der tok jeg feil... HKEY_LOCAL_MACHINESYSTEMCurrentControlSetControlTerminal ServerWinStationsRDP-Tcp Find the portnumber value, and click decimal. Change it whatever you like (80 and 8080 are usually unblocked on firewalls for http access on remote web servers...) Lenke til kommentar
blackcom Skrevet 20. september 2003 Forfatter Del Skrevet 20. september 2003 Wohoo!! Fikk det til... litt knoting med rutern og så smokk, inne! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå