Gå til innhold

Tips: 10 av de 10 dyreste appene er «gratis»


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hver gang jeg ser sånne f2p-spill, pleier jeg som regel å styre langt unna. Det verste jeg vet er å se at man kan kjøpe uttalige ting for "bare en liten sum", men det kan bli en del etter hvert. Jeg har aldri gått for noe slikt heldigvis, og foretrekker spill som man betaler for først, og har alt i spillet når man spiller det, uten alle disse "bonusene" man får ved å bruke penger på det :=)

Lenke til kommentar

Mikrotransaksjoner er desverre blitt veldig populært blandt spillutviklere nå i de siste årene.

 

Får nok ikke kjøpt spill slik man gjorde før. Nå er det som oftest at man leier spillet i en viss perioder, samtidig som man kan kjøpe diverse fordeler i spillet (mikrotransaksjoner)

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke si noe om hvordan dette ordnes på Windows Phone???

 

MS har gjort den genistreken at de har laget et helt eget område for barn på mobilen (WP8), der kjøp, også ingame, default er slått av. I tillegg er det kun de appene du ønsker skal være tilgjengelig som vises. Dermed kan du legge inn spill som passer for deg selv på enheten du lar barna spille på.

 

Videre er internet (om du vil), e-post, meldinger og alt du ikke har gitt tilgang til trygt bevart på ditt område, forutsatt at du da har satt pin på låseskjermen. Du behøver ikke skrive pin for å nå "Kids Corner".

Lenke til kommentar

Personlig er mener jeg Pay to Win noe av det uheldigste som har skjedd i spillbransjen, sammen med DLC'er som klart burde vært en del av spillet (om man ser på hva som tradisjonelt har vært inkludert), samt låsing av spill på per bruker basis.

 

Har man tre barn som spiller, la oss si BO2, så vil det si en investering på 60Euro for spillet og 50Euro for DLC (season pass). Det er 840kr per spill, dobbelt av hva som burde vært for innholdet man får.

 

Når spillet i tillegg er låst til steam kontoen din, må du for å ha full glede av spillet kjøpe fire spill. Du er da oppe i 3360kr for BO2, men du har kanskje bare en datamaskin, og ingen kan spille samtidig.

 

Det er ikke lenge siden spill av denne typen lot deg opprette spillkontoer ingame. Da kunne hver enkelt ha sitt MP oppsett, for ikke å snakke om single player campaign.

Lenke til kommentar

Seriøst, foreldre som har kredittkort-info på mobilen og så lar uannsvarlige unger leke med den, har seg selv å takke. Samtidig er det jo sykt kynisk måte å tjene penger på av disse applikasjonene. Det grenser mot svindel.

Foreldrene er ikke så lure, men jeg synes ikke det er noe viktigere å beskytte kyniske rasshøl som utnytter idioter, enn å beskytte idioter.

 

AtW

Lenke til kommentar

Piratvirksomhet har nok mye av skylden. Ingen som cracker et gratis spill...

 

For noe tull. En eller annen persjon (jeg husker ikke hvilket spill som var først ute) fikk en veldig veldig smart idê, og nå har hele bransjen hoppet på trenden. Tenk litt over det økonomiske:

Klassisk spill koster 399/499 for 1 stk lisens. Varer "evig" og inkluderer oppdateringer.

WoW (og andre) koster litt mindre, men 129,- pr mnd så lenge du er aktiv spiller. Dvs at etter 2-3 måneder så tjener selskapet mer.

 

Når smartphone/nettbrett floden kom, så startet spillingen der med gratis spill. PC spilling startet vel ikke med gratis spill ? Der startet det med klassiske pris pr "lisens".

 

Har man først startet med å gi vekk ting gratis, og det har blitt en vane, så er det veldig vanskelig å snu på flisa og si: "Hey, vi skal faktisk ha 399,- for at du skal få spille Clash of Clan." Så kom en eller annen smarting på: "hva om vi tar betalt for premium produkter som vi legger til inne i spillet. Unger uten penger kan fremdeles spille gratis med bingo-utstyr, men de ressursterke kan da få heder og ære på toppen av listene, mot betaling"

Det er ett genialt konsept om man tenker over det. Alle som vil får spille, men det koster å vinne.

 

Framtiden blir nok hybrid tenker jeg. Altså mix og blanding av alle varianter. 0,- eller lav kjøpspris, abb pr mnd, og i tillegg betaling for premium produkter for de dedikerte og ressurssterke spillerne. Jeg sier begge deler fordi: er man ikke ressurssterk så har man ikke penger å bruke, enkelt nok. Men man må også være en dedikert spiller for å gidde å svi av penger på akkurat det spillet (i stor grad). Endel spiller vil nok blåse 10-20-50,- kr for å komme i gang med ett spill, men kan så senere forlate spillet fordi de går lei. Jeg har gjort dette selv flere ganger.

Lenke til kommentar

For noe tull. En eller annen persjon (jeg husker ikke hvilket spill som var først ute) fikk en veldig veldig smart idê, og nå har hele bransjen hoppet på trenden.

 

Resten av bransjen hoppet på trenden ja, av flere grunner. En av dem er at slike spill overhode ikke er offer for piratkopiering i den grad vi ser på andre spill i dag. In-app purchases er en effektiv DRM :)

At det er flere grunner tviler jeg ikke på, men faktum er at det for de er mer lønnsomt enn å selge spillene for fullpris, med gratis innhold.

Lenke til kommentar

Resten av bransjen hoppet på trenden ja, av flere grunner. En av dem er at slike spill overhode ikke er offer for piratkopiering i den grad vi ser på andre spill i dag. In-app purchases er en effektiv DRM :)

At det er flere grunner tviler jeg ikke på, men faktum er at det for de er mer lønnsomt enn å selge spillene for fullpris, med gratis innhold.

 

Jepp, helt enig. Det er en veldig effektiv "DRM" og kundene ser ut til å være glade og fornøyde med løsningen også. Foreldrene må leve med litt mas fra ungene som vil kjøpe smurfebær eller krystaller, men man slipper hvertfall unna 399,- for ett spill som er populært i 14 dager (eller 14 timer) :)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...