DresenfromNorway Skrevet 22. april 2013 Del Skrevet 22. april 2013 Hei! Finnes det en regel som aier at om en av vekselpreposisjonene brukes i overført betydning, så skal den automatisk stå i akkusativ? Tidligere har jeg lest at "auf" og "über" står med akkusativ dersom de brukes i overført betydning. Etter å ha gjort en del preposisjonsoppgaver på nettet, så ser det ut til at både "in" og "an" brukes med akkusativ, dersom de brukes med overført betydning. Hva er regelen? Jeg har tysk heldags i morgen, og jeg setter veldig pris på gode svar! Lenke til kommentar
AppelsinMakrell Skrevet 22. april 2013 Del Skrevet 22. april 2013 (endret) Hei! Finnes det en regel som aier at om en av vekselpreposisjonene brukes i overført betydning, så skal den automatisk stå i akkusativ? Tidligere har jeg lest at "auf" og "über" står med akkusativ dersom de brukes i overført betydning. Etter å ha gjort en del preposisjonsoppgaver på nettet, så ser det ut til at både "in" og "an" brukes med akkusativ, dersom de brukes med overført betydning. Hva er regelen? Jeg har tysk heldags i morgen, og jeg setter veldig pris på gode svar! Akkusativ hvis det er bevegelse fra et sted til et annet, men dativ hvis det holder seg innenfor et område. F.eks bildet henger på veggen. Faen, svarte jeg egentlig på spørsmålet ditt nå? http://www.deutschlinks.net/grammatikk/preposisjon.htm Btw, du postet emnet 13:37! Endret 22. april 2013 av ZuxBigTaim Lenke til kommentar
DresenfromNorway Skrevet 22. april 2013 Forfatter Del Skrevet 22. april 2013 Akkusativ hvis det er bevegelse fra et sted til et annet, men dativ hvis det holder seg innenfor et område. F.eks bildet henger på veggen. Faen, svarte jeg egentlig på spørsmålet ditt nå? http://www.deutschli...preposisjon.htm Btw, du postet emnet 13:37! Det var ikke det jeg var ute etter, dessverre.. Men takk for at du tok deg tid! Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 22. april 2013 Del Skrevet 22. april 2013 Durch, für, gegen, ohne, um er preposisjoner som alltid tar akkusativ. Aus, bei, mit, nach, seit, von, zu er preposisjoner som alltid tar dativ. Resten av preposisjonene tar som regel dativ, men tar akkusativ i forbindelse med noen verb som vanligvis har noe med bevegelse å gjøre, i tillegg til sein og werden. For eksempel "Ich lese auf der Brügge" (dativ) og "Ich bin auf die Brügge" (akkusativ). Det gjelder like mye når de blir brukt i metaforer og i overført betydning som ellers. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå