Ksungam Skrevet 22. april 2013 Del Skrevet 22. april 2013 Hei! Begynner med opplæring som selger hos en Expert butikk i morgen. Skal starte på lyd og bilde-avdelingen. Vil gjerne være best mulig forberedt og lurer da på om det er noen som har noen tips til hva jeg bør/kan lese meg opp på i kveld? Ser at lyd og bilde innebefatter mye forskjellig og jeg har i grunn ikke så veldig mye basiskunnskaper om noe av dette. Er det noe spesifikt som det er lurt å kunne? Andre tips som vil gjøre min første uke lettere tas også varmt imot Det jeg gruer meg mest til er rollespill med sjefen, der han skal spille kunde og jeg skal prøve å stille de rette spørsmålene. Noen som har gjort dette før? Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 22. april 2013 Del Skrevet 22. april 2013 Jeg legger merke til at veldig mange selgere begynner med "kan jeg hjelpe deg med noe?". Det er litt formelt, og det er lett å svare "nei takk" og dermed avbryte enhver mulighet for salg. Det er mye smartere å se etter en kunde som står og studerer et produkt, for så å gå bort og skryte av produktet uten å komme med noe spørsmål eller noen introduksjon først. 1 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 22. april 2013 Del Skrevet 22. april 2013 En selger som automatisk skryter av ett produkt bare fordi eg ser på det anser eg som falsk. Vær ydmyk. Kan du ikke noe om produktet eller spørsmålet så vær ærlig om det, og lov at du skal finne ut av det. Er det mindre tekniske spørsmål så tar du det med en gang, er det større ting bør du avtale med kunden at du kommer tilbake med ett svar. 6 Lenke til kommentar
B25S Skrevet 22. april 2013 Del Skrevet 22. april 2013 Du skal være selger på Expert. Det er vel mer et serviceyrke enn et selgeryrke. 3 Lenke til kommentar
Ksungam Skrevet 22. april 2013 Forfatter Del Skrevet 22. april 2013 Jeg legger merke til at veldig mange selgere begynner med "kan jeg hjelpe deg med noe?". Det er litt formelt, og det er lett å svare "nei takk" og dermed avbryte enhver mulighet for salg. Det er mye smartere å se etter en kunde som står og studerer et produkt, for så å gå bort og skryte av produktet uten å komme med noe spørsmål eller noen introduksjon først. Da jeg var på møte med sjefen sa han noe av det samme. "Kan jeg hjelpe deg med noe?" er det lett å svare nei takk på, men om du sier "Hva kan jeg hjelpe deg med?" må kunden tenke seg litt om før han svarer. Å være så direkte som du foreslår fungerer nok veldig godt for mange, men jeg er nok ikke helt typen til det Sier likevel takk til deg og de andre for gode tips. Alt tas imot med åpne armer. Lenke til kommentar
Oran Skrevet 15. juni 2013 Del Skrevet 15. juni 2013 Jeg jobbet selv i Expert, selger i Mobil, Data, Kamera og Spill avdelingene. Jobbet som selger i 3 år. Jeg var flere ganger best i Norge i salg, og hadde en imponerende rulleblad. Mitt råd er å lære deg produktene VELDIG godt. Les og forsk rundt de. Error, funsjoner, gamle og nye osv osv. Hvis det er mobiler, test de på jobb. Lær deg om absolutt alt rundt produktet. Jo fortere og sikrere du svarer på spørsmål, desto mer overbevisende vil du være. Når du er selvsikker og vet hva du snakker om vil du selge lett. Kunden føler din selvsikker het og stoler på deg. Vær ærlig og selg ærlig. Hvis det er 100 mobiler på tavla, eller 30-40 TVer på veggen så er det enklest for deg å lære deg hvor mye prisen kan gå ned hvor du samtidig kan tjene mye på det. Helst 15 i bf på TVer, men det vil variere på hvor store summer det er snakk om. Ellers er det bare å tørre. Ikke vær redd for kunden. Aldri vær redd for kunden. Spør, og alltid tenk at dette er din jobb. Ikke beklag for mye. Se kunden i øynene når du sier hei, men ikke stirr kundene ned. Når du skal spørre noen om de trenger hjelp spør du enkelt "HVA kan jeg hjelpe deg med". Går ikke å si nei takk som svar til et slikt spørsmål og må derfor i en samtale med deg, selv når de bare skal si ifra om at de ikke trenger hjelp. Dette forholdet kan du vinne dem over på, bygge tillit. Ellers kommer alt av seg selv. Så lenge du leser og forsker produktene du har så vil alt komme av seg selv. Lykke til. 1 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 16. juni 2013 Del Skrevet 16. juni 2013 Ikke lyv. Hvis du ikke har svaret på noe eller er usikker, er det mye bedre å si at du skal undersøke og komme tilbake om et øyeblikk enn å si noe som du ikke vet sikkert. Og ikke anbefal kunden noe du ikke ville gjort selv, selv om du på kort sikt kan tjene litt mer på det. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 17. juni 2013 Del Skrevet 17. juni 2013 Start med et åpentbart og hyggeligt spørsmål, et såkalt 'ja'-spørsmål, vær høffelig, ydmyk men fortsatt ledende. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå