Wild Berries Skrevet 22. april 2013 Del Skrevet 22. april 2013 Arv til besvær og riktig investering for barna og meg. Forstå meg riktig. Arver en god pengeslump etter ett meget nært familiemedlem har "past away". Min livsituasjon er som følger : Ett barn med en X, han har valgt å leve i den kriminelle delen av verden. Han vil jeg at får minst mulig etter meg. Så har jeg to barn med min nåværende samboer. Alder er 12 + og 14 +. Der vil jeg at de to skal få en god slump inn på en konto ?, eller enda mer i aksjer ?. Verdien på aksjene til ungene akkurat nå er cirka 60 000 Nkr pr unge. Hva ville dere ha gjort. Jeg vil ikke at min nåværende samboer skal ha tilgang til disse pengene, da hun har klart å bruke opp penger som de har fått igjennom aksjeavkastningen. Rett å slett sperre henne ute så lenge jeg lever. Jeg vil heller ikke legge penger i huset, da huset står på henne og uten at jeg skal gå inn på det, så skjer ikke det. Hva er da det smarteste en kan gjøre ?. Og ja, jeg vil sikre meg selv og. Ingen utdybning der heller. Takk for svar. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 22. april 2013 Del Skrevet 22. april 2013 Hva gjelder barna kan du, som giver, bestemme hvordan gaver til barna skal forvaltes. Du kan altså gi en gave til barna og i gavebrevet bestemme at gaven skal forvaltes til barnas beste frem til de fyller 18 år av noen andre enn din samboer etter din død, jfr. ny vergemålslov pgf 95. Hvordan du bør gjennomføre en slik disposisjon rent konkret bør du kontakte en erfaren advokat for å forhøre deg om. Dette er ikke av de vanligste transaksjonene i verden. Lenke til kommentar
Wild Berries Skrevet 23. april 2013 Forfatter Del Skrevet 23. april 2013 Hva gjelder barna kan du, som giver, bestemme hvordan gaver til barna skal forvaltes. Du kan altså gi en gave til barna og i gavebrevet bestemme at gaven skal forvaltes til barnas beste frem til de fyller 18 år av noen andre enn din samboer etter din død, jfr. ny vergemålslov pgf 95. Hvordan du bør gjennomføre en slik disposisjon rent konkret bør du kontakte en erfaren advokat for å forhøre deg om. Dette er ikke av de vanligste transaksjonene i verden. Tusen Takk for svar krikkert. Ja det er sikkert at det ikke er en av de vanligste transaksjonene i verden. Her er det snakk om å beskytte barna sin økonomi på best mulig måte. De har jo store aksjeposter med grei utbetaling. Er jo litt redd for at samboer skal tømme de kontoene og Så kommer vell overformynderiet inn og Kan BSU være noe ?. Trenger flere tips og råd om denne problemstillingen. Som skrevet i første post, første sønn skal ha minst mulig etter meg. Samboer skal ikke kunne bruke opp de pengene og så lenge jeg lever skal jeg ha "styringsretten" på den arven som jeg mottar. Takk for alle bidrag Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 23. april 2013 Del Skrevet 23. april 2013 BSU har ikke noe særlig for seg uten skattbar inntekt. Nå vet jeg ikke hvor store summer det er snakk om her, men et alternativ er jo bare å beholde pengene selv inntil videre; du kan alltids gi de bort ved en senere anledning. Ved en slik løsning kan arveavgift bli noe høyere enn ønskelig, men er det snakk om mye penger blir ikke denne differansen særlig stor. Et poeng med tanke på sønnen du ikke ønsker skal få penger: en del av arven er såkalt pliktdelsarv, men det er forhåpentligvis svært lenge til dette blir en aktuell situasjon. Det er ingenting som hindrer deg fra å skjevfordele mellom barna mens du lever; du kan for eksempel hjelpe dine to yngste med boligkjøp eller utdannelse når den tid kommer, uten at eldste får noen tilsvarende ytelse. Med en slik løsning skjermer du penger både fra samboer og eldste sønn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå