Pernicious Weed Skrevet 23. april 2013 Del Skrevet 23. april 2013 Ettersom du har så klare meninger om temaet, så antar jeg at du har et grunnlag for å uttale deg? Hvor kommer inntrykket fra? Det er inntrykket man sitter igjen med rett og slett. Det finnes selvfølgelig unntak, men for å få jobb må man nesten lære seg språket i landet man bor i. Hvor mange av disse har du møtt som i det hele tatt prater noe norsk i det hele tatt? Tar de utdanning? For å få jobb, må du selv gjøre en innsats for å få det. Er ikke sånn at arbeidsgivere kommer og plukker deg opp på gata og tilbyr deg en jobb. Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 23. april 2013 Del Skrevet 23. april 2013 Hva syns dere? Er det greit at vi ikke opprettholder våre egne lover og velger å heller å gjøre Norge til et attraktivt land for tiggere? Nei. Og jeg mener vi ikke har noe ansvar for dem. Den norske stat har ansvar for norske borgere. Verken mer eller mindre. Lenke til kommentar
bas Skrevet 23. april 2013 Del Skrevet 23. april 2013 (endret) Ettersom du har så klare meninger om temaet, så antar jeg at du har et grunnlag for å uttale deg? Hvor kommer inntrykket fra? Hvor mange romfolk ser du som avisbud, jorbærplukkere, vaskehjelp, drosjesjåfører, bussjåfører, butikkansatt eller dekkomleggere? Jeg har i hvertfall til gode å se noen. Grunnen til jeg nevner disse yrkene (et lite utvalg sådan) er fordi dette er typiske yrker som krever relativt lite kvalifikasjoner og det ville vært en SVÆRT enkel sak å få seg en slik jobb, men dette er tydeligvis ikke interessant, ergo, romfolk som kommer hit for å tigge er ikke interessert i "ordentlige" jobber. Endret 23. april 2013 av bas 1 Lenke til kommentar
Tollari Skrevet 23. april 2013 Del Skrevet 23. april 2013 Ja, kravet til å kunne forsørge seg selv er der til og med når en EØS-borger er her som turist, men det er fortsatt forskjell på bortvisning og utvisning. Bortvisning gir ikke innreiseforbud. Det gjør kun utvisning, men sist nevnte kan kun brukes mot en EØS-borger når h*n har blitt kriminell, eller en alvorlig trussel for landets sikkerhet. 1 Lenke til kommentar
Tollari Skrevet 23. april 2013 Del Skrevet 23. april 2013 Nei. Og jeg mener vi ikke har noe ansvar for dem. Den norske stat har ansvar for norske borgere. Verken mer eller mindre. Så du mener på alvor at noen som har bodd og jobbet her i mange år ikke har opparbeidet seg sosiale rettigheter kun fordi vedkommende har feil statsborgerskap? 1 Lenke til kommentar
Tollari Skrevet 23. april 2013 Del Skrevet 23. april 2013 (endret) OG, som EØS borger har de INGEN rett på goder eller velferdsordninger i Norge, se linken min fra regjeringen.no. Derfor anser jeg dette som økonomisk missbruk. I alle fall så lenge de ikke opparbeider seg rettigheter til det. Men dersom de derimot har hatt arbeid i Norge og enten blir midlertidig arbeidsufør/sykmeldt eller uforskyldt arbeidsledig, har de fortsatt samme rettigheter som nordmenn. 5.5.2 Arbeidstakere En EØS-borger som er arbeidstaker i vertsmedlemslandet, har oppholdsrett i verts- medlemslandet. For å regnes som arbeidstak er, må vedkommende utøve eller søke å utøve en faktisk og reell besk jeftigelse. Det stilles med a ndre ord ikke noe minstekrav til arbeidets omfang, den inntekt det gir, ar ten av arbeidet elle r lignende.Et arbeids- forhold kjennetegnes ved at en person produser er ytelser mot et vederlag for en annen, og ved at det foreligger et underordningsfor hold der denne personen følger en annens anvisninger. Dersom det ikke foreligger et slikt underordning sforhold vil det enten dreie seg om selvstendig næringsvi rksomhet eller tjenesteytelse. I nærmere bestemte tilfeller bortfaller ikke status som arbeidstaker eller selvstendig næringsdrivende selv om EØS-borgeren ikke lenger er arbeidstaker eller selvstendig næringsdrivende. Dette er t ilfellet ved midlertidig arbe idsudyktighet som følge av sykdom eller ulykke, og ved uforskyldt arbe idsløshet der vedkommende har hatt løn- net arbeid i mer enn ett år som kan dokume nteres tilfredsstillende og vedkommende er meldt inn som arbeidssøkende. Status beholdes også der EØS-borgeren er ufor- skyldt arbeidsløs etter utløpet av en tids bestemt arbeidskontrakt av mindre enn ett års varighet eller vedkommende ufors kyldt har mistet sitt arbeid det første året, og dette kan dokumenteres tilfredsstille nde, og at vedkommende er meldt inn som arbeidssø- kende. I slike tilfeller er likevel ikke vert smedlemslandet forpliktet til å anse statusen som arbeidstaker i behold i mer enn seks må neder. Statusen som arbeidstaker og selv- stendig næringsdrivende er også i behold de r EØS-borgeren starter en yrkesutdanning. Med mindre dette er en følge av uforskyldt arbeidsløshet, bevares status som arbeids- taker bare hvis utdannelsen har saklig tilknytning til vedkommendes tidligere arbeid. Tilsvarende regler som i direktivet følger av gjeldende rett, men direktivets bestem- melser klargjør rettstilstanden, og inkorpor erer også domstolspraksis på området med hensyn til definisjonen av arbeidstaker. http://www.regjeringen.no/Upload/AID/publikasjoner/horing/2007/Ny_utlendingslov_EOS/Ny_utlendingslov_eos_horingsnotat_hele.pdf Endret 23. april 2013 av Tollari 1 Lenke til kommentar
Wabby Skrevet 23. april 2013 Forfatter Del Skrevet 23. april 2013 I alle fall så lenge de ikke opparbeider seg rettigheter til det. Men dersom de derimot har hatt arbeid i Norge og enten blir midlertidig arbeidsufør/sykmeldt eller uforskyldt arbeidsledig, har de fortsatt samme rettigheter som nordmenn. Du refererer til "som arbeidstaker", vi snakker om tiggere som ikke arbeider og ikke skatter. Så fort man bidrar så skal man så klart ha rett på velferdsgodene. Jeg er ikke uenig med deg der, men det er ikke utenlandske som arbeider i Norge denne tråden handler om. Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 23. april 2013 Del Skrevet 23. april 2013 Så du mener på alvor at noen som har bodd og jobbet her i mange år ikke har opparbeidet seg sosiale rettigheter kun fordi vedkommende har feil statsborgerskap? Nei. Var det det jeg sa? Lenke til kommentar
Wabby Skrevet 23. april 2013 Forfatter Del Skrevet 23. april 2013 Jeg synes den godt kan forbli sovende og det gjør tydeligvis også staten. Jeg vil anta at vi i dette siste er uenige. Det vil alltid være rom for tolkning og noen vil alltid ha mer hjerterom enn andre. Hver enkelt av oss har ingen rett til å definere verdien av den andres rom. Jeg synes imidlertid det er på sin plass å poengtere at dette dreier seg om småpenger i et samfunnsmessig perspektiv. Ser man kun på pengene kommunen bruker som f.eks 400.000,- årlig i Kristiansand for renovasjon, toaletter... Så ja, da snakker vi småpenger. Men bildet er dessverre større enn dette: * Akkumuler opp samtlige timer politiet bruker på utenlandske tiggere? * Kostnaden for renhold og rydding etter dem i parker etc? * Smånasking i butikker, dette er ofte saker som automatisk blir henlagt. * Lommetyveri Angående lommetyv punktet så er det jo advarsler over høyttaleren på kollektiven i Oslo. I Kristiansand så kan man se det selv på åpen gate. Spesielt helgene når du ser berusete menn på vei til minibanken. Da stormer det ofte 2-3 kvinnelige tiggere bort for å flørte og mase. Da ser man hender overalt. Bestemora til naboen ble en gang stoppet på vei hjem etter hun hadde vært i banken av to som pekte forskjellige veier og spurte om veibeskrivelse. Hun vil hjelpe, og enden av historien var at lommeboka ble borte fra veska. Flere av disse punktene er nok vanskelig å sette pris på, men det blir faktisk vesentlige beløper på sikt. Det er også trist at de eldre skal være unødig redde og påpasselige for alt som skjer rundt dem. 1 Lenke til kommentar
Tollari Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 Du refererer til "som arbeidstaker", vi snakker om tiggere som ikke arbeider og ikke skatter. Så fort man bidrar så skal man så klart ha rett på velferdsgodene. Jeg er ikke uenig med deg der, men det er ikke utenlandske som arbeider i Norge denne tråden handler om. Ja, ok. Da var det ikke noe mer å lure. Nei. Var det det jeg sa? Jeg misforstod deg nok da du skrev "ansvar for de norske borgere" lengre opp. Min feil. 1 Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 24. april 2013 Del Skrevet 24. april 2013 (endret) Jeg misforstod deg nok da du skrev "ansvar for de norske borgere" lengre opp. Min feil. =) Norske borgere betaler skatt til staten, og statens oppgave da, bør da være å bruke disse pengene på nordmenns interesser. Sykehus, skoler, eldrehjem, osv. ... Bruker man dem på utlendinger som ikke skatter til den norske stat, og som ikke tjener vårt felleskap, så er dette missbruk av norske skattebetaleres penger. Spessielt når så mange mennesker er uenige i at pengene deres går til å opprettholde uønskede elementer i samfunnet, slik som tigging. Det er frivillige hjelpeorganisasjoners oppgave i så fall å ta seg av tiggerne. Det er mer legitimt, fordi disse frivillige organisasjonene sponses frivillig, i motsetning til staten som da tvangsfinansierer alt gjennom tvungen skatt. Skal man først tvinge folk til å betale skatt, så må det også stilles ganske strenge krav til de som skal bevilge pengene. Endret 25. april 2013 av turbonello 1 Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 25. april 2013 Del Skrevet 25. april 2013 (endret) Ser man kun på pengene kommunen bruker som f.eks 400.000,- årlig i Kristiansand for renovasjon, toaletter... Så ja, da snakker vi småpenger. Men bildet er dessverre større enn dette: * Akkumuler opp samtlige timer politiet bruker på utenlandske tiggere? * Kostnaden for renhold og rydding etter dem i parker etc? * Smånasking i butikker, dette er ofte saker som automatisk blir henlagt. * Lommetyveri Angående lommetyv punktet så er det jo advarsler over høyttaleren på kollektiven i Oslo. I Kristiansand så kan man se det selv på åpen gate. Spesielt helgene når du ser berusete menn på vei til minibanken. Da stormer det ofte 2-3 kvinnelige tiggere bort for å flørte og mase. Da ser man hender overalt. Bestemora til naboen ble en gang stoppet på vei hjem etter hun hadde vært i banken av to som pekte forskjellige veier og spurte om veibeskrivelse. Hun vil hjelpe, og enden av historien var at lommeboka ble borte fra veska. Flere av disse punktene er nok vanskelig å sette pris på, men det blir faktisk vesentlige beløper på sikt. Det er også trist at de eldre skal være unødig redde og påpasselige for alt som skjer rundt dem. Kom tilbake når du kan dokumentere at sigøynerne begår mer kriminalitet enn andre. Dette blir kjerringsladder. Nei. Og jeg mener vi ikke har noe ansvar for dem. Den norske stat har ansvar for norske borgere. Verken mer eller mindre. Med tanke på at du stemmer Venstre - et parti som ønsker åpne grenser, så vil jeg anta at du ikke vil sende dem ut. Da er jo spørsmålet om vi som samfunn har det bedre med å legge litt til rette, eller ikke. Svaret på det siste er for meg nokså opplagt. Endret 25. april 2013 av Aiven 1 Lenke til kommentar
omnomnomnivore Skrevet 25. april 2013 Del Skrevet 25. april 2013 Kom tilbake når du kan dokumentere at sigøynerne begår mer kriminalitet enn andre. Dette blir kjerringsladder. Det spørs om du mener sigøynere eller "sigøynere". Det er min personlige, subjektive erfaring og mening at norske sigøynere er mer kriminelle enn befolkningen forøvrig, men dette føres det ingen statistikk over siden deres opprinnelsesland vil være Norge. Ser du på nyhetsbildet bakover i tid og sigøynernes kultur vil du dog antagelig se at de har begått vesentlig kriminalitet i alle år de har vært i dette landet. Når det gjelder "sigøynerne", eller romfolket som de nå kaller seg, som har kommet med Sovjets fall og diverse EU-utvidelser - så er ikke de engang sigøynere. De er etterkommere av romfolk, men snakker ikke romani f.eks. I en kartlegging gjort av politiet i Oslo ifjor sommer viste det seg at alle "romfolkene" de snakket med, med untak av én gammel mann hadde lange rulleblad. Det dreide seg om over femti personer de intervjuet på forskjellige steder i byen. 2 Lenke til kommentar
Wabby Skrevet 25. april 2013 Forfatter Del Skrevet 25. april 2013 Kom tilbake når du kan dokumentere at sigøynerne begår mer kriminalitet enn andre. Dette blir kjerringsladder. At du ikke tar deg tid til å svare på noen av punktene i det hele tatt og ikke har tydeligvis fulgt med i media viser jo at du tydeligvis er blind for hva som skjer. Antok at dette var såpass belyste problemer at det ikke trengte å linkes referanser til. Noen av punktene er personlige observasjoner som ikke kan linkes til. Men du er velkommen en sommerdag til Kristiansand, da ser du dem herje vært på natta med fulle folk rundt minibanker. Forsøpling: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10051533 Forsøpling og tyveri: http://vimeo.com/51706095 (ikke den mest seriøse musikken, men bildene forteller) http://www.nettavisen.no/nyheter/article3246901.ece Tyveri stats: http://www.osloby.no/nyheter/Rumenere-topper-tyveristatistikken-i-Oslo-7012395.html Politiet som gruer seg til kommende sommer: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Politiet-Kriminaliteten-som-folger-med-rumenerne-er-et-megaproblem-7068726.html#.UXjXHNvREQA Har du virkelig ikke fått med deg noe av dette og tror du virkelig at mine påstander kommer fra min fantasi? Dette er et ganske opplagt problem som egentlig ikke hadde trengt å dokumenteres, men her har du litt å friske opp hukommelsen din med :-) Lenke til kommentar
тurbonєℓℓo Skrevet 25. april 2013 Del Skrevet 25. april 2013 (endret) Med tanke på at du stemmer Venstre - et parti som ønsker åpne grenser, Det er en myte at Venstre ønsker åpne grenser. Til og med Trine Skei Grande uttrykte dette selv i et intervju. Det Venstre derimot ønsker er å myke opp i regler som går utover barn, samt gjøre det enklere for mennesker som har funnet kjærligheten i utlandet.... Det blir ikke fri innvandring med Venstre, slik mange feilaktig påstår. Sjekk denne: http://vimeo.com/63862340 20 min og ca 33 sec ut klippet, hvor hun knuser noen myter, og hvor hun forteller litt om medias forhold til Venstre og Venstres faktiske politikk og sånt. Ganske opplysende. så vil jeg anta at du ikke vil sende dem ut. Stemmer. Slik jeg ser det er jorda for alle, enten vi liker det eller ikke Da er jo spørsmålet om vi som samfunn har det bedre med å legge litt til rette, eller ikke. Det er ikke vår oppgave å besørge dem. De må besørge seg selv. Her mener jeg at frivillige hjelpeorganisasjoner og sånt kan ta på seg ansvar. Staten er utelukkende til, slik jeg ser det, for å sikre norske borgeres rettigheter, samt bruke pengene våre på ting vi benytter oss av: Helse og omsorg, politi, rettsvesen, skoler og universiteter, veier og liknende ting som vi benytter oss og drar nytte av. Det er ikke statens oppgave "å redde verden" ... Vi kan ikke være julenissen i nord, da vil vi raskt bli et uland selv. Vi kan gå i dialog med land, og påvirke dem i en fornuftig retning, men vi har rett og slett ikke ansvaret for all elendigheten i verden. Svaret på det siste er for meg nokså opplagt. Det er ingen svar som er opplagte, slik jeg ser det Men jeg mener nå at det er frivillige som har som oppgave å ta seg av dette. Ikke staten. At alt skal finansieres gjennom skatteseddelen er jeg sterkt uenig i. Det vi betaler i skatter og avgifter, det skal gå til velferdstilbud som vi benytter oss av, og ikke til alle andre. Endret 25. april 2013 av turbonello Lenke til kommentar
Pernicious Weed Skrevet 25. april 2013 Del Skrevet 25. april 2013 Trenger man virkelig å bevise hvorfor romfolkene er en sjensanse for andre norske borgere, eller bevise at de begår kriminalitet? Videoen over her er i grunn et fint eksempel. Alle som har vært en del i byer som Oslo eller Kristiansand ser hvilket problem dette er. Spesielt Kristiansand, da i Oslo ser man så mye rart i tillegg. I Kristiansand skiller de seg veldig ut, og grunnen til at de er her er nok mange. Først og fremst bidrar kommunen med litt fasiliteter, som gjør byen attraktiv, samt at det på vinteren her er litt varmere klima enn en del andre byer i Norge.. For min del kan vi bare sende dem ut. De har ikke noe her å gjøre når de ikke er interessert i å integreres i Norge, eller skaffe seg en normal jobb. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå