Gå til innhold

Tiggere fra EØS land - Hvorfor ikke sende ut av landet?

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt mye på dette og ikke helt klart å komme frem til annet enn at vi har en stat og kommuner som ikke tør å gjøre "u-humanetiske" avgjørelser.

Men er det riktig at vi lukker øya for våre egne fastsatte lover og regler for å sy puter under armene på folk som kommer hit uten interesse av å prøve å få en jobb og kun skal tigge og snylte?

http://www.osloby.no/nyheter/Et-akutt-behov-for-a-dekke-grunnleggende-humanitare-behov-som-husly_-matog-tilgang-til-dusj-og-toalett-7180217.html#.UXT0F9vREQA

Dersom disse folkene har et så akutt behov som de påståes her (selv vil jeg si at dette er en levestil dem velger selv), så må jeg si at vi med loven i hånden kan kaste dem ut igjen og nekte dem innpass til Norge.

Ja, EØS-borgere kan vandre fritt mellom EØS landene og bo her opp til 3 måneder, så en liten tur-retur Danmark eller Sverige for å så være her i 3 måneder til. MEN, kravet som er stilt til en og hver EØS borger er at dem skal være selvforsørget. Er dem selvforsørget dersom vi må gjøre som linken over foreslår? Jeg må si, NEI.

Kristiansand kommune har alt satt opp brakker og renovasjon for rumenske tiggere som har en driftskostnad på over 400.000,- i året. Da er man ikke selvforsørget.

Her et utdraget fra regjeringen.no: "Retten til fri bevegelighet gir mulighet for arbeidstakere til å reise dit det er ledige jobber. Det er et utgangspunkt i retten til fri bevegelighet at man skal kunne være selvforsørget og ikke slik at man kan reise til andre land for å basere seg på det landets velferdsgoder."

URL:

http://www.regjeringen.no/nb/dep/ad/tema/arbeidsmarkedspolitikk/arbeidsinnvandring/oppholdstillatelser.html?id=86695

Så isteden for å gjøre det som er korrekt etter loven, så velger vi å bruke våre skattepenger på å sy puter og gjøre Norge synlig utad som en honningkrukke. Disse pengene kunne vært brukt på eldreomsorg, rehabilitering av narkomaner og andre rusmisbrukere og mye mer.

Hva syns dere? Er det greit at vi ikke opprettholder våre egne lover og velger å heller å gjøre Norge til et attraktivt land for tiggere?

• Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I retorikken så umuliggjøres utsendelse enten ved å vise til menneskerettigheter eller ved å påpeke at "de kommer jo bare tilbake igjen". Jeg tror utsendelse er undervurdert, og jeg vet at Frankrike tok det i bruk overfor sigøynerne for mange år siden; i Paris kunne man selv se grupper av sigøynere som ble puttet inn i politivan og kjørt avgårde. Frankrike fikk selvfølgelig kritikk. Effekten kjenner jeg ikke til, men jeg tror ikke man skal undervurdere de praktiske vanskelighetene det medfører for sigøynerne; hvor mange ganger i løpet av et år kan man reise til Norge fra Romania før budsjettet ikke lenger går opp? Utsendelse er selvfølgelig heller ikke gratis, men på sikt er jeg overbevist om at man sparer langt mer enn hva det koster, ved at det blir en langt mindre belastning på politi, velferdsordninger og renhold, samtidig som Norge blir et vanskelig og dermed uattraktivt sted å drive virksomheten sin.

Endret av Spartapus
Lenke til kommentar

Ja. Forventer heller ingen umiddelbar forandring. Men tiltak som blir kvitt den trenden som bare blir kraftigere.

I år er første gang i Kristiansand hvor jeg går igjennom Markens (gågata) og kan høre lyden av en kopp og før den lyden forsvinner når jeg passerer, så kommer lyden av en ny kopp. Har skjønt at de har blitt tilbudt strøjobber hos bønder og tilsvarende for å få dem vekk fra gatene, men de er ikke interessert da dette krever mer fysisk arbeid og levestilen dem har nå er noe de er vant med. Om dette stemmer helt, vet jeg ikke.

Men personlig syns jeg at førsterunde er å avvikle tigging igjen. Om de vil gjøre loven gjeldene for alle, eller kun ikke-norske statsborgere kan for så vidt være det samme for meg. Da det ikke er narkomanene som lager de største problemene i første runde.

Men det som var utgangspunktet og tanken for denne tråden var mer å belyse faktum at vi har lovverk for å kaste dem ut. Loven brytes med at dem ikke klarer å være selvstendig, men vi svarer med å bruke penger for å "gjøre dem selvstendig": Jeg mener at dette er et direkte lovbrudd og misbruk av norske midler. Disse pengene må bli tatt fra et eller annet budsjett, og jeg tviler sterkt på at det er avsatt eget budsjett for å hjelpe utenlandske tiggere.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Vi har jo det som heter bistandsmidler, og de kan vel kanskje benyttes

Synes forøvrig ikke at 400 000 er så mye for å ha en ren by, og samtidig by de som ikke har andre muligheter, en fair sjanse til å virke mer normale

Lenke til kommentar

Norad er underlagt Utenriksdepartementet og det er de sin oppgave å forvalte bistandsmidler. Dette er for utenlandsk hjelp, ikke for bistand til folk innenlands... OG, som EØS borger har de INGEN rett på goder eller velferdsordninger i Norge, se linken min fra regjeringen.no. Derfor anser jeg dette som økonomisk missbruk.

Når det er sagt, så har de 400.000,- som jeg henviser til ikke skap en renere by, men mulighet for tiggere å vaske seg. Konsekvensen har dessverre blitt slik at andel utenlandske tiggere i Kristiansand har doblet seg. Når vår/sommer slår inn for fult, frykter jeg enda fler og mer butikknasking... Vent og se.

Lenke til kommentar

Gir vi bistandsmidler til kriminelle er det bare nok en grunn til å komme tilbake.

-Gjeninnfør tiggeforbud

-Send hjem EØS borgere som ikke er selvforsørget

-Sørg for utvekslingsavtale slik at de må sone i rumensk fengsel

I utgangspunktet har vi allerede mulighet for å sende dem ut, men det er altså byråkrater og regjeringen som ikke tør å kalle en kriminell spade for en kriminell spade og be aktuelle instanser gjøre den forbanna jobben sin - en jobb som tross alt er å beskytte landets egne borgere, ikke utenlandske kriminelle. Men disse "romfolkene" er jo stakkarslige og har brun hud må dere vite. Ergo er de i regjeringens øyne ikke ansvarlige for sine egne handlinger. I alle kulturrelativisters bryst dunker tross alt et rasist-hjerte i fornektelse.

Vårt lands myndigheter er mer opptatte av sine personlige, fremtidige internasjonale karrierer enn de er av oss andre. Dessuten er de totalt skjermet ifra det vi lever med til daglig. 90% av dem kommer ifra distriktene og blir kjørt i bil til stortingsgarasjen mens vi andre må gå spissrotgang mellom tiggere som spytter på oss og våkner om natten av at de bråker eller forsøker å bryte seg inn. De andre 10% som er ifra Oslo f.eks er enten ifra vestkanten eller raddiser og hipstere.

Alle har rett til ikke å bli trakassert og rundstjålet i eget land. Alle myndigheters FØRSTE ansvar er å beskytte innbyggerne.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Norad er underlagt Utenriksdepartementet og det er de sin oppgave å forvalte bistandsmidler. Dette er for utenlandsk hjelp, ikke for bistand til folk innenlands...

Ja, jeg vet at midlene skal brukes utenlands, og da kan vi bruke mer av midlene på å hjelpe tiggerne der de kommer fra, altså i første omgang; romania og bulgaria

Lenke til kommentar

Ja, jeg vet at midlene skal brukes utenlands, og da kan vi bruke mer av midlene på å hjelpe tiggerne der de kommer fra, altså i første omgang; romania og bulgaria

Hvorfor skal vi det når det står i klartekst: "...man skal kunne være selvforsørget og ikke slik at man kan reise til andre land for å basere seg på det landets velferdsgoder." ?

Romania er også det eneste landet i EU som er under konstant overvåkning pga korrupsjon økonomisk og politisk. Derfor heller aldri 100% akseptert inn i schengen før dette er ryddet opp i.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hvorfor skal vi det når det står i klartekst: "...man skal kunne være selvforsørget og ikke slik at man kan reise til andre land for å basere seg på det landets velferdsgoder." ?

Romania er også det eneste landet i EU som er under konstant overvåkning pga korrupsjon økonomisk og politisk. Derfor heller aldri 100% akseptert inn i schengen før dette er ryddet opp i.

Hvis det vi har gjort og det vi for tiden gjør, ikke virker etter hensikten, så er det vel greit å forsøke noe annet. Derfor lanserte jeg den varianten av "utviklingshjelp".

Lenke til kommentar

Hvis det vi har gjort og det vi for tiden gjør, ikke virker etter hensikten, så er det vel greit å forsøke noe annet. Derfor lanserte jeg den varianten av "utviklingshjelp".

Forsåvidt greit, men det vi har gjort og gjør er jo å unngå det regelverket som er satt og spilt på sosialistenes strenger med å sy puter og synes synd på dem. Ingen tørr å ta upopulære eller "kyniske" avgjørelser... Eller faktisk følge den satte loven. Og dermed finne på løsninger som "tiggerregistrering" hos politiet og andre varianter. For meg virker det som at; dersom mange nok er enig om en ting som faktisk per i dag strider mot lover... så er det faktisk lov.

Bitte liten avsporing, men ønsker å ta et eksempel som ble utført i regi av Venstre her i Kr.sand.

For ca et år siden tok dem å lagde masse oppstyr i byen og satt opp et telt der de holdt tale om at vi måtte være snille og vise respekt til de tiggerne til byen. Vi måtte skjerpe oss, være ydmyke og nesten ha skyldfølelse for dem.

Over tid senere (uten sammenheng), så raste artikler inn i FVN som vanlig om lommetyver, småsalg av narkotika, butikk nasking og rumenere som ble tatt med 500.000 i kontanter på vei ut av Norge.

Jeg spurte to fra Venstre som var med på dette oppstyret om vi ikke skulle stelle i stand noe av det tilsvarende for å vise vår avsky mot hvordan de oppfører seg i Norge og vise at dette IKKE ER GREIT.

Du kan tenke deg svaret... De synes at det ikke var noe lur ide.

Nei, her skal det være kollektiv skyldfølelse ovenfor dem som kommer og tigger (og andre, men de er ikke diskusjonen her). Hva skjer med at vi skal gå med hodet bøyd og akseptere alt dette og ikke ta i bruk lovverket vi sitter med og slå hardt ned?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er flere sovende paragrafer i lovverk og regelverk. Videre er det faktisk slik at tigging ikke er «å basere seg på et lands velferdsgoder», da dette viser til bruk av etater som Nav. Så nei, du kan neppe påstå at lover brytes.

Debatten rundt tigging er i stor grad en debatt om hva som er sant og ikke. Sigøynere har dårlig rykte på seg, men så langt har jeg ikke sett noe som helst dokumentasjon på at de skulle være mer kriminelle enn andre. Jeg kjenner til at politiet trakasserer dem på ulike vis og også har brukt knep for å få dem inn i strafferegisteret, ved å si at noen skal gå (roma, go go!!). Når de så ikke har gått et annet sted 30 minutter senere, kan de tas for å nekte å la seg bortvise. Dermed kan man kalle dem «kjenninger av politiet» i ettertid. Dette ville aldri blitt godtatt av etniske nordmenn.

Det lille av forskning som er gjort på feltet viser ikke at dette er noe problem utover tiggingen. Tiggingen er et resultat av at de, som de fleste andre mennesker i verden har mye mindre penger enn nordmenn. Om man synes det er greit eller ikke, får være opp til hver enkelt - men det er vittig å se liberalister som ønsker å forby tigging.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Hvorfor kan ikke europere bo i muslims land og bygge egen trossamfunn f.eks kirke, buddister eller Rikets Sal ( Jehovas vitner ) og så videre.

Men de sier vi er ikke velkommen ????

Som en av alfor få tråder på PRS så handler ikke denne om muslimer, la oss holde det slik. Om du lurer på dette, spør i en relevant tråd.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Kristiansand kommune har alt satt opp brakker og renovasjon for rumenske tiggere som har en driftskostnad på over 400.000,- i året. Da er man ikke selvforsørget.

Ganske utrolig at man skal bruke skattepenger på holde på tiggere som stort sett er til stor sjenanse til folk flest. Kristiansand sentrum flommer jo over tiggere. En tur nedover Markensgate og du ser minst 10-20 tiggere med pappkoppene sine. Blir like irritert hver gang jeg ser noen putte penger oppi disse koppene. Folk må jo skjønne at så si alt som står på disse lappene deres er bullshit, og at pengene neppe går rett i lomma på de som sitter der.

Da er det mye bedre med narkomane som selger magasinene sine. Da gjør man tross alt en jobb, og istedenfor å ty til kriminalitet gjør noe fornuftig for å tjene noen kroner.

Kommunene må i alle fall slutte å legge til rette for tiggerne, som Kristiansand Kommune har gjort. Da ser man jo fort at problemet bare vokser, og i de to årene jeg har bodd her nede har det bare blitt flere og flere av dem.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er flere sovende paragrafer i lovverk og regelverk. Videre er det faktisk slik at tigging ikke er «å basere seg på et lands velferdsgoder», da dette viser til bruk av etater som Nav. Så nei, du kan neppe påstå at lover brytes.

Nå har jeg aldri sagt at tigging er en velferdsgode, det er nok en antagelse fra deg.

Bruddene jeg mener er det jeg har uthevet flere ganger i tråden... "selvforsørget", det er man ikke når:

* Stat eller kommune må bruker penger på dem for renovasjon og sette opp brakker med dusj og toaletter for kun dem.

* De ikke har kapital nok for å overleve de tre månedene som EØS-loven tillater dem å være i Norge ved innpass.

* At de må bo på gata og det er fare for liv på vinternettene.

Vi skal da ikke sy puter under armene for dem, men si at de ikke er har godt av å være i Norge og sende dem ut. Videre så bør de som sendes ut bli satt i karantene i 3 år.

Samtidig så prøver tiggerne å utnytte Norges velferdsgoder. De ønsker at sine barn skal på skole blant annet.

Da får dem søke om oppholdstillatelse og prøve å få en jobb. Sikkert mange bønder som er interessert å gi dem kost og losji for at dem jobber litt på gård. Fremgangsmåten de bruker i dag er feil, og irriterende.

Lenke til kommentar

Nå har jeg aldri sagt at tigging er en velferdsgode, det er nok en antagelse fra deg.

Bruddene jeg mener er det jeg har uthevet flere ganger i tråden... "selvforsørget", det er man ikke når:

* Stat eller kommune må bruker penger på dem for renovasjon og sette opp brakker med dusj og toaletter for kun dem.

* De ikke har kapital nok for å overleve de tre månedene som EØS-loven tillater dem å være i Norge ved innpass.

* At de må bo på gata og det er fare for liv på vinternettene.

Vi skal da ikke sy puter under armene for dem, men si at de ikke er har godt av å være i Norge og sende dem ut. Videre så bør de som sendes ut bli satt i karantene i 3 år.

Samtidig så prøver tiggerne å utnytte Norges velferdsgoder. De ønsker at sine barn skal på skole blant annet.

Da får dem søke om oppholdstillatelse og prøve å få en jobb. Sikkert mange bønder som er interessert å gi dem kost og losji for at dem jobber litt på gård. Fremgangsmåten de bruker i dag er feil, og irriterende.

Selvforsørget er et definisjonsspørsmål. Du kan ikke trekke ut et ord fra en setning på den måten og si at det ikke oppfylles. Fram til det motsatte er bevist, regner jeg med at dette ordet må sees i kontekst og ikke kan løsrives på den måten du gjør.

Din påstand om at norske bønder har plenty av jobber til sigøynerne synes jeg er tvilsom. Meg bekjent ønsker de fleste seg en jobb, noe få av dem har fått så langt. Dersom du kjenner til noen som ønsker å ansette sigøynere vil jeg anbefale deg å ta kontakt med organisasjonen Folk er folk som fungerer som jobbformidler. Det bør også disse bøndene gjøre, i utgangspunktet høres det ut som et prosjekt med bra potensiale.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Selvforsørget er et definisjonsspørsmål. Du kan ikke trekke ut et ord fra en setning på den måten og si at det ikke oppfylles. Fram til det motsatte er bevist, regner jeg med at dette ordet må sees i kontekst og ikke kan løsrives på den måten du gjør.

Enig at det er et definisjonsspørsmål, og det er ikke definert i den forstand på regjeringen sin hjemmeside. Har prøvd å finne en definisjon på det.

Jeg har ikke trekt det mer ut av kontekst enn å velge å si at dersom staten tyr til med midler og det er fare for liv så klarer man ikke å være selvforsørget.

Og da vil jeg ikke si at jeg har dratt strikket langt engang. Jeg regner med at du klarer å være enig der? Hvis ikke så vil jeg gjerne høre hva du legger i ordet...

Lenke til kommentar

De ønsker seg en jobb? Det har jeg ikke inntrykk av. Nomadefolk som dette er ikke ute etter vanlige jobber, men de tigger. De bidrar ikke til samfunnet på noen som helst måte, og er heller til sjenanse og er en utgiftpost til samfunnet. For min del kan man bare sende dem ut igjen.

For min del er jeg mer fan av folk som kommer til Norge for å jobbe, sånn som de fleste polakker gjør.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Enig at det er et definisjonsspørsmål, og det er ikke definert i den forstand på regjeringen sin hjemmeside. Har prøvd å finne en definisjon på det.

Jeg har ikke trekt det mer ut av kontekst enn å velge å si at dersom staten tyr til med midler og det er fare for liv så klarer man ikke å være selvforsørget.

Og da vil jeg ikke si at jeg har dratt strikket langt engang. Jeg regner med at du klarer å være enig der? Hvis ikke så vil jeg gjerne høre hva du legger i ordet...

Du har selvsagt et poeng her. Jeg kan ikke helt se poenget med formuleringen, men antar at det handler om å ha ryggdekning i tilfelle man ønsker å sende noen hjem. Uten at jeg vet om den er i bruk i dag, kan man konstatere at dersom den ikke er det, er det en såkalt sovende paragraf. Det er ingenting skandaløst i dette, vi har flere sovende paragrafer enn denne.

Jeg synes den godt kan forbli sovende og det gjør tydeligvis også staten. Jeg vil anta at vi i dette siste er uenige. Det vil alltid være rom for tolkning og noen vil alltid ha mer hjerterom enn andre. Hver enkelt av oss har ingen rett til å definere verdien av den andres rom. Jeg synes imidlertid det er på sin plass å poengtere at dette dreier seg om småpenger i et samfunnsmessig perspektiv.

De ønsker seg en jobb? Det har jeg ikke inntrykk av. Nomadefolk som dette er ikke ute etter vanlige jobber, men de tigger. De bidrar ikke til samfunnet på noen som helst måte, og er heller til sjenanse og er en utgiftpost til samfunnet. For min del kan man bare sende dem ut igjen.

For min del er jeg mer fan av folk som kommer til Norge for å jobbe, sånn som de fleste polakker gjør.

Ettersom du har så klare meninger om temaet, så antar jeg at du har et grunnlag for å uttale deg? Hvor kommer inntrykket fra?

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...