Sheldon C Skrevet 22. april 2013 Del Skrevet 22. april 2013 (endret) Skal gå til anskaffelse av kompressor. Den skal brukes til luftfylling av dekk og spikerpistol(dykkert) og kommer ikke til å bli hyppig brukt. Har derfor besluttet å velge et billigprodukt. Jula har to alternativer 599,- http://www.jula.no/k...essor-8l-200012 999,- http://www.jula.no/k...ssor-50l-200066 Noen som har erfaringer med Meec produkter og disse 2 kompressorene? Vil den minste på 8 l/8 bar være tilstrekkelig til mitt bruk? Endret 22. april 2013 av ClintE Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 22. april 2013 Del Skrevet 22. april 2013 Hobbykompressorer er lagd for å ikke gå mer enn 60% av driftstiden. Til dykkertpistol så ville jeg gått for den med størst tank minst 20l.Skal man bruke spikerpistol så må man opp i 50liters tank. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 22. april 2013 Del Skrevet 22. april 2013 Til dekk på vanlige privatbiler, trenger du kun en kompressor som gir intill 2,5 bar. Til dykkertpistoler kreves det normalt min 4 - 5 bar. Men her går det mer på hvor raskt du spikrer og hvor mye luftmengde som trengs, for å opprettholde nødvendig trykk i tank og slange. Med kun 8 L tank, er det ikke så mange dykkerter du kan skyte inn, før trykket i tanken er nede i min. trykk (arbeidstrykk min/max, justerer du) og kompressoren starter igjen. Det er uheldig at slike kompressorer går hele tiden, eller går mer enn den står stille. Jeg har selv ingen erfaring med slike små kompressorer, men flere bekjente har dem, også mindre. Og de klarer greit litt spikring av inv. panel og listverk. Den minste kompressoren jeg har og som er beregnet for dykkert, har større tank. Men den har vært brukt profesjonelt og kan skyte ca 4 stk. 90 mm spiker, før kompressoren starter. Og ved bruk av dykkert spiker, er det ikke ofte den starter og går. De fleste amatører, spikrer ikke så raskt at de trenger noe mer, enn den minste du har link til over. Så hvis du er relativt uerfaren med tømrer-/snekkerarbeid og ikke vet at du skal spikre mye inv. panel, trenger du nok ikke mer enn den minste kompressoren. Men, valget er ditt. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 22. april 2013 Forfatter Del Skrevet 22. april 2013 Takker for svar Siden jeg skal bruke kompressoren relativt sjelden så vil jeg nok gå for den minste. Selv om den går kontinuerlig og kanskje støyer litt så kan jeg leve med det. Fordelen er også at den tar lite lagringsplass i en allerede overfylt bod. Skulle det være et bomkjøp så kan jeg leve med det siden prisen er 599,- Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 22. april 2013 Del Skrevet 22. april 2013 Hvis du ender opp med at den går kontinuerlig så vil den ikke holde lenge, det er derfor du bør velge en modell med litt større tank. Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 29. april 2013 Forfatter Del Skrevet 29. april 2013 (endret) Jeg kjøpte den minste kompressoren til 599,- og har nå testet med dykkertpistol i forbindelse med listing. Kompressoren er utrolig liten og nett og veldig enkel å transportere. Sugeføtter gjør at den klistrer seg til underlaget. Jeg stilte inn nanometeret på 7 bar og startet opp. Den gikk i ca 30-40 sekunder, så var den oppe på ønsket trykk. Så bruker man verktøy som krever lite luft så må jo den lille tanken være en stor fordel da den oppnår ønsket trygg veldig fort? Jeg opplevde ikke at den var spesielt støyende i forhold til andre kompressorer, den står oppgitt med 97 desibel. Spikerpistolen ble avfyrt ca 30 ganger, så startet kompressoren og gikk i ca 10 sekunder....og sånn fortsatte syklusen. Tydelig at dykkertpistol krever lite luft. Veldig fornøyd med kompressoren så langt. Til sitt (hobby)bruk (dykkert og luftpistol) så duger den mer enn nok og kan absolutt anbefales. Spørsmål: Når jeg er ferdig med kompressoren og det fremdeles er lufttrykk, hvordan får jeg lettet trykket når jeg ikke har blåsepistol? Gjør det noe at kompressoren lagres med trykk...vil det sige ut etterhvert? Endret 29. april 2013 av ClintE 1 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 29. april 2013 Del Skrevet 29. april 2013 Vet ikke med akkurat din kompressor, men vanligvis kan du enten dra i en "nøkkelring" for å tvangsåpne sikkerhetsventilen, eller så kan du skru opp dreneringen under tanken. Kompressoren tar ikke skade av å stå med trykk på (og det lekker nok ut sakte men sikkert..), men vann/kondens i tanken gjør at den ruster fra innsiden, derfor bør tanken dreneres av og til, om ikke nødvendigvis etter hver bruk. I praksis er nok antakelig resten av kompressoren kaputt før det rekker å ruste hull i tanken.. 1 Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 29. april 2013 Forfatter Del Skrevet 29. april 2013 Takker for tipset. Fant nå dreneringsventilen under tanken og fikk ut luften. Litt fukt kom det også ut. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå