krausandhaug Skrevet 22. april 2013 Del Skrevet 22. april 2013 hvordan kan jeg forklare kjærligheten i et dukkehjem? Lenke til kommentar
Meridies Skrevet 22. april 2013 Del Skrevet 22. april 2013 (endret) Jeg vil si at kjærligheten i et dukkehjem kan forklares på forskjellige måter. Avhengig av hvilken e på hvordan Nora har det. Han behandler jo henne godt, men ikke som Nora ønsker. Nora vil si at de ikke har et godt kjærlighetsforhold, fordi Thorvald ikke behandler henne med respekt. Thorvald bruker blant annet flere kallenavn på henne, en rekke forskjellige fuglenavn. dette kan assosieres med det kvinneundertrykkende samfunnet på den tiden et gukkehjem utspiller seg i. Thorvald vi si at det har et kjærlighetsforhold som alle andre. Han behandler henne godt, men ikke som hun ønsker. Han vil også si at årsaken til at kjærlighetforholdet deres blir dårligere utover boken, er fordi hun løy for han, mens Nora vil kansje si at de aldri har hatt et godt kjærlighetsforhold, selvom hun var lykkligere i begynnelsen av boka. Man kan si at de hadde et godt kjærlighetsforhold i begynnelsen av skuespillet, men kjærlighetsforholdet og ekteskapet sakte men sikkert svinner he, blant annet på grunn av Noras løgn. Nora var jo også lykkelig i begynnelsen av skuespillet, men blir mer og mer ulykkelig utover skuespillet. Det er det jeg kommer på i farten, jeg husker ikke historien så godt... Endret 22. april 2013 av sabba 2 Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 22. april 2013 Del Skrevet 22. april 2013 Noen vil vel si at lykken i begynnelsen er et ferniss, en polert overflate. Flere av Ibsens skuespill handler vel om noen som prøver å bevare en fasade, men som etter hvert må forholde seg til stadig flere skjeletter som kommer raslende ut av skapet (symbolsk sett). Lenke til kommentar
krausandhaug Skrevet 23. april 2013 Forfatter Del Skrevet 23. april 2013 takker for svarene! noe mer? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå