Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Normalt å snakke med seg selv?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spørs vel i hvor stor grad. Tror det er rimelig vanlig å komme med en kommentar om man slår seg, blir plutselig oppgitt av en hendelse eller plutselig glad. Å gå rundt for seg selv å snakke om hva man skal lage til middag blir dog litt spesielt.

Lenke til kommentar

Jeg snakker mye med meg selv. Like flaut hver gang jeg blir tatt på fersken! Tror ikke det er tegn på noe sykdomsmessig, så lenge det ikke er konstant. Det blir litt som høyttenking, spesielt når jeg er stresset og har mange gjøremål.

Endret av ostenxx
Lenke til kommentar

Her er det vel en veldig stor forskjell: Er det frivillig? Ser på det med å snakke med seg selv offentlig som et tegn på psykose, nå er jeg ikke noen psykolog men det er jo litt rart :p Hvis det er frivillig kan det vel bare være en vane, men på jobb er det en som kommer hele tiden og snakker høyt med seg selv i ett sett, og det er tydelig at han ikke gjør det med vilje, der er det problemer i gården :/

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Det er helt normalt å prate med seg sjølv, alle gjer det på ein måte heile tida, berre at man ikkje seie noko høgt. Altså helt vanelig tenking. Du er kanskje ikkje heilt oppmerksom på deg sjølv, men det er kun ein vanesak du sikkert kan vende deg av med.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar

Jeg ville ikke vært bekymret med mindre denne diskusjonen brøt ut i krangel eller du utviklet to personligheter med klare motsetninger :p

http://en.wikipedia.org/wiki/Alien_hand_syndrome

"Alien hand syndrome, sometimes used synonymously with anarchic hand or Dr Strangelove syndrome,[1] is a neurological disorder in which the afflicted person's hand appears to take on a mind of its own."

Det verste er at den kan gjøre 'some real sneaky shit'. I en episode av Dark Matters tok de opp hvordan man på 50-tallet eksperimenterte med å dele opp folks hjernehalvdeler i corpus collossum og kutte kommunikasjon mellom delene for å stanse diverse anfall. Resultatet ble 'alien hand syndrome' og to distinkte forskjellige personligheter. Noen av dem direkte ondskapsfulle som prøvde å begå mord og selvmord.

Lenke til kommentar

Siden jeg er enebarn har jeg snakket med meg selv så lenge jeg har levd. Omtrent daglig. Stort sett i hodet, men noen ganger (bare hvis jeg er alene) har jeg korte samtaler med meg selv. Om det er monolog eller dialog kommer an på hva jeg prater om. Noen ganger skal jeg bare resonnere meg frem til noe, mens andre ganger må jeg diskutere med meg selv for å komme til en konklusjon.

For min del blir det å prate med meg selv bare å få satt ord på følelser eller tanker som jo ofte hjelper. Det kan jo i grunn sammenlignes med folk som skriver ned tankene sine i en dagbok, eller deler de på et forum som dette :)

Lenke til kommentar

Burde kanskje lagd en ny tråd; men har nesten den samme greia. Når jeg går med folk, kan jeg plutselig begynne å snakke med meg selv (edit: ikke høylytt), i den tro at jeg faktisk snakker med de som går med meg. Etter ei stund, så kommenterer de (som går med meg) at jeg plutselig ble stille. Jeg blir helt paff, for jeg har gått å trodd at jeg har pratet med de. Har jeg problemer, eller er det bare noe som definerer meg som person? :hmm:

Endret av Frekvens
Lenke til kommentar

Psykose, uten tvil. Med mindre det er slik at de du går med snakker og du snakker (svarer) veldig, veldig lavt. Det er bare sær oppførsel.

Nei, ikke slik at jeg svarer lavt, men at jeg setter opp samtalen, med ja/nei spørsmål hvor jeg ser for meg at de har svart, og deretter fortsette å snakke (med meg selv, i hodet)..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...