Gå til innhold

Bruksområder til BigData/Hadoop servere? Muligheter for vanlig datalagring?

Gjest Slettet+56132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+56132

Velkommen,

Jeg lurer på hvilke bruksområder der er til "BigData/Hadoop" servere? Lenke under følger til et eksempel: http://nextron.no/ma...G=3447&SO=price

Er det mulig å bruke en slik server til helt vanlig lagring? og dersom ikke, hvorfor?

Jeg likte det at den kan inneholde 12 harddisker på bare 1U, og muligheter for multiprosessor hovedkort. Men jeg kan lite om dette så jeg håper at noen kan veilede litt her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

hva legger du i helt vanlig lagring?

Tenkte du da vanlig windows shares?

Og disse kan vel etter hva jeg vil si kunne brukes til mye.

web server, brannmur, router, sql server, filserver, domene, dns server, og så videre. Egentlig ikke noe problem å kjøre det meste på disse.

Spørsmålet er, hvor stopper din fantasi :)

Men om du bare tenker fil server så vil jeg si 15k er MYE for en filserver, denne trenger strengt tatt ikke være så kraftig :)

!Dette gjenspeiler min mening ihvertfall, andre kan ha andre preferanser.

Endret av burger1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Ok. Så det er altså mulig å installere for eksempel Windows Home server 2011 og bruke en slik til for eksempel nettverkslagring?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Støynivå er ikke noe problem så lenge det ikke er over 55dBA, ellers kan det være at mitt lyddempet rackskap ikke greier å skjerme støyen.

Så det er altså stor fare for at den har dårlig driverstøtte?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Det ser ut til at WHS 2011 har dårlig driverstøtte, så en måtte ha brukt et annet operativsystem som for eksempel en versjon av Windows Server 2012.

Men hva er det en egentlig normalt bruker slike servere til?

Lenke til kommentar

Det ser ut til at WHS 2011 har dårlig driverstøtte, så en måtte ha brukt et annet operativsystem som for eksempel en versjon av Windows Server 2012.

Tror ikke drivere blir et problem.

Det slike servere brukes til er feks i store datacentere og der er fint og kunne få masse data på et lite areal, derfor brukes rack formfaktoren. Du kan bruke den til og feks servere dokumenter på nettverket, eller hypervisor of choice.

Kun himmelen setter grenser.

Lenke til kommentar

WHS2011 har ikke noe dårligere driverstøtte en Windows server 2008 R2. Det er samme driverne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...